Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-01, 14:48
Medlem
har inga vänner eller familj jag kan fråga och vet inget om det här. ja jag kan googla o fråga banker men ställer frågan här först ändå

någon som kan enkelt och kort förklara hur det går till när man ansöker om lån för att köpa bostadsrätt. hur snabbt kan processen ta?
vill ha en miniiiii etta för max 1 mil.
ansöka hos antingen seb eller swedbank
Citera
2020-04-01, 14:51
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
har inga vänner eller familj jag kan fråga och vet inget om det här. ja jag kan googla o fråga banker men ställer frågan här först ändå

någon som kan enkelt och kort förklara hur det går till när man ansöker om lån för att köpa bostadsrätt. hur snabbt kan processen ta?

Ordna dokument på att du har ett fast jobb och hur mycket du har i intäkt.
Sen är det alltid bra att göra en kalkyl över hur mycket du förbrukar varje månad och på vad.
Om du har, som i ditt fall, siktet på ett speciellt objekt, letar du fram all information om detta.
Citera
2020-04-01, 14:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2

Du ansöker om bolån antingen via personligt möte, eller direkt via internet. Ansöker du via internet tar det 5-10 minuter och sedan har du ett giltigt lånelöfte, se ex här: https://welcome.swedbank.se/app/publik/lana/bolanelofte/steg_0?bankId=08999

När du hittat lägenheten ringer du till Swedbank som då ger OK givet att lägenheten ryms inom lånelöftet, så kan du köpa.

Det går alltså väldigt, väldigt snabbt. Det som kan fördröja saken är om du har något specialfall, som kräver handpåläggning, så att du inte kan få ett lönelöfte direkt online.
Citera
2020-04-01, 22:53
Medlem
hur mycket påverkar csn lån bolånen?

planerar att låna 400k i csn lån.
Citera
2020-04-02, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
hur mycket påverkar csn lån bolånen?

planerar att låna 400k i csn lån.
Så länge du inte säger något till banken kan dom inte se csn-skulden. Men är du ärlig kommer det tas med i kalkylen, och då slår 400tkr rätt hårt mot ditt totala lånebelopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in