Citat:
Ursprungligen postat av
Ullanbator
Är det bara jag som regerar på att de ökar arbetstiden med 20% men får 120% extra i lön för varje arbetad timme? Är det rimligt? Sen kan man alltid diskutera deras grundlöner, men 48 h i veckan är det en väldigt massa yrken som arbetar.
Rimligare hade väl varit att de får 120% på övertidstimme?
Är det något i avtalet jag missat, finns det andra inskränkningar för de anställda förutom höjd arbetstid?
Ja, det har du. Enda syftet med ett krislägesavtal (med stark betoning på KRIS), som dessutom förhandlades fram långt innan någon svensk hade hört ordet "corona", är att säkerställa bemanningen, och eventuellt locka fler arbetande till arbetsplatsen. Då räcker det inte med att slänga åt sjuksköterskan en liten "uppmuntran" på 5 000 kr extra på månadslönen, utan det minsta som krävs är en fördubbling av lönen.
Sjuksköterskan Jenny, 29 år och tvåbarnsmamma måste veta att hon får ut 56 000 kr, istället för 24 000 kr på majlönen för att kunna förtränga sin rädsla, skräck och ångest då hon pälsar på sig sin "rymddräkt" inför sitt livsfarliga 14-timmars arbetspass, istället för att "stanna hemma och vabba".
Frågar du mig så skulle det mest rättvisa vara att varje anställd inom sjukvården fick byta månadslön med ett statsråd, så länge coronakrisen pågår. Om några veckor kan det vara DITT liv som Jenny räddar.