2020-03-31, 22:57
Medlem
Tycker det var ett ganska bra preparat ,synd att det inte verkar gå få tag på numera.
Köpte senast på apoteket för cirka 2 år sen ,men nu verkar det försvunnit från marknaden.

Någon som vet varför ,eller om det finns något likvärdigt Oleum Basileum ?

https://media.apotea.se/product-images/XL/oleum-basileum-10-ml-0.jpg
Citera
2020-03-31, 23:39
Medlem
sommarlovs avatar
Jaha, detta visste jag inte!
Den kanske sålde dåligt?

EDIT: Det verkar som bara apoteket sålde, och de har tagit bort varan, utan bra info varför...
Senast redigerad av sommarlov 2020-03-31 kl. 23:43.
Citera
2020-03-31, 23:48
Medlem
Zoologens avatar
Enligt AB Atoma arbetar de för att återlansera Oleum Basileum. De har ett formulär som man kan fylla i på hemsidan, så mailar de när (om) det återkommer.

Inget kunde luckra upp en täppt näsa som medlet i fråga och gott luktade det också.
Senast redigerad av Zoologen 2020-04-01 kl. 00:37. Anledning: Tillägg
Citera
2020-03-31, 23:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickeyersel
Tycker det var ett ganska bra preparat ,synd att det inte verkar gå få tag på numera.
Köpte senast på apoteket för cirka 2 år sen ,men nu verkar det försvunnit från marknaden.

Någon som vet varför ,eller om det finns något likvärdigt Oleum Basileum ?

https://media.apotea.se/product-images/XL/oleum-basileum-10-ml-0.jpg

"Apotekare Alfr. Engströms enkas (Änka stavades med "E) "Äkta tallbarrsolja".
Helsvensk produkt, men gjord av tallbarrsolja. Köpte på mig hundratalet småflaskor typ 1980-"ish", men de är såpass bra att de inte ens har någon "streck-kod på sig"..

Sniffar jag på flaskorna, är det i princip samma sak som "Oleum Basileum".
(Tallolja är typ samma sak).

Edit: Luktar typ terpentin idag efter 30-40 år, testade nyss. Dock fortfarande uppfriskande!
Senast redigerad av kraftfoder 2020-03-31 kl. 23:53.
Citera
2020-06-13, 12:15
Medlem
Zoologens avatar
Fick just ett mail från Aktiebolaget Atoma. De har startat upp tillverkningen av Oleum Basileum för försäljning på apotek i höst. Redan nu kan man beställa från hemsidan oleumbasileum.se. Får se om produkten är likvärdig den gamla. Enligt reklamen ska den vara det.
Citera
2020-06-13, 12:40
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Fick just ett mail från Aktiebolaget Atoma. De har startat upp tillverkningen av Oleum Basileum för försäljning på apotek i höst. Redan nu kan man beställa från hemsidan oleumbasileum.se. Får se om produkten är likvärdig den gamla. Enligt reklamen ska den vara det.
Fick också mailet och nu har jag beställt så får vi se men det borde ju stå något om ändrad formula om det inte är samma tycker jag. Efterlängtad i alla fall och en räddare i nöden när man är risig.
Citera
2020-06-13, 12:49
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Fick också mailet och nu har jag beställt så får vi se men det borde ju stå något om ändrad formula om det inte är samma tycker jag. Efterlängtad i alla fall och en räddare i nöden när man är risig.

Ja, nog har man saknat den.
Citera
2020-06-17, 23:43
Medlem
Zoologens avatar
Har fått flaskorna idag. De är mindre än förr och bruna istället för gröna/blå, men innehållet verkar vara detsamma. Vilket är viktigast .
Citera
2020-07-01, 15:25
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Har fått flaskorna idag. De är mindre än förr och bruna istället för gröna/blå, men innehållet verkar vara detsamma. Vilket är viktigast .
Ja, nu har jag fyllt på förrådet ordentligt. Tycker flaskorna är smidigare i formen och som du säger är innehållet viktigast.
Senast redigerad av Jultrollet 2020-07-01 kl. 15:52.
Citera
2020-07-01, 18:06
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, nu har jag fyllt på förrådet ordentligt. Tycker flaskorna är smidigare i formen och som du säger är innehållet viktigast.

Hoppas att den gör succé med sin återkomst, så att den fortsätter att tillverkas.
Citera
2020-07-01, 18:32
Medlem
Dollmens avatar
Har fortfarande en halv 80 tals flaska i badrumsskåpet. 😁
Citera
2026-01-26, 12:28
Medlem
Citat:
Enligt AB Atoma arbetar de för att återlansera Oleum Basileum. De har ett formulär som man kan fylla i på hemsidan, så mailar de när (om) det återkommer.

Inget kunde luckra upp en täppt näsa som medlet i fråga och gott luktade det också.

Instämmer verkligen med dig!
Oleum Basileum är absolut det bästa.

Har både inhalatorn o eteriska oljan, men tänkte beställa ny inhalator, men det finns inte att
få tag på nånstans..

Har man förbjudit den den också?
Man förbjuder alla bra naturliga saker…
Är det Läkemedelsföretagen/maffian som ligger bakom?

Nån som vet var man kan få tag i den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in