Citat:
Ursprungligen postat av
NorraBotkyrka
Det kanske har fler namn till och med?
Hur som helst, detta är till er som lider av kronisk depression, om det nu finns någon här inne som lider av det.
Eftersom jag personligen inte känner någon med kronisk depression så är jag hela tiden så jävla nyfiken över om andra dystymiker känner exakt som mig eller inte, om alla mina symtom beror på kronisk depression eller om jag även lider av någon annan sjukdom. Till mina frågor, det jag undrar är...
känner du dig också fysiskt tung i kroppen hela dagen, varje dag? Tung i armar och ben? Och känner dig ännu tyngre ju mindre du sover?
Känner du dig också utmattad hela dagen, varje dag. Aldrig känslan av att du är utvilad när du vaknar?
Ligger du också i sängen majoriteten av din dagtid eftersom du känner att du dras till den, att du inte orkar stå upp och sitta upp så mycket?
Jag har dessa symtom och det känns bättre när jag går på medicin, då minskar känslan av dessa symtom men de försvinner aldrig helt och hållet, oavsett om jag går på medicin eller inte så känner jag dessa symtom.
Jag förstår vad du menar med tung i kroppen, är som att kroppen är tillbaka dragen av det psykiska hela tiden.
Det går väl att jämföra med att försöka dansa när man är dyster fast det gäller dagliga saker hela tiden.
Dystemi blev lite bättre för min del när jag fick mina andra diagnoser, ADD och Asperger med medicin.
Men jag hade både före och efter fått psykoser, vilket gör det bara ännu svårare att hålla humöret uppe.
Det har varit så länge att man knappt vet hur det känns att vara utan den negativa känslan, det har blivit en vana mer. Det där försvann dock under psykos och all den där energin gick till att göra väldigt mycket jag känner skam för i efterhand.
Det dåliga måendet började tidigt i tonåldern men psykoser fick jag först efter 23 år åldern.