2020-03-30, 14:11
Medlem
happyjoys avatar
https://www.hd.se/2020-03-30/just-nu-allvarliga-brister-avslojade-i-angelholmslokalers

Sparkade VDn polisanmäld, styrelsen har avgått. Misstankar om brott mot Lagen om offentlig upphandling, byggprojekt som inte hållit budget, sexuella trakasserier och allmän brist på styrning.

Jag tänker att det här borde sprida sej neråt så att fastighetschef och ekonomichef också får sparken? Sånt här kan väl knappast fortgå utan att de haft kännedom.
Citera
2020-03-30, 22:26
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
https://www.hd.se/2020-03-30/just-nu-allvarliga-brister-avslojade-i-angelholmslokalers

Sparkade VDn polisanmäld, styrelsen har avgått. Misstankar om brott mot Lagen om offentlig upphandling, byggprojekt som inte hållit budget, sexuella trakasserier och allmän brist på styrning.

Jag tänker att det här borde sprida sej neråt så att fastighetschef och ekonomichef också får sparken? Sånt här kan väl knappast fortgå utan att de haft kännedom.
Jag tycker det hela känns väldigt märkligt. Hur skulle detta pågått utan att någon haft kännedom om det.
Citera
2020-03-31, 20:09
Medlem
En hel del har haft kännedom om det. Jag rekommenderar Sidorna 53-55 från utredningen om hur det gick till på det kommunala fastighetsbolaget. . Mutor, sexuella skandaler, oseriöst på många sätt...

https://www.engelholm.se/download/18.28778b8f1710015a43177e/1585567674900/Slutrapport%20Genomlysning%20av%20AB%20Ängelholmsl okaler.pdf
Citera
2020-03-31, 21:38
Medlem
https://www.hd.se/2020-03-31/angelholmslokalers-fore-detta-vd-om-offentlig-upphandling

”I en intervju med konsultföretaget som gjort granskningen har Benth Jensen en enkel förklaring till att lagen om offentlig upphandling lyst med sin frånvaro i Ängelholmslokalers projekt.
– Lagen passar inte in i verksamheten, säger Benth Jensen.”

Vilken stjärna han är alltså. Lite som att jag skulle säga att moms eller mervärdesskatt inte passar min verksamhet så då struntar jag i det...
Citera
2020-04-01, 23:21
Medlem
chessiecats avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/angelholmslokalers-ledning-polisanmals-aven-for-mutbrott

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/sparkade-vd-n-peter-scharff-gar-i-forsvar-pekar-ut-sin-foretradare

Ska bli intressant och se hur de hela slutar..
Citera
2020-04-02, 19:03
Avslutad
Hörde idag av en som är insatt i Ängelholms lokalpolitik, att en viss VD ( ), erbjudit lägenheter till kvinnor hos Ängelholmshem, i utbyte mot sexuella tjänster...

Ska se om jag kan plöja mig igenom rapporten o fråga min källa mer... Han sa att allt inte står i rapporten...
Citera
2020-04-02, 21:18
Medlem
chessiecats avatar
*ngelholmshems sparkade vd skrev drömavtal – skulle få fem miljoner för att vara rådgivare

När de stora bristerna i kommunens fastighetsbolag avslöjades fick förre vd:n B***** J**** sparken med omedelbar verkan. Men innan dess hann han skriva ett avtal som skulle ge honom närmare fem miljoner kronor efter att han lämnat vd-posten.

B**** J****** tillträdde posten som vd i *ngelholmshem 2001. När *ngelhomslokaler bildades 2012 blev han vd även där.

I början av mars i år lämnade han båda vd-posterna. Han hade dock fortsatt ett uppdrag som rådgivare åt Ängelholmshem. Det var från den anställningen som han fick sparken med omedelbar verkan när allvarliga brister i de två fastighetsbolagen tidigare i veckan avslöjades.

Med 125 000 kronor i månadslön har B**** J****** varit en av kommunens bäst betalda tjänstemän.

Tidningen kan nu avslöja att han redan i juli 2018 såg till att få behålla den lönen – samt årliga revideringar och förmåner som pensions– och försäkringsvillkor – till och med maj månad 2023.

Ett avtal som B**** J****** skrev med Arne Jönsson (S), dåvarande ordförande i *ngelholmshem, och D***** J******* (M), dåvarande vice ordförande, skulle ge honom sammanlagt 4 875 000 kronor för en tjänst som "rådgivare åt Bolagets ledning". Detta utan årliga löneuppräkningar inräknade och utan någon som helst arbetsbeskrivning om hur mycket B**** J****** skulle jobba eller vad tjänsten innebar.

