2025-12-27, 22:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Finns det några bättre alternativ om man vill ha en billig indexfond?
Det finns bara fonder från svenska storbanker som också exkluderar bolag.
Hittade inte ens DNB global eller Nordeas globala indexfond.

Det är resultatet av upphandlingen av fonder som fortfarande pågår och som sätter ännu större fokus på ESG och låga avgifter. DNB Global Indeks, Avanza Zero och Länsförsäkringar Global Index är exempel på mycket populära och framgångsrika fonder som ratats av Pensionsmyndigheten.

Även om jag inte själv har valt den så är nog AP7 (Såfa) ett väldigt bra alternativ över tid. Eftersom den har en hävstång på 15 % innebär det att den både går bättre i medgång och sämre i motgång, vilket vi tydligt sett i år. Fonden kommer nu att lägga större fokus på ESG och utesluta t.ex. oljebolag, men likväl är jag hyfsat säker på att den kommer att ge god avkastning över tid även om den inte är i den absoluta toppen något år.

Själv hör jag till kategorin obotliga fåfänga optimister som inbillar mig att jag genom smarta val kan slå index, även index plus hävstång, vilket har lett till att jag har underpresterat sen starten av PPM.
Citera
2025-12-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det är resultatet av upphandlingen av fonder som fortfarande pågår och som sätter ännu större fokus på ESG och låga avgifter. DNB Global Indeks, Avanza Zero och Länsförsäkringar Global Index är exempel på mycket populära och framgångsrika fonder som ratats av Pensionsmyndigheten.

Även om jag inte själv har valt den så är nog AP7 (Såfa) ett väldigt bra alternativ över tid. Eftersom den har en hävstång på 15 % innebär det att den både går bättre i medgång och sämre i motgång, vilket vi tydligt sett i år. Fonden kommer nu att lägga större fokus på ESG och utesluta t.ex. oljebolag, men likväl är jag hyfsat säker på att den kommer att ge god avkastning över tid även om den inte är i den absoluta toppen något år.

Själv hör jag till kategorin obotliga fåfänga optimister som inbillar mig att jag genom smarta val kan slå index, även index plus hävstång, vilket har lett till att jag har underpresterat sen starten av PPM.
Det är sjukt att även Länsförsäkringars fond ratats av pensionsmyndigheten.
Den har en tydlig esg-profil.
Det enda jag såg var handelsbankens och några från Swedbank och det är samma sak som såfan men utan hävstång.

Jag är din motsats när det kommer till ppm.
Loggar knappt in där utan jag har varit nöjd med ap7 men har läst mer och mer om exkluderingar och loggade in ikväll för att se vilka alternativ som finns.
Citera
2026-01-30, 19:11
Bannlyst
AP7 aktiefond har verkligen underpresterat under 2025 och det har inte börjat bra under 2026 heller.
Jag är så glad att jag gick ur 2020.
Gick all in i Swedbank Robur Technology
Men lämnade den januari 2025 också.
Citera
2026-01-30, 22:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex-tuta
AP7 aktiefond har verkligen underpresterat under 2025 och det har inte börjat bra under 2026 heller.
Jag är så glad att jag gick ur 2020.
Gick all in i Swedbank Robur Technology
Men lämnade den januari 2025 också.

Det beror ju uteslutande på dollarförsvagningen. Det är inget fel på innehaven i sig.

Kom ihåg att AP7 har 15 % hävstång vilket så klart förstärker både upp- och nedgångar.
Citera
2026-02-07, 18:54
Medlem
DenverAirports avatar
Den här tråden har fel rubrik. Borde vara AP7 Aktiefond.
Förvalsalternativet AP7 Såfa är en fondportfölj som består av två fonder, AP7 Aktiefond och AP7 Räntefond.
Men så länge den heter AP7 Såfa vill jag lyfta hur jävla usel AP7 Räntefond är. Total avkastning på tio år är 6%. Inte per år, totalt på tio är... Helt sjukt. Vad har den totala inflationen varit under de tio åren?

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/545541

163,5 stackars miljarder finns i den usla fonden.
Senast redigerad av DenverAirport 2026-02-07 kl. 18:56.
Citera
2026-02-07, 22:20
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Den här tråden har fel rubrik. Borde vara AP7 Aktiefond.
Förvalsalternativet AP7 Såfa är en fondportfölj som består av två fonder, AP7 Aktiefond och AP7 Räntefond.
Men så länge den heter AP7 Såfa vill jag lyfta hur jävla usel AP7 Räntefond är. Total avkastning på tio år är 6%. Inte per år, totalt på tio är... Helt sjukt. Vad har den totala inflationen varit under de tio åren?

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/545541

163,5 stackars miljarder finns i den usla fonden.
Aj, det var dåligt om det stämmer.

Men resten går ju rätt bra ändå jämfört med alla som väljer själva bär fonder en större andel än 100% vilket per automatik allt annat lika gör att fonden kommer vinna över de flesta som väljer fonder själva över tid. Ju längre tidshorisont ju mindre risk för den "belånade" delen som ökar investeringen i början.

Jag funderar på att välja den helt och hållet MEN den är också valbar i den valbara delen för den som vill exempelvis ha 50% soffafond (AP7Såfa) med några andra fonder.
Citera
2026-02-07, 22:32
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Aj, det var dåligt om det stämmer.

