2020-04-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop
Det vet jag inget om. Jag killgissar utefter alla jag vet som har adhd eller med barn som har adhd.
Mycket dålig mat, socker, frånvarande farsa/ensamstående morsa ofta lågutbildad, föräldrarna röker.

Majoriteten av de jag vet faller in i denna mall, självklarr finns undantag.
Har heller inget emot folk med ADHD, ska själv gå utredning så menar inte negativt riktat

Men adhd-barn måste vara överrepresenterade i socioekonomiskt sämre hemförhållanden eller är det bara myt?

Folk måste se skillnad på ADHD och ADHD-liknande symptom. Det finns ungefär 500 orsaksfaktorer till ADHD-liknande symptom, dessa utreds och bockas av vid utredning för ADHD.

Man märker en väldigt stor skillnad på någon som verkligen har ADHD och någon som har ADHD-liknande symptom från t.ex. psykosociala trauman, metaboliska sjukdomar etc. De som har ADHD och de som har verklig Autism är på en helt annan våglängd och resonerar på ett helt annat sätt. Det är väldigt sällan man definierar en person med verklig ADHD på hyperaktivitet och ouppmärksamhet, det finns helt andra beteendemönster.

Man brukar säga att det inte finns rök utan eld och det gäller även familjer med NPF och dess socioekonomiska tillstånd. Frågan är snarare vad som är hönan och vad som är ägget.
Citera
2020-04-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
ADHD, NPF, är en funktionsnedsättning. Människor med funktionsnedsättningar fungerar inte normalt varvid det är en logisk självklarhet att de är (över)representerade i olika sorters utanförskap. Människor med NPF som lever i utanförskap/socialgrupp 3-5 skaffar barn vilka i sin tur löper hög risk att ärva sina föräldrars funktionsnedsättning, ett arv som i sin tur höjer risken för att barnen aldrig tar sig ur utanförskapet.

Fruktansvärt bra förklarat och väldigt logiskt vilket en bebishjärna som jag inte riktigt begripit mig på.

Jag har själv aldrig varit särskilt bekväm i min "hjärna" så att säga och kan ibland som många andra lite lättvindigt självdiagnotisera mig med denna funktionsnedsättning vilket man så klart ej bör, då det bidrar till ignorans och missinformation i samhället.

Vore väldigt intressant att läsa mer om detta, tyckte verkligen du och Methos förklarade det bra och på ett annat sätt än vad många gör i både medier och annat.
Citera
2020-04-11, 00:19
Medlem
bullmonstrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Människor är för bekväma i största allmänhet, tycker det är lättare att sätta barnen framför tv så dom blir lugna och tar inte konsekvenserna av att dom senare får adhd.

Precis så är det...
Citera
2020-04-11, 00:21
Nej autism eller adhd får man inte av dålig uppfostran.mam födds med det. Men visst anser att det kan ” förvärras” av dåliga föräldrar .

Jobbat i branschen 10år+ med minst 150-200 brukare .
Citera
2020-04-25, 14:19
Medlem
Utan att ha läst hela tråden vill jag våga mig på en enkel analys.

Adhd, add och andra neuropsykiatriska funktionshinder har en stark ärftlig faktor. Visst finns det även rent sociala faktorer i beteendestörningar hos barn och en viss överdiagnosticering, framför allt i vissa kommuner och landsting.

Men.

Då de flesta som nu är föräldrar till yngre barn, dvs 80- och 90-talister, växte upp i en tid då neuropsykiatriska funktionshinder snarare underdiagnosticerades, framförallt hos flickor/kvinnor finns det ett stort mörkertal av dessa (både bland kvinnor och män) som går utan en diagnos/utredning och hankar sig fram ändå, fast med de svårigheter deras outredda funktionshinder innebär.
Bland dessa svårigheter finns förmågan att bibehålla funktionella relationer till människor omkring dem. Sannolikheten att dessa outredda npf-are separerar (oavsett om det är en, eller båda i paret, som har outredd sjukdom) är med andra ord större än bland dem inom neuropsykiatrisk normalvariation och även större än hos vuxna med utredd och behandlad funktionsavvikelse. Har då paret hunnit skaffa barn, som då alltså ärft deras avvikande funktion, är ensamstående föräldrar till npf-barn ett faktum. Att barn oftare blir boende hos sin mor är väl allmänt känt.
Senast redigerad av Xxtraord 2020-04-25 kl. 14:26.
Citera
2020-05-03, 22:45
Medlem
Hujans avatar
Nu läste jag bara hälften av alla inlägg för jag blev lite irriterad faktist.
Jag har högskoleexamen, drack inget under graviditeten, åt som man skulle under hela graviditeten osv.
När mitt ena barn föddes så gick det ca 2 månader, sen sa jag att "jag tror hen har ADHD". Hen skulle underhållas hela tiden och blev mycket arg om hen inte fick uppmärksamhet.
Under denna tiden åt hen inget mer än bröstmjölk/ersättning och sen lite potatis och grönsakspureer. Hen satt inte framför nån TV eller spelade på nån mobil under sitt första år.
Varken jag eller hens far har diagnos, vi är inte besläktade med varann alls och ingen av oss är WT.
Vid 7 års ålder diagnostiserades hen med ADHD.

