• 1
  • 2
2020-04-03, 02:03
Bannlyst
Jag tog en Pioneer PDP-508XD i soprummet förra helgen. Såna verkar säljas för 1300-2000kr nu.

Det satt en lapp på den där det stod att den fungerade. Fjärr och manual var med + någon slags väggfäste till den. Jag har inte ens testat den än, men undrar om den är något att ha så här års?

Den är väl från 2007 tror jag och är ytterst widescreen känns det som. Alternativet till den är en ytterst medioker Samsung 32"-någonting. Den kommer också från soprummet f.ö.

Den här Pioneeren ska vara till sovrummet isf. Antar jag. Jag har en större TV i vardagsrummet. En Samsung 55" Ultra HD-någonting som köptes 2016 för ca. 8000kr tror jag. Den är väl ok men otroligt långsam/laggig i menyerna tycker jag.
Citera
2020-04-03, 02:13
Medlem
Inte ens full HD... allt kommer se ut som skräp. Inte en chans att du får 1300 spänn för den.
Citera
2020-04-03, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Inte ens full HD... allt kommer se ut som skräp. Inte en chans att du får 1300 spänn för den.

Jag undrar mest hur den står sig mot en "ytterst medioker Samsung 32"-någonting" som är alternativet. Den tog jag i soprummet för kanske 5-6 år sen.

Här vill en ha 1300kr:
Pioneer PDP-508XD - 1 300 kr
https://www.blocket.se/annons/stockh...508xd/88776785

Jag tycker mig ha sett en relativt ny annons där en ville ha 2000kr för en sån också, men hittar den inte nu. Jag är inte ute efter att sälja den direkt. Skulle antagligen skänka bort den om jag inte använder den själv.
Citera
2020-04-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag undrar mest hur den står sig mot en "ytterst medioker Samsung 32"-någonting" som är alternativet. Den tog jag i soprummet för kanske 5-6 år sen.

Här vill en ha 1300kr:
Pioneer PDP-508XD - 1 300 kr
https://www.blocket.se/annons/stockh...508xd/88776785

Jag tycker mig ha sett en relativt ny annons där en ville ha 2000kr för en sån också, men hittar den inte nu. Jag är inte ute efter att sälja den direkt. Skulle antagligen skänka bort den om jag inte använder den själv.
Omöjligt för oss att veta vilken TV utav dina två som är bäst. Det är knappast att någon här (fortfarande) skulle ha någon känsla för hur bra/dålig en sån pass gammal TV är.
Sen är det också omöjligt att jämföra med din andra då det kan skilja stort mellan olika TV-apparater, är det low end, high end, etc, etc?
Allra enklast är ju att du själv jämför dem, du sitter alltså med två TV apparater framför dig - undrar vilken som är bäst, och din slutsats för att ta reda på detta är att... fråga på flashback?

En snabb sökning på blocket ger mig likvärdiga eller bättre TV-apparater för 800 kronor. Bara för att någon lägger ut en annons med visst pris betyder inte att den är värd så mycket. Kolla prissättningen på jämförbara apparater. Finns en anledning till varför den där annonsen legat ute i cirka en månad.
Citera
2020-04-03, 11:16
Medlem
Svintomans avatar
Pioneers gamla plasmor var iofs bra, grym svarta. Frågan är hur länge en sådan gammal plasma håller...?! Jämför vilken som DU tycker ger bäst bild och spara den andra i reserv
Citera
2020-04-03, 11:35
Bannlyst
Citat:
Allra enklast är ju att du själv jämför dem, du sitter alltså med två TV apparater framför dig - undrar vilken som är bäst, och din slutsats för att ta reda på detta är att... fråga på flashback?

Jag hade ju kunna välja minhembio.com istället då?

Citat:
Omöjligt för oss att veta vilken TV utav dina två som är bäst. Det är knappast att någon här (fortfarande) skulle ha någon känsla för hur bra/dålig en sån pass gammal TV är.
Sen är det också omöjligt att jämföra med din andra då det kan skilja stort mellan olika TV-apparater, är det low end, high end, etc, etc?

En snabb sökning på blocket ger mig likvärdiga eller bättre TV-apparater för 800 kronor. Bara för att någon lägger ut en annons med visst pris betyder inte att den är värd så mycket. Kolla prissättningen på jämförbara apparater. Finns en anledning till varför den där annonsen legat ute i cirka en månad.

Kollade vad alternativet är, och det är en Samsung LE32D404E2W. Båda står just nu i förrådet, men jag ska fixa in en av dom i sovrummet.