Men resten går ju rätt bra ändå jämfört med alla som väljer själva bär fonder en större andel än 100% vilket per automatik allt annat lika gör att fonden kommer vinna över de flesta som väljer fonder själva över tid. Ju längre tidshorisont ju mindre risk för den "belånade" delen som ökar investeringen i början.

Jag funderar på att välja den helt och hållet MEN den är också valbar i den valbara delen för den som vill exempelvis ha 50% soffafond (AP7Såfa) med några andra fonder.

AP7 Aktiefond är en fantastiskt bra fond. (Lite riskabel nu när USA är på ATH och AI-bubblan kanske spricker.) Så det är förvånande att AP7 Räntefond är så otroligt usel.

AP7 Såfa bör man inte ha för då får man skitfonden AP7 Räntefond förr eller senare. Man bör således aktivt välja AP7 Aktiefond och eventuellt andra fonder. Vill man ha en räntedel finns det mycket bättre alternativ än AP7 Räntefond. Exempelvis Pareto Räntefond som har gett 27% avkastning på 10 år.
Citera
2026-02-07, 22:37
Medlem
DenverAirports avatar
Här kan man se alla innehav i superfonden AP7 Aktiefond. 1920 olika bolag. Finns en del kul grejer.

https://www.ap7.se/vart-utbud/ap7-aktiefond/

Här är fonden från helvetet, AP7 Räntefond.

https://www.ap7.se/vart-utbud/ap7-rantefond/

Om man har AP7 Såfa får man denna placering:
Förvalsalternativet AP7 Såfa är en fondportfölj som består av två fonder, AP7 Aktiefond och AP7 Räntefond. Fördelningen mellan fonderna anpassas efter spararens ålder. Upp till och med 55 års ålder består AP7 Såfa av 100 procent AP7 Aktiefond. Vid 56 års ålder minskar andelen aktiefond med 3 till 4 procent per år medan andelen räntefond ökar. På så sätt utsätts spararna för allt mindre risk upp till 75 års ålder då fördelningen stannar på två tredjedelar räntefond och en tredjedel aktiefond.
https://www.ap7.se/vart-utbud/ap7-safa/
Senast redigerad av DenverAirport 2026-02-07 kl. 22:46.
Citera
2026-02-08, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Här kan man se alla innehav i superfonden AP7 Aktiefond. 1920 olika bolag. Finns en del kul grejer.

https://www.ap7.se/vart-utbud/ap7-aktiefond/

Här är fonden från helvetet, AP7 Räntefond.

https://www.ap7.se/vart-utbud/ap7-rantefond/

Om man har AP7 Såfa får man denna placering:
Förvalsalternativet AP7 Såfa är en fondportfölj som består av två fonder, AP7 Aktiefond och AP7 Räntefond. Fördelningen mellan fonderna anpassas efter spararens ålder. Upp till och med 55 års ålder består AP7 Såfa av 100 procent AP7 Aktiefond. Vid 56 års ålder minskar andelen aktiefond med 3 till 4 procent per år medan andelen räntefond ökar. På så sätt utsätts spararna för allt mindre risk upp till 75 års ålder då fördelningen stannar på två tredjedelar räntefond och en tredjedel aktiefond.
https://www.ap7.se/vart-utbud/ap7-safa/
Kunde inte se ett enda försvarsbolag bland de 1920 bolagen vid en snabb bläddring. Ej heller i branchfördelningen finns försvarsindustri med.

I så fall är det ju anmärkningsvärt att AP 7 menar att vi inte skall ha något skydd mot tyranner och diktatorer.
Citera
2026-02-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Kunde inte se ett enda försvarsbolag bland de 1920 bolagen vid en snabb bläddring. Ej heller i branchfördelningen finns försvarsindustri med.

I så fall är det ju anmärkningsvärt att AP 7 menar att vi inte skall ha något skydd mot tyranner och diktatorer.
Då kollade du dåligt. Jag hittade t.ex. Rheinmetall, Dassault Aviation, Saab, Korea Aerospace Industries, Rolls-Royce Holdings, Kongsberg Gruppen. Branschindelning i fonder görs vanligen enligt GICS eller ICB och där är inte försvar en egen sektor på toppnivån utan det ingår i Industrials.

Noterade för övrigt att AP 7 äger scambolaget Strategy. Men jag förmodar att det inte ligger någon djupare analys bland innehav som inte ens väger 0,1 % utan de bara plockas in via någon form av index.
Citera
2026-02-08, 14:29
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Då kollade du dåligt. Jag hittade t.ex. Rheinmetall, Dassault Aviation, Saab, Korea Aerospace Industries, Rolls-Royce Holdings, Kongsberg Gruppen. Branschindelning i fonder görs vanligen enligt GICS eller ICB och där är inte försvar en egen sektor på toppnivån utan det ingår i Industrials.

Noterade för övrigt att AP 7 äger scambolaget Strategy. Men jag förmodar att det inte ligger någon djupare analys bland innehav som inte ens väger 0,1 % utan de bara plockas in via någon form av index.

En promille av fonden är ändå 1,37 miljarder.
Citera
2026-02-10, 03:33
Avstängd
Hade det inte varit bättre med fler högutdelningsaktier i fonden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in