– Jag måste tillstå att B**** J****** har förhandlat väl åt sig själv, säger kommunstyrelsens ordförande.
Här är avtalet som dåvarande vd B**** J****** skrev sommaren 2018 med dåvarande ordföranden och vice ordföranden i Ängelholmshem.
Det nya avtalet innebar att hans rätt till 24 månadslöner enligt vd-avtalet i händelse av att han blev uppsagd, upphörde.
Huruvida B**** J****** ursprungliga vd-avtal fortfarande har någon juridisk bäring eller om enbart avtalet om rådgivningsuppdraget gäller kan bli en nöt att knäcka.

kommunstyrelsens ordförande och övriga kommunledningen har hursomhelst en klar uppfattning i frågan om B**** J****** är berättigad till någon ersättning.

– Oavsett vilka avtal som finns ska han inte ha en krona när han så grovt åsidosatt de regler som han haft att förhålla sig till, säger Robin Holmberg och syftar främst på det faktum att B**** J****** tillstått att han medvetet inte brytt sig om att följa lagen om offentlig upphandling.
En betydande del av kritiken mot de två fastighetsbolagen handlar om kommunens bristande insyn i verksamheten. Gång på gång har kommunen stått med en väsentligt högre slutnota för diverse byggprojekt utan att under resans gång ha haft insyn i projektekonomin.

B**** J****** avtal som rådgivare är ett annat exempel på bristen på insyn. Avtalet kom till kommunstyrelsens ordförande kännedom först ett drygt halvår efter att det skrevs.

– Jag blev mycket upprörd när jag fick se det. Avtalet innebär ju att han skulle få behålla samma lön och villkor i flera år men i en friare roll. Det är alldeles för generöst, säger Robin Holmberg, som förgäves undersökte möjligheterna att häva avtalet.

B**** J****** ersattes på vd-posten av P**** S******, som begärt arbetsrättslig förhandling sedan även han fått sparken. Någon sådan begäran hade på torsdagen inte inkommit från B**** J******, som enligt lagen om anställningsskydd har en vecka på sig att begära förhandling.
B**** J****** har beretts möjlighet till kommentar. Han har tidigare meddelat att han avråtts från att uttala sig.
Citera
2020-04-03, 18:28
Medlem
happyjoys avatar
Ser att ledningsgruppen blivit arbetsbefriad vilket innebär att fastighetschefen på Ängelholmslokaler sannolikt får se sej om efter ett nytt jobb. Bra. Han är en rövhjärna.
Citera
2020-04-07, 15:03
Medlem
Det är inte första gången detta händer för Benth Jensen.
Enligt min källa har han varit i blåsväder förut i bl a Lerums kommun. Där fanns ett bolag kallat Älkab där Benth var VD. Många konstiga turer med olika projekt, som blev dyrare precis som Ängelholms.
Mutor förekom troligen som när Benth J. beskylldes för att ha rest på golfresa med entreprenören NCC.
Verkar som att Benth J,. inte kontrollerades då han anställdes av Ängelholmshem.?
Att det kunnat pågå så länge beror troligen på att en del politiker inte lagt tid på kontroll. Förtroende räcker inte.
Senast redigerad av eviva 2020-04-07 kl. 15:06.
Citera
2020-04-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Det är inte första gången detta händer för Bxxxx J*****.
Enligt min källa har han varit i blåsväder förut i bl a Lerums kommun. Där fanns ett bolag kallat Älkab där Benth var VD. Många konstiga turer med olika projekt, som blev dyrare precis som Ängelholms.
Mutor förekom troligen som när Benth J. beskylldes för att ha rest på golfresa med entreprenören NCC.
Verkar som att Bxxxx J,. inte kontrollerades då han anställdes av Ängelholmshem.?
Att det kunnat pågå så länge beror troligen på att en del politiker inte lagt tid på kontroll. Förtroende räcker inte.

Här en länk till mitt förra inlägg. Graverande för Bxxxx Jxxxxx

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9801/12/telegram/inrikes41.html

Har nu läst sid 53-55 i KPMGs rapport. Skrämmande dålig ekonomisk uppföljning i Ängelholmshems projekt.
- Inga projektbudgetar
- Inga underhållsplaner
- Ingen uppföljning av projektens utfall

Det finns t o m bostadsrättsföreningar som har bättre koll på ekonomin än Ängelholmshem.
Vidare framkommer att anställda misstänker att f d VD har ett privat bolag dit pengar förts över.
Citera
2020-04-07, 18:32
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy

Det finns mååånga kommunala bolag med småpåvar, korruption, kass värdegrund, toppstyrning och hierarkisk organisation. Med auktoritär styrning blir det många gånger en tystnadskultur i organisationen, folket på golvet vågar inte säga som det är till närmaste chef, lägre chefen säger inte som det är till mellanchefen och VD får den bild han vill ha hur verklighetsvänd den än må vara.
När äpplet är genomruttet, när inga interna varnande PM upprättats och nått VD från underordnade, då måste hela ledarskapet bytas ut och äpplet kastas i sopkorgen.
Citera
2020-04-15, 09:02
Medlem
Tjena_67s avatar
Detta speglar hela Ängelholms kommun, som är ruttnar inifrån pga. bedrägliga politiker.

De är experter på att bygga fasader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in