2020-03-29, 23:41
Medlem
Någon som är insatt och kan berätta mer om Bidao? Tror ni det blir något bra eller är det pengar i sjön?
Citera
2020-03-30, 10:43
Medlem
SvenskHODLers avatar
Tycker det är många röda flaggor här.

Det är alltså en USD stable-coin som det redan finns många av att använda (USDT, USDC, DAI mfl). Varför behövs en till?

Varför behöver de en token-sale och vad får man från denna token? Ingen stable coin antar jag utan en separat token, varför kommer den ha värde? 99% av alla ICO-tokens har visat sig varit ganska meningslösa och de flesta förlorar bara alla sina pengar på att investera i en ICO tokensale.

De slänger med buzzwords som "decentraliserad", "trustless" och "defi" men det hela är på Binance Chain som är en väldigt centraliserad blockkedja och i mitt tycke går emot hela syftet. Läst att de t.om har censur mot vissa länder att komma åt deras sajt.

Så nej, det verkar vara skit och bluff som mycket annat i kryptovalutornas värld.

Men tror man på att det kommer utvecklas ett helt DeFi finanssystem kring Binance chain så bör man kanske titta på BiDao, men man måste vara extremt noga med förstå vad deras "token" ska vara till för. USDT är en stable-coin som inte har eller behöver någon extra token..... För mig låter det som ett sätt att tjäna pengar genom en ICO som vanligt.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2020-03-30 kl. 10:47.
Citera
2020-03-30, 18:08
Medlem
SvenskHODLers avatar
Definitionen av ett bedrägeri är påstå något som inte är sant.

De skriver trustless stablecoin och det i sig är en omöjlighet idag om de inte löst orakelproblemet. Du måste alltid lita på företaget som upprätthåller peggen mot den där coinen de skapat för att den ska fortsätta vara stable. Att sedan driva projektet på Binance chain som inte alls är 100% trustless i sig så kan man inte bygga något trustless ovanpå.

MakerDAO har löst det genom en grupp på 50-100 "orakel" som använder 24 olika price feeds. Man måste lita på att dessa orakel inte går ihop och konspirerar att manipulera feeden, så det finns även en del trust här. Däremot kan man kalla det trust-minimