• 4
  • 5
2020-05-01, 20:40
Medlem
Sex är nog den starkaste driften vi har. Klart att allt som rör den då kommer att betraktas som speciellt på något sätt. Detta yttrar sig i form av attityder, stigma, religiösa påbud och mera personligt, känslor av längtan, skam etc.

Jag har tidigare filosofiskt diskuterat vad som skiljer sexualitet från andra drifter och behov. Min konklusion var att det är en osjälvisk drift. Typ sex ger en stunds njutning men dess främsta syfte är att föra arten vidare.
Citera
2020-05-01, 20:58
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Det är ju bara de senaste 100 åren och det i västerlandet, som en graviditet och förlossning varit det allra dödligaste en kvinna kunna ägna sig åt. Mödradödligheten var mycket hög, många män hade både två och tre hustrur under sitt liv.
Fattas det inte ett "inte" i den meningen? Men givetvis har du rätt. Jag tänkte på mer...vardagliga uppoffringar.
Citera
2020-05-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Fattas det inte ett "inte" i den meningen? Men givetvis har du rätt. Jag tänkte på mer...vardagliga uppoffringar.
Du har så rätt, du har ögonen med dig, och förstod vad jag avsåg. Vardagliga uppoffringar gör alla föräldrar dagligen för sina barn, en del av att vara människa. Men som förälder ser man det inte som uppoffringar, man ger med glädje. Om du har barn så förstår du vad jag menar. Utifrån och från någon som inte har barn kan det se ut som uppoffringar.
Citera
2020-05-01, 21:22
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Du har så rätt, du har ögonen med dig, och förstod vad jag avsåg. Vardagliga uppoffringar gör alla föräldrar dagligen för sina barn, en del av att vara människa. Men som förälder ser man det inte som uppoffringar, man ger med glädje. Om du har barn så förstår du vad jag menar. Utifrån och från någon som inte har barn kan det se ut som uppoffringar.
Precis, antagligen reagerade jag med ett höjt ögonbryn på det du skrev, just för att det inte alls känns som någon uppoffring för mig att ta hand om mina barn. Det ingår liksom och hör till. Men som du skriver så kan nog barnlösa inte förstå det där till fullo.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in