2020-04-02, 23:39
Medlem
Tjenare!

Jag funderar på att köpa en stationär dator för spel. Kommer mestadels spela cs:go. Tror även att jag kommer spela lite battlefield V. Vill helst inte spendera mer än 10k på datorn, skulle vara fint om jag lyckades klämma in en skärm på min budget också. Först tänkte jag att jag skulle bygga en egen dator men hittade nu ett bra erbjudande på en färdigbyggd dator med ungefär samma komponenter.

Datorn jag hittat heter Acer Nitro N50 (https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gaming/104460/acer-nitro-n50-stationar-dator-gaming) och den är nersatt 2000kr på elgiganten.

Datorn jag själv tänkte bygga ser ut ungefär såhär, https://komponentkoll.se/bygg/DhprP. Den är lite dyrare. Den enda egentliga skillnaden är att moderkortet och lagringen skulle jag tro. Men om jag vill ha mer lagringsutrymme kan jag köpa till en hdd antar jag. I den jag har byggt själv finns det inget nätaggregat eftersom jag redan har ett som jag hittat i ett fyndrum som finns i lägenhetshuset där jag bor. Den färdigbyggda datorns cpu är 8th gen men den jag tänkte bygga själv är 9th gen.

Jag har just nu en laptop som kör cs:go med 50-60 fps med ett flertal fps drop per runda till ungefär 5-20 fps.

FRÅGOR:
Jag har hört att det ska vara billigare att köpa en dator i delar och bygga den själv men det verkar det inte vara i detta fallet. Speciellt inte nu på detta erbjudandet. Varför är det inte billigare? Är det något jag missförstått? Räcker det med 2666Mhz ram eller behövs det 3000Mhz+? Kommer jag kunna köpa till en hdd i efterhand om jag vill ha mer utrymme? Spelar det någon roll vilken generation cpu:n är.
Citera
2020-04-02, 23:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoxAR
Tjenare!

Jag funderar på att köpa en stationär dator för spel. Kommer mestadels spela cs:go. Tror även att jag kommer spela lite battlefield V. Vill helst inte spendera mer än 10k på datorn, skulle vara fint om jag lyckades klämma in en skärm på min budget också. Först tänkte jag att jag skulle bygga en egen dator men hittade nu ett bra erbjudande på en färdigbyggd dator med ungefär samma komponenter.

Datorn jag hittat heter Acer Nitro N50 (https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gaming/104460/acer-nitro-n50-stationar-dator-gaming) och den är nersatt 2000kr på elgiganten.

Datorn jag själv tänkte bygga ser ut ungefär såhär, https://komponentkoll.se/bygg/DhprP. Den är lite dyrare. Den enda egentliga skillnaden är att moderkortet och lagringen skulle jag tro. Men om jag vill ha mer lagringsutrymme kan jag köpa till en hdd antar jag. I den jag har byggt själv finns det inget nätaggregat eftersom jag redan har ett som jag hittat i ett fyndrum som finns i lägenhetshuset där jag bor. Den färdigbyggda datorns cpu är 8th gen men den jag tänkte bygga själv är 9th gen.

Jag har just nu en laptop som kör cs:go med 50-60 fps med ett flertal fps drop per runda till ungefär 5-20 fps.

FRÅGOR:
Jag har hört att det ska vara billigare att köpa en dator i delar och bygga den själv men det verkar det inte vara i detta fallet. Speciellt inte nu på detta erbjudandet. Varför är det inte billigare? Är det något jag missförstått? Räcker det med 2666Mhz ram eller behövs det 3000Mhz+? Kommer jag kunna köpa till en hdd i efterhand om jag vill ha mer utrymme? Spelar det någon roll vilken generation cpu:n är.

Gå in på sweclockers, leta dig fram till forumet och köpråd och du hittar minst 10 trådar med svaret på just din fråga med färdiga varukorgar att beställa från.
Det kommer bli svårt att komma under 10 tkr med skärm men beror också på om du har all annan kringutrustning såsom mus, tangentbord och headset.
Citera
2020-04-02, 23:52
Medlem
Det är i regel billigare att köpa ett hopplock kontra en HP, dell or whatever.

Hemsidor såsom komplett och inet är duktiga och brukar alltid marknadsföra sina egna hopplock, man får mer "bang for the buck" på så vis, köpte själv en färdig mall på inet som jag sedan valde att uppgradera en aning efter mina ändamål innan köp.

Jag kan rekommendera ett ljudisolerat chassi (om det inte är standard idag) min stationära är knappt hörbar för örat.

Vill du ändå plocka ihop en egen dator i delar så tar inet typ en röding för bygget, detta är inget att snåla på med tanke på garanti osv.
Citera
2020-04-03, 14:07
Medlem
Vad är det för nätagg du hittat?
Citera
2020-04-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Vad är det för nätagg du hittat?

Ett corsair AX850
Model: CMPSU-850AX
Citera
2020-04-03, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoxAR
Ett corsair AX850
Model: CMPSU-850AX

Najs fynd. Den bör du nyttja.

Är strax hemma från jobb (on site för en gångs skull ), ska kolla närmare på din TS då.
Citera
2020-04-03, 15:42
Medlem
Att köpa en intel 9400F är rent av dumt när Ryzen 3600 är en mer framtidssäker CPU.
Varför ta 2666 mhz minnen när 3200 Mhz finns för bara hundringen mer.
W10 kan man köpa på ebay för ca 50 kr o lägga på usb, väldigt lätt.
Senast redigerad av Gulax 2020-04-03 kl. 15:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in