2026-02-10, 07:54
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Hade det inte varit bättre med fler högutdelningsaktier i fonden?

Hur stor andel av bolagen i fonden har utdelning?
Citera
2026-02-20, 09:18
Medlem
AP 7 startar fastighetsbolag och köper fastigheter av Castellum https://efn.se/ap7-bildar-nytt-fastighetsbolag

Låter i mina öron som ett märkligt beslut. Jag är skeptisk till att de kommer lyckas förvalta fastigheter mer effektivt än etablerade fastighetsbolag. Ska det sen ha någon märkbar påverkan på AP 7:s totalavkastning måste de bygga upp ett av Sveriges större fastighetsbolag från scratch. Slutar förmodligen med att de kommer köpa fastigheter till överpriser (de som de köpte nu betalade de mer för än Castellums bokförda värde) eller att de köper skitfastigheter som övriga fastighetsbolag vill bli av med för att de inte avkastar tillräckligt eller är svåra att hyra ut.

Varför inte bara öka sin exponering i existerande fastighetsbolag istället? De flesta handlas ju till substansrabatt nu.
Citera
2026-02-20, 09:38
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
AP 7 startar fastighetsbolag och köper fastigheter av Castellum https://efn.se/ap7-bildar-nytt-fastighetsbolag

Låter i mina öron som ett märkligt beslut. Jag är skeptisk till att de kommer lyckas förvalta fastigheter mer effektivt än etablerade fastighetsbolag. Ska det sen ha någon märkbar påverkan på AP 7:s totalavkastning måste de bygga upp ett av Sveriges större fastighetsbolag från scratch. Slutar förmodligen med att de kommer köpa fastigheter till överpriser (de som de köpte nu betalade de mer för än Castellums bokförda värde) eller att de köper skitfastigheter som övriga fastighetsbolag vill bli av med för att de inte avkastar tillräckligt eller är svåra att hyra ut.

Varför inte bara öka sin exponering i existerande fastighetsbolag istället? De flesta handlas ju till substansrabatt nu.
Antagligen får någon på AP7 pengar under bordet av Castellum som får chansen att som du säger bli kvitt de murknaste rucklen.
Korruptionen sitter i väggarna.

Likadant när pensionsfonderna användes som bagholder när Silicon valley bank brakade.
AP-fonden hade köpt dagen innan skiten konkade.

Det är så det funkar. Staten och kapitalet.

Castellums aktie steg rejält, så förmodligen är det Castellum som gör en bra affär här.
Lurat brallorna av de svagbegåvade medelmåttorna som jobbar för staten.
Senast redigerad av knarkhitler 2026-02-20 kl. 09:41.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in