Hen har 2 syskon, ingen diagnos på dem, men hen med diagnos är den som för sig bäst då vi är borta, otroligt artig mot andra vuxna människor, känner av sinnesstämningar och är otroligt empatisk. Mina andra barn har denna sidan med men hen är mer än dem.

Så man kan ha fördomar, men det är inte alltid det stämmer. Att tex många singelmammor har barn med ADHD, har ni tänkt på att det tär otroligt mycket att ha ett sådant barn så föräldrarna kanske inte orkade mer.

Kolla upp fakta först innan ni IMPULSIVT skriver ut sånna här uttalanden.
Citera
2020-05-03, 22:47
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Däremot vågar man ju gissa på att barn till singelmammor oftare har Adhd än annars.
Du menar såklart eftersom pappor med diagnosen stack vidare
Citera
2020-05-03, 22:48
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hujan
Nu läste jag bara hälften av alla inlägg för jag blev lite irriterad faktist.
Jag har högskoleexamen, drack inget under graviditeten, åt som man skulle under hela graviditeten osv.
När mitt ena barn föddes så gick det ca 2 månader, sen sa jag att "jag tror hen har ADHD". Hen skulle underhållas hela tiden och blev mycket arg om hen inte fick uppmärksamhet.
Under denna tiden åt hen inget mer än bröstmjölk/ersättning och sen lite potatis och grönsakspureer. Hen satt inte framför nån TV eller spelade på nån mobil under sitt första år.
Varken jag eller hens far har diagnos, vi är inte besläktade med varann alls och ingen av oss är WT.
Vid 7 års ålder diagnostiserades hen med ADHD.

Hen har 2 syskon, ingen diagnos på dem, men hen med diagnos är den som för sig bäst då vi är borta, otroligt artig mot andra vuxna människor, känner av sinnesstämningar och är otroligt empatisk. Mina andra barn har denna sidan med men hen är mer än dem.

Så man kan ha fördomar, men det är inte alltid det stämmer. Att tex många singelmammor har barn med ADHD, har ni tänkt på att det tär otroligt mycket att ha ett sådant barn så föräldrarna kanske inte orkade mer.

Kolla upp fakta först innan ni IMPULSIVT skriver ut sånna här uttalanden.
Gener för adhd är vanligt förekommande. Att det sedan finns mödrar som missköter sig innebär inte att mödrar överlag är ansvariga för diagnoser.
Citera
2020-05-03, 22:58
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Gener för adhd är vanligt förekommande. Att det sedan finns mödrar som missköter sig innebär inte att mödrar överlag är ansvariga för diagnoser.

Absolut inte, det var det jag försökte mej på att skriva
Citera
2020-05-06, 00:34
Medlem
Förr hette det DAMP och inte ADHD.

Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetidittliv
Hur många kände ens till autism och ADHD på 80-talet? Autister var Rainman och de vi idag kallar ADHD var stökiga ungar.

Man har bara satt ett namn på olika former av beteenden som kan skapa problem i livet, om man ska passa en viss mall. Vartefter har fler och fler fått den diagnosen.

Förr i tiden satte man ungar med ADHD att jobba fysiskt vid tidig ålder. Nu ska de sitta still i skolan i 6 h per dag. De matchar inte dagens mall bara.
Citera
2020-05-06, 00:38
Medlem
Vem har sonen ärvt generna av?
För ärligheten för ADHD och autism ligger på över 85%

Citat:
Ursprungligen postat av Theam79
Tror inte många här inne vet så mycket om NPF.
Jag har ett barn med ADHD och högfungerande Autism. Han är inte på något sätt ett ”dampigt” barn. Han är oftast väldigt tyst. Gillar att vara själv. Duktig på sport och konst. Har en IQ på 131. Är snäll mot andra barn och väluppfostrad.
Däremot i hemmet kan han vara en riktig pers. Mycket ångest. Svårt att hålla känslor på plats. Affekt beteende. Mår ofta dåligt psykiskt. Kan inte relatera till andras känslor och uttryck.
Han har det riktigt jobbigt med sig själv och det går ut över hela familjen.
Vi har gjort flera utredningar den senaste var med en psykolog från Harvard. Väldigt intressant process. Ni som tror att ADHD bara är hitpå av WT föräldrar borde träffa denna psykolog så ni kanske lär er något.
Vem är jag då? Jag är mamman. Högskoleutbildad. Egenföretagare som jobbar ca 50%. Annars så tar jag hand om barnen. Är ensamstående på heltid. Pappan finns i bilden men inte aktivt. Inte någon vårdnadstvist eller så. Bara vissa omständigheter som ledde till detta. Jag har aldrig gjort en pluta med munnen selfie. Inte direkt aktiv på social media. Har bra ekonomi. Känner många andra familjer med barn med liknande diagnoser och dom är alla liknande min familj. Förutom att jag är den enda som är skild i mitt gäng.
Citera
2020-05-06, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nettan70
Förr hette det DAMP och inte ADHD.

Nej, DAMP och ADHD (då AD/HD) är två helt olika diagnoser och visar upp två helt olika symptombilder. DAMP ska mer betraktas som ADHD-DCD i nuvarande form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in