Nu har detta klarlagts senare i tråden men då frågan ständigt återkommer till mig som hanterar löner vill jag ändå svara så kanske någon hittar vid genomläsning och blir något klokare.
Man talar om 25 dagars semesterrätt vilket är korrekt, lagstiftningen utgår från en heltidsanställning och då blir det inga problem.
Tänker vi oss en anställd som jobbar 20 % och endast jobbar måndagar, skulle denne då få 25 semesterdagar att fördela på sina arbetsdagar skulle denne då vara borta från arbetet under 25 veckor. Det tror jag de flesta inser inte kan vara korrekt utan här behöver vi antingen ta in semesterkoefficient eller nettodagar i analysen. Nettodagar innebär att mina semesterdagar är summan av anställning multiplicerat med 25, jobbar jag 20 % (0,2), får jag 0,2*25=5 semesterdagar, och kan således vara borta från arbetet 5 veckor, precis som en heltidsanställd kan. Semesterkoefficienten är samma sak, bara att där dras istället fler dagar per ledig arbetsdag, den beräknas genom att man delar med anställningsgraden, 1/0,2=5. Även här blir jag ledig under 5 veckor.
Vi ser att ju närmare 100 % jag jobbar, desto närmare 25 dagar kommer jag.
Av detta följer att det många gånger är lättare att räkna veckor, även om det är semesterdagar du har.
Här har jag valt att inte ta upp om man har ett ojämnt schema, det förändras inte principiellt men i beräkningar mm blir det mer komplicerat.
Citat:
Ursprungligen postat av
StefanHeterJag
>skall det dras 5 dagar
Skulle inte tro det. Företaget har korttidspermitterat personen, så personen arbetar bara på företaget 16 timmar i veckan (kan iofs vara utspritt och inte i klump), den övriga tiden är personen inte anställd på företaget. Så teoretiskt sett behöver man alltså bara ta ut 2 dagar för att vara ledig hela veckan. (Men inget företag skulle tillåta det om det inte vore så att det var helt tomt på arbete och det av någon anledning skulle vara fördelaktigt för företaget att göra så)