Jag ska använda TVn mest till att kolla på idioter som "debatterar" i Opinion Live, Vetenskapens Värld, Agenda och lite annat smått och gott. Streama film från en mediaserver och så skaffar jag mig kanske en Bluerayspelare till den också. Högtalarna ser ok ut, men jag har en rätt bra stereo i sovrummet också dom jag tänkte ta ljudet till då.

SCART är ju fint att den har. Då kommer jag antagligen (till ingen nytta egentligen) koppla in VHS till den också.

Det ser ut som Pioneeren saknar nätverk? Till Samsungen hade jag en PS3 som jag streamade via (funkade ...sådär...) förut. Det får bli den lösningen till Pioneeren isf. då.
Citera
2020-04-03, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svintoman
Pioneers gamla plasmor var iofs bra, grym svarta. Frågan är hur länge en sådan gammal plasma håller...?! Jämför vilken som DU tycker ger bäst bild och spara den andra i reserv

Jo. En kompis hyllade svärtan i dom här gamla, tunga, apparaterna. Det är ju mer än bildkvalitén som spelar in. Det är ju 32" vs. 50" vi pratar om här. Spontant ser ljudet helt överlägset ut i Pioneeren. Den är widescreen som tusan och har relativt stora högtalare på sidorna. Men jag lyckas inte hitta någon likadan på internettt nu.
Citera
2020-04-03, 11:44
Medlem
Ta båda. Vi går mot en lång finansiell depression och det kommer snart inte finnas några gratis TV-apparater i soprummen.

Pioneer:en har antagligen mycket bra bild och svärta t.o.m. jämfört med dagens apparater. Kan hända att den har lite inbränningar om du har otur, förhoppningsvis bara någon suddig logga i något hörn.

Plasma är riktigt bra att spela på också, låga latenstider.

Gratulerar till fyndet!
Citera
2020-04-03, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knivsta
Ta båda. Vi går mot en lång finansiell depression och det kommer snart inte finnas några gratis TV-apparater i soprummen.

Ja. Båda står i förrådet just nu, och det gäller att passa på att gama i soprummen i alla medelklassområden (och uppåt). Nu!

Citat:
Pioneer:en har antagligen mycket bra bild och svärta t.o.m. jämfört med dagens apparater. Kan hända att den har lite inbränningar om du har otur, förhoppningsvis bara någon suddig logga i något hörn.

Plasma är riktigt bra att spela på också, låga latenstider.

Ok. Det låter bra. Jag ska flytta snart och kommer inte testa den innan det. Den ska fungera, enligt lapp på TVn då.

Citat:
Gratulerar till fyndet!

Tackarrrrr!
Citera
2020-09-12, 14:13
Bannlyst
Jag försöker få liv i den här TVn nu, men det går inte så bra och sökningar kring det här kammar jag noll på egentligen.

Jag har försökt få igång både en Chromecast och en Blueray-spelare i HDMIn, men det går inget vidare. I HMDI-input 1 fick jag inte igång någonting alls. I HDMI-input 3 fick jag iaf. igång Bluerayen, utan ljud.

Jag verkar inte riktigt få ändra inställningarna för HDMI. Se dom här bilderna:
https://i.ibb.co/1st6x2J/IMG-20200912-140720.jpg
https://i.ibb.co/NC5x2NV/IMG-20200912-140651.jpg
"Kan inte väljas eller ändras med aktuella inställningar"

Jag har inte lyckats hitta hur jag får ändra dom här inställningarna. Att aktivera t.ex. Jag letade efter hur man gör någon slags factory reset på den också, men kammade noll där med.

Någon som har koll på sånt här, här?
Citera
2020-09-12, 15:56
Bannlyst
Hmmm... det löste sig. På ingång 4 (av 1,3 och 4 som är HDMI) gick det fint. Men dom andra två verkar det inte funka något vidare i.

Ang. ljudet så var jag tvungen att koppla in dom (extra, verkar det som) högtalarna som satts dit på den med högtalarkablar. Den har mkt mkt bra ljud för att vara en TV. Men den kommer ju kopplas in till en phet stereo också.
Citera
2020-09-13, 10:38
Medlem
Då kanske du har hittat anledningen till varför de gjorde sig av med Tv:n.

Hittade manualen, länk till index:
http://docs.pioneer.eu/Manuals/PDP_5...manual/?page=4

Hur man når service menyn för att göra factory reset:
https://factory-reset.com/wiki/Pioneer_Service_Menu

Den du har är 8:e generationen, så:

4th / 5th / 6th / 7th / 8th Generation Models:
Make sure the Plasma and the Media Box are in standby.
Using the remote control, Press {DISPLAY} button (just press, do not hold) and wait 3 seconds.
Press {LEFT} {UP} {LEFT} {RIGHT} {POWER} buttons.
The Plasma will turn on and be in the service menu.

Kul att du fick den att fungera, hur är bilden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in