2020-04-01, 18:56
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/postnord-gillrade-falla-anstalld-misstanks-ha-stulit-31-paket

"När Postnord i Uppsala fick in flera reklamationer från samma leveransrunda började säkerhetsavdelningen ana oråd – och gillrade en fälla. Nu åtalas en anställd misstänkt för att ha stulit paket innehållande totalt 31 mobiltelefoner.

Postnord inledde en internutredning efter att man fått in uppgifter om att paket kommit bort under transport, och alla knöts till samma tarnsportväg. Då gillrade säkerhetsavdelningen en fälla för att få på fötterna innan man kontaktade polisen.

Postnord köpte mobiltelefoner, slog igång GPS-funktionen, och skickade dem sedan med fejkade namn. Därefter följde man efter den anställde på dennes runda. Vid ett utlämningsställe gjordes ett längre stopp där mannen ska ha gått bak i lastutrymmet och stuvat om bland paketburarna, innan ett av de riggade paketen lämnades på angiven plats.

Dock följde två paket med mannen in till terminalen igen. Väl där konfronterades han av säkerhetspersonalen och när han nekade ringde man till en av telefonerna, som lät från burarna han lastat ur."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/postnord-gillrade-falla-anstalld-misstanks-ha-stulit-31-paket
Citera
2020-04-01, 19:25
Bannlyst
Postnord köpte mobiltelefoner, slog igång GPS-funktionen, och skickade dem sedan med fejkade namn. Därefter följde man efter den anställde på dennes runda. Vid ett utlämningsställe gjordes ett längre stopp där mannen ska ha gått bak i lastutrymmet och stuvat om bland paketburarna, innan ett av de riggade paketen lämnades på angiven plats.

Fattar inte riktigt eller så är jag trög.

Hur visste de att han skulle nappa på att försöka sno det riggade paketet? Var det det enda paketet i kollit med mobiler och hur kännde den anställda till det. Men ok, antar nu att han fattade att det paketet var eftertraktat och snodde det, vad bevisar det att telefoner som han inte snodde ringde då de uppenbarligen visste nummer på?

Är det så att man kan konstatera att det är bara han som kan ställas till ansvar att ena paketet missats då man visste att han körde det paketet och för bevisa man planterat det så ringde man en telefon som man också planterat men i ett annat paket? Förklara någon så att en femåring förstår.
Citera
2020-04-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins

Fattar inte riktigt eller så är jag trög.

Hur visste de att han skulle nappa på att försöka sno det riggade paketet? Var det det enda paketet i kollit med mobiler och hur kännde den anställda till det. Men ok, antar nu att han fattade att det paketet var eftertraktat och snodde det, vad bevisar det att telefoner som han inte snodde ringde då de uppenbarligen visste nummer på?

Är det så att man kan konstatera att det är bara han som kan ställas till ansvar att ena paketet missats då man visste att han körde det paketet och för bevisa man planterat det så ringde man en telefon som man också planterat men i ett annat paket? Förklara någon så att en femåring förstår.

Han skulle leverera alla tre men levererade bara en – blev påkommen med två lurar han behållit för sig själv. Så uppfattar jag det.
Citera
2020-04-01, 20:54
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen

"När Postnord i Uppsala fick in flera reklamationer från samma leveransrunda började säkerhetsavdelningen ana oråd – och gillrade en fälla. Nu åtalas en anställd misstänkt för att ha stulit paket innehållande totalt 31 mobiltelefoner.

Postnord inledde en internutredning efter att man fått in uppgifter om att paket kommit bort under transport, och alla knöts till samma tarnsportväg. Då gillrade säkerhetsavdelningen en fälla för att få på fötterna innan man kontaktade polisen.

Dock följde två paket med mannen in till terminalen igen. Väl där konfronterades han av säkerhetspersonalen och när han nekade ringde man till en av telefonerna, som lät från burarna han lastat ur."

Saker som INTE hände i det gamla Sverige som anti-sverigevänner alltid vill tala så illa om.

Min flickvän brukar beställa mycket från nätet. Det har typ aldrig kommit bort nått. Förutom senaste åren-året. Då har leveranser blivit stulna osv.

Snacka om att babben var en idiot dock, sno från SIN körsträcka om och om igen. Vilken blåst stackare!
Citera
2020-04-01, 21:57
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=eFHv3bjDrQg

Kika på det klippet så får man veta lite mer hur de jobbar.
Citera
2020-04-01, 22:14
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Det har typ aldrig kommit bort nått. Förutom senaste åren-året. Då har leveranser blivit stulna osv.

Det är inte bara leveranser som kommit bort dom senaste åren. Postmord vill inte ens dela ut skiten längre, och ombuden tycker sig inte få nog betalt.

Nu är det ju inte hela historien som vanligt. Du kan sitta hemma i trädgården hela dagen och undra varför paketet aldrig kom - detta med ombud är inte en sak de tar om du inte är hemma (ens med postpaket) utan det är satt i system. Hela anledningen till att Sjänker, DeHåEll och Brring finns är ju för att folket bakom postmord tillåtits agera fritt i decennier.

Och kanske för att även jag nånstans accepterat 'ett visst svinn' inom postväsendet. Nu har alla vant sig vid detta svinn och konkurrenterna inser att utan kvalitetskrav finns det en marknad.

Detta handlar dock inte om senaste åren - det är de senaste 20 eller fler åren detta pågått.
Citera
2020-04-01, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins
Förklara någon så att en femåring förstår.
Postnords utredare är väldigt finurliga för att locka någon att ta på bar gärning. Och i princip alla de upptäcker erkänner ganska omgående under förhör, postbud är inte direkt några förhärdade brottslingar som har förmågan att klara den pressen.

(har en i min utökade familjekrets som jobbat som utredare hos posten/postnord)
Citera
2020-04-02, 07:19
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxworks
https://www.youtube.com/watch?v=eFHv3bjDrQg

Kika på det klippet så får man veta lite mer hur de jobbar.

Postnords interna utredare gick verkligen in stenhårt för sin "mission".

Körde kamouflagefärg i fejan under tillslaget: https://imgur.com/a/oHpK2c4

Citera
2020-04-02, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Postnords interna utredare gick verkligen in stenhårt för sin "mission".

Körde kamouflagefärg i fejan under tillslaget: https://imgur.com/a/oHpK2c4

Trodde det var förbjudet att klä ut sig till icke vit människa?
Citera
2020-04-02, 09:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Att vara post-anställd och stjäla måste vara det mest korkade brottet. Varenda stulen sak anmäls naturligtvis, kunderna blir ju sura, och postnord kommer inom 14 dagar att ha alla fakta om de försvunna paketen. Om de försvinner på samma ställe så är antalet tänkbara tjuvar kanske 10 st. Hur enkelt som helst att lösa.

Hoppas han får 2-3 år i fängelse. Lägg på 1 år för dumhet.
Citera
2020-04-02, 09:33
Medlem
Kehins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Saker som INTE hände i det gamla Sverige som anti-sverigevänner alltid vill tala så illa om.

Min flickvän brukar beställa mycket från nätet. Det har typ aldrig kommit bort nått. Förutom senaste åren-året. Då har leveranser blivit stulna osv.

Snacka om att babben var en idiot dock, sno från SIN körsträcka om och om igen. Vilken blåst stackare!
Nä det fanns inga mobiler då... Men om du frågar en gammal postis så kan han säkert visa hur du tar ur kontanter ur ett brev utan att det syns
Citera
2020-04-02, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
Nä det fanns inga mobiler då... Men om du frågar en gammal postis så kan han säkert visa hur du tar ur kontanter ur ett brev utan att det syns

Jag sommarjobbade sammanlagt sex år 1988-94 på samma terminal och lärde efterhand känna folk där ganska väl. Ett år frågade jag så att säga ut i luften "förresten vad har hänt med NN, jag har inte sett till honom, har han slutat eller?". Det blev en pinsam tystnad varefter en kompis tog mig åt sidan och berättade att personen jag tänkte på åkt fast med att sno brev.

Han hade lärt sig att se på namn och handstil brev som sannolikt var från far- eller morföräldrar till barnbarn, och där låg det ofta en hundring eller liknande.

Men posten jobbade på samma sätt då som nu, de lyckades se vilket lag och vilka tider försvinnandena skedde, och triangulerade litet tills de tog honom på väg hem med en bunt brev i innerfickan.

Så det förekom även för 30 år sedan i och för sig. Om det blivit vanligare kan jag inte uttala mig om, det kanske det har, men jag har ingen insyn i branschen och spekulationer på Flashback finns det gott om redan utan mina.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in