2020-04-01, 12:09
Medlem
hej

Är det läge att binda lånet nu när ekonomin är så ansträngd?

/wp
Citera
2020-04-01, 12:20
Medlem
sasos avatar
bra fråga
just nu tycker jag allt verkar osäkert
men jag hade väntat
Citera
2020-04-01, 13:05
Medlem
Med så låga räntor som nu är det fördelaktigare att binda dem än förr. Rörligt är historiskt sett bättre i längden men för egen del värderar jag också förutsägbarhet.

Idag har vi 1,25 procent bundet i tre år. Det bästa rörliga alternativet jag har sett nyligen är 1,09 procent. Även om vi skulle få 1 procent rörligt skulle det bara bli en kvarts procentenhet bättre än det vi har, eller i bästa fall 2500 kr per år och lånad miljon. Det tycker jag det är värt för förutsägbarhetens skull.
Senast redigerad av Cinnober 2020-04-01 kl. 13:10.
Citera
2020-04-01, 13:10
Medlem
Jag tycker absolut att det är läge att binda lånen nu tex på 5 år.
Inflationen kommer att ta fart innan Corona är över så då kan du drömma om räntor under 3%.
Citera
2020-04-01, 13:19
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Jag tycker absolut att det är läge att binda lånen nu tex på 5 år.
Inflationen kommer att ta fart innan Corona är över så då kan du drömma om räntor under 3%.

Varför skulle inflationen öka av Corona? Snarare borde väl folk spara under sämre tider och ekonomin stimuleras med lägre räntor.
Citera
2020-04-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Varför skulle inflationen öka av Corona? Snarare borde väl folk spara under sämre tider och ekonomin stimuleras med lägre räntor.

Staten lånar upp till alla arbetslösa. Det handlar om de flesta länder i EU.
Pengar är inte gratis. Räntan är priset.

Om man inte sparat när man haft jobb kommer det inte öka nu.
Men folk är olika. En del sparar mer än någonsin....
Citera
2020-04-02, 11:11
Medlem
Räntan på 5 år är lägre än på rörligt just nu. Det beror väl på att bankerna ser framför sig att räntan kommer gå ner ännu mer framöver och hållas på minusnivåer av desperata politiker. Det kan ju tänkas att dessa ekonomer faktiskt har fel. Det har hänt förut.

Jag band några lån nyss. Det är möjligt att det är världens misstag men med så låga räntor som det är på 5 år så är det inte ett jättedyrt misstag i så fall och det är skönt att veta exakt vad boendekostnaden kommer ligga på ett tag.
Citera
2020-04-02, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UranusHertz
Räntan på 5 år är lägre än på rörligt just nu. Det beror väl på att bankerna ser framför sig att räntan kommer gå ner ännu mer framöver och hållas på minusnivåer av desperata politiker. Det kan ju tänkas att dessa ekonomer faktiskt har fel. Det har hänt förut.

Jag band några lån nyss. Det är möjligt att det är världens misstag men med så låga räntor som det är på 5 år så är det inte ett jättedyrt misstag i så fall och det är skönt att veta exakt vad boendekostnaden kommer ligga på ett tag.

Fick du förhandla dig fram en schysst ränta eller var de hårda?
Citera
2020-04-06, 22:08
Medlem
glajarns avatar
Bind aldrig huslån längre än du har tänkt att bo kvar i huset. Att reporäntan skulle höjas nu ser jag som låg. Man kan iofs aldrig veta vad som händer framöver. Sen beror det på hur mycket du har i bolån. Det är skillnad om man har 800.000 kr eller 4.5 miljon i huslån. Allt beror på storleken på huslån och inkomsten och hur känslig man är för höjning av boräntan.
Citera
2020-12-20, 14:08
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noproblem88
hej

Är det läge att binda lånet nu när ekonomin är så ansträngd?

/wp

Om din ekonomi är ansträngd redan nu så ska du binda men aldrig längre än du har tänkt att bo kvar i huset/ bostadsrätt. Själv har jag aldrig bundit då jag hade bolån. Idag är huset betalt och klart så jag sover gott om nätterna nu😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in