2020-04-03, 12:42
Avslutad
SVT:

Citat:
Krislägesavtalet för intensivvården aktiveras i Region Stockholm, meddelar Sveriges Kommuner och Regioner i ett pressmeddelande.

"Under ett akut krisläge, där det gäller att säkra personalförsörjningen för att kunna vårda sjuka och rädda liv, behövs en ökad flexibilitet för arbetsgivare och anställda", säger Ulf Olsson, vice ordförande i förhandlingsdelegationen i SKR, i pressmeddelandet.

Beslutet kommer efter att Stockholms regionstyrelse begärt att avtalet ska aktiveras.

Avtalet innebär bland annat att den ordinarie arbetstiden höjs till 48 timmar per vecka och och att vårdpersonalen i sin tur får mer lön. En krisersättning på 120 procent av ordinarie lön betalas ut för varje arbetad timme. Detta innebär sammantaget en ersättning på 220 procent av lönen per timme.

Bra för intensivvården tycker jag. Vad tycks FB?
Senast redigerad av Zeusy 2020-04-03 kl. 12:49.
Citera
2020-04-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
SVT:

[b]
Vad tycker du om det?
Vad ska vi diskutera?
Citera
2020-04-03, 12:54
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Tror inte vården kommer bli bättre. Däremot är det såklart rätt att personalen får en rimlig ersättning för sitt slit.
Citera
2020-04-03, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Tror inte vården kommer bli bättre. Däremot är det såklart rätt att personalen får en rimlig ersättning för sitt slit.
Nej vården blir inte bättre, och det är inte syftet. Syftet är att kunna vårda fler. Målet är överlevnad, inte god vård i övrigt.
Jag tror inte någon vårdanställd kommer tycka det är värt det. Om man ska tro prognoserna så blir det krigssjukvård.
Men det är klart att pengar inte gör ont så jag håller med dig så sett.
De lär dock inte kunna ta någon semester i år så de kan inte spendera pengarna.
Hälften går väl bort i skatt i och för sig.
Citera
2020-04-03, 13:00
Medlem
Är det bara jag som regerar på att de ökar arbetstiden med 20% men får 120% extra i lön för varje arbetad timme? Är det rimligt? Sen kan man alltid diskutera deras grundlöner, men 48 h i veckan är det en väldigt massa yrken som arbetar.

Rimligare hade väl varit att de får 120% på övertidstimme?

Är det något i avtalet jag missat, finns det andra inskränkningar för de anställda förutom höjd arbetstid?
Citera
2020-04-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullanbator
Är det bara jag som regerar på att de ökar arbetstiden med 20% men får 120% extra i lön för varje arbetad timme? Är det rimligt? Sen kan man alltid diskutera deras grundlöner, men 48 h i veckan är det en väldigt massa yrken som arbetar.

Är det något i avtalet jag missat, finns det andra inskränkningar för de anställda förutom höjd arbetstid?
Det finns många fler detaljer.
Arbetsgivarens ledningsrätt blir total. De kan låna ut dig till en annan region eller ett fältsjukhus på en åker.
I stället för en patient per sjuksköterska blir det kanske tio.
Arbetsinnehållet kommer vara brutalt krävande fysiskt och psykiskt. Enorma flöden av patienter där många inte kan räddas.
Typ så. Då är det motiverat med löneökning.
Kan inte tänka mig att någon anställd skulle ta dealen. Det är samhället och arbetsgivaren som ber om det. De vårdanställda jag känner vill absolut ställa upp och hjälpa. Men det är inte så att ersättningen väger upp eländet. Kan tänka mig att många går i väggen efter några veckor.
Citera
2020-04-03, 13:21
Medlem
Hur ser det ut i resten av landet då ?
Östergötland och södermanland har ju flera sjuka per 100000 inv. Är det bara i stockholm det är kritiskt med platser och så ?
Citera
2020-04-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixt-Gordon
Hur ser det ut i resten av landet då ?
Östergötland och södermanland har ju flera sjuka per 100000 inv. Är det bara i stockholm det är kritiskt med platser och så ?
Fler invånare i Stockholm samt större spridning där, dessutom överförs kritiskt sjuka dit om det behövs. Men visst får/ska andra landsdelar också organisera om sig och bygga ut
Citera
2020-04-03, 14:04
Medlem
Alltså detta är ju dödsstöten för hela Sveriges välfärd, de förstår ni väl. Finns inte en chans i helvete att det löser sig. Strax börjar läkarna dö.
Citera
2020-04-03, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullanbator

Ja, det har du. Enda syftet med ett krislägesavtal (med stark betoning på KRIS), som dessutom förhandlades fram långt innan någon svensk hade hört ordet "corona", är att säkerställa bemanningen, och eventuellt locka fler arbetande till arbetsplatsen. Då räcker det inte med att slänga åt sjuksköterskan en liten "uppmuntran" på 5 000 kr extra på månadslönen, utan det minsta som krävs är en fördubbling av lönen.

Sjuksköterskan Jenny, 29 år och tvåbarnsmamma måste veta att hon får ut 56 000 kr, istället för 24 000 kr på majlönen för att kunna förtränga sin rädsla, skräck och ångest då hon pälsar på sig sin "rymddräkt" inför sitt livsfarliga 14-timmars arbetspass, istället för att "stanna hemma och vabba".

Frågar du mig så skulle det mest rättvisa vara att varje anställd inom sjukvården fick byta månadslön med ett statsråd, så länge coronakrisen pågår. Om några veckor kan det vara DITT liv som Jenny räddar.
Citera
2020-04-03, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Ja, det har du. Enda syftet med ett krislägesavtal (med stark betoning på KRIS), som dessutom förhandlades fram långt innan någon svensk hade hört ordet "corona", är att säkerställa bemanningen, och eventuellt locka fler arbetande till arbetsplatsen. Då räcker det inte med att slänga åt sjuksköterskan en liten "uppmuntran" på 5 000 kr extra på månadslönen, utan det minsta som krävs är en fördubbling av lönen.

Sjuksköterskan Jenny, 29 år och tvåbarnsmamma måste veta att hon får ut 56 000 kr, istället för 24 000 kr på majlönen för att kunna förtränga sin rädsla, skräck och ångest då hon pälsar på sig sin "rymddräkt" inför sitt livsfarliga 14-timmars arbetspass, istället för att "stanna hemma och vabba".

Frågar du mig så skulle det mest rättvisa vara att varje anställd inom sjukvården fick byta månadslön med ett statsråd, så länge coronakrisen pågår. Om några veckor kan det vara DITT liv som Jenny räddar.
Helt enig, de kan byta lön med kommunpamparna och andra som bränt upp eller sålt av alla beredskapslager. Herregud världens högsta skatter så klarar de inte att planera för orostider. Vi behöver inte våra ledare när allt går på räls, vi behöver dem när det stormar. Man up och leverera nu för fan.
Citera
2020-04-03, 16:13
Medlem
FedupFlorences avatar
Hur har det gått med den första åtgärden som inte var uttömd för två dagar sedan, att tillföra alla resurser av extrapersonal, som sades av en sjukvårdspolitiker i Sthlm (som jag inte minns namnet på) till SR P1. Flera tusen hade anmält sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in