Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-31, 10:06
Medlem
Är väl på sin plats med en ny tråd för årets sändningar, hellre än att vi "pratar" vidare i förra årets.

SVT sänder.
Tidigarelagd startdatum: 8/4 (eller 9/4 - finns olika uppgifter)
Pågår till: 3/5 (eller 4/5 - finns olika uppgifter)
Fler kameror än förra året.

Lite länkar:

https://ng.se/artiklar/den-stora-algvandringen-ar-tillbaka

"SVT Play sänder dygnet runt med start den 9 april kl 07:00 till den 4 maj kl 00:00, med reservation för ev förlängning. Även kunskapskanalen visar älgarnas vandring under vardagar mellan 06.00-14.00, samt nattetid efter sista ordinarie program. Under helger är tiderna 06.00-09.00, samt nattetid efter sista ordinarie program."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/den-stora-algvandringen-tidigarelaggs-i-svt

https://www.jaktjournalen.se/corona-krisen-gor-att-svt-forlanger-den-stora-algvandringen/

Att diskutera? Tja, allt som har med de naturupplevelser programmet ger, samt diverse annat runt programmet, älgvandringen etc. Dvs som i förra årets tråd: (FB) SVT direktsänder älgvandring. 15 viltkameror i Kullberg.
2020-03-31, 16:37
Medlem
Känns ju sisådär spännande men av 530 timmar film ggr antal kameror så bör det väll finnas en rätt bra highlight film från förra året??
2020-03-31, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargas3m
Känns ju sisådär spännande men av 530 timmar film ggr antal kameror så bör det väll finnas en rätt bra highlight film från förra året??

Jodå. Bra poäng. Finns här: https://www.svtplay.se/den-stora-algvandringen

(men mer än halva grejen är ju de många timmarnas väntan, tystnaden och de rogivande ljuden från naturen.. och när det väl brakar till blir det dubbelt så spännande)
2020-04-02, 20:28
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
...
(men mer än halva grejen är ju de många timmarnas väntan, tystnaden och de rogivande ljuden från naturen.. och när det väl brakar till blir det dubbelt så spännande)

Helt rätt. Jag är med. Underbar tv. Ser fram emot.
2020-04-05, 22:29
Medlem
alfamisos avatar
Lite info från projektledaren:
https://kontakt.svt.se/guide/den-stora-algvandringen

Synd att de inte sänder fler timmar på vanlig linjär-TV i dessa Corona-tider. Äldreboenden och sjuksalar har väl inte SVT Play, och många pensionärer har bara linjär-TV.

"På onsdagar (15/4, 22/4 och 29/4) i programmet Go'kväll kommer vi även att summera veckans höjdpunkter."
Senast redigerad av alfamiso 2020-04-05 kl. 22:38.
2020-04-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Lite info från projektledaren:
https://kontakt.svt.se/guide/den-stora-algvandringen

Synd att de inte sänder fler timmar på vanlig linjär-TV i dessa Corona-tider. Äldreboenden och sjuksalar har väl inte SVT Play, och många pensionärer har bara linjär-TV.

"På onsdagar (15/4, 22/4 och 29/4) i programmet Go'kväll kommer vi även att summera veckans höjdpunkter."

För egen del får Kunskapskanalen 6-14 duga. Vill ha det på TV:n och inte på en datorskärm som inte ger samma upplevelse (har inte prylar till att koppla datorn till TV:n). Är nästan glad att de inte sänder dygnet runt där, för då hade jag fått problem att själv komma ut i friska luften.

Imponerande pådrag, men är lite rädd att de överarbetar och producerar sönder sändningen med alltför många hopp mellan kameror osv. En tyvärr vanlig trend inom t ex idrotten som knappt går att se på i TV längre pga att deras jakt på coola bilder har konkurrerat ut helhetsvyer etc. Får vi in en teknikgalen producent som vill ge oss action så kan hela idén med programmet försvinna. Risken finns.

Men hoppas på det bästa. Bara ett par dagar kvar, sedan blir det många timmar framför TV:n.
2020-04-07, 19:33
Medlem
ZrMs avatar
Som jag har längtat, uppskattade det mycket förra gången.
2020-04-09, 08:10
Medlem
Då är vi igång. Vackra bilder. Händer absolut ingenting än så länge, men det ingår ju i upplägget.

Första dagarna får man väl lära sig hur kamerorna sitter, studera hur mycket is det finns, kika på renar, fåglar och ev andra djur, samt framförallt lyssna på naturen.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-04-09 kl. 08:15.
2020-04-09, 09:07
Medlem
Möjligt att jag minns fel, men är inte snö och is mer varierat än förra året?

Sista biten där de simmar är nästan helt isbelagd. Kommer dröja minst en vecka innan vi får se en simmande älg?

Mer snö i skogen än förra året?

Isbelagt vid första vadstället. Samma som förra året, väl?

Medan en av passagerna mellan är helt isfri och miljön är rena våren. Och visst är vattenståndet högre än förra året?

Spontant känner jag ungefär: Vi kommer inte se röken av en älg förrän om tidigast 7-8 dagar. (Hoppas jag har fel)
2020-04-09, 12:42
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Möjligt att jag minns fel, men är inte snö och is mer varierat än förra året?

Sista biten där de simmar är nästan helt isbelagd. Kommer dröja minst en vecka innan vi får se en simmande älg?

Mer snö i skogen än förra året?

Isbelagt vid första vadstället. Samma som förra året, väl?

Medan en av passagerna mellan är helt isfri och miljön är rena våren. Och visst är vattenståndet högre än förra året?

Spontant känner jag ungefär: Vi kommer inte se röken av en älg förrän om tidigast 7-8 dagar. (Hoppas jag har fel)
Jo, jag tror du har rätt i det och vadstället ser absolut att vara från samma vinkel. Men vilken fullträff redan första dagen med så fina bilder på renar! De var, i mina ögon som är vana vid älgar där jag bor, den största behållningen förra året. Några knipor och en sångsvan om jag inte såg fel också.
2020-04-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jo, jag tror du har rätt i det och vadstället ser absolut att vara från samma vinkel. Men vilken fullträff redan första dagen med så fina bilder på renar! De var, i mina ögon som är vana vid älgar där jag bor, den största behållningen förra året. Några knipor och en sångsvan om jag inte såg fel också.

Yes. Blev en bra första sändning (jag ser inte på SVT Play utan bara Kunskapskanalen).
Nu har jag "bara" kikat tot ca 2 timmar, men jag är nöjd så här långt. Hoppas förstås på även lite ovanliga djur närmaste dagarna.
2020-04-09, 13:59
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Yes. Blev en bra första sändning (jag ser inte på SVT Play utan bara Kunskapskanalen).
Nu har jag "bara" kikat tot ca 2 timmar, men jag är nöjd så här långt. Hoppas förstås på även lite ovanliga djur närmaste dagarna.
Samma här, det blir tv så mycket jag hinner på fm och sedan kanske jag går tillbaka ett par dagar i veckan och kikar på höjdpunkter jag kanske missat på SVT Play.

En undran bara: jag såg att de ska sända även nattetid på Kunskapskanalen mellan 01:15 - 06:00 men är det inte mörkt då så man inte ser så mycket?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in