Citat:
Ursprungligen postat av
Kehin
Nä det fanns inga mobiler då... Men om du frågar en gammal postis så kan han säkert visa hur du tar ur kontanter ur ett brev utan att det syns

Jag sommarjobbade sammanlagt sex år 1988-94 på samma terminal och lärde efterhand känna folk där ganska väl. Ett år frågade jag så att säga ut i luften "förresten vad har hänt med NN, jag har inte sett till honom, har han slutat eller?". Det blev en pinsam tystnad varefter en kompis tog mig åt sidan och berättade att personen jag tänkte på åkt fast med att sno brev.
Han hade lärt sig att se på namn och handstil brev som sannolikt var från far- eller morföräldrar till barnbarn, och där låg det ofta en hundring eller liknande.
Men posten jobbade på samma sätt då som nu, de lyckades se vilket lag och vilka tider försvinnandena skedde, och triangulerade litet tills de tog honom på väg hem med en bunt brev i innerfickan.
Så det förekom även för 30 år sedan i och för sig. Om det blivit vanligare kan jag inte uttala mig om, det kanske det har, men jag har ingen insyn i branschen och spekulationer på Flashback finns det gott om redan utan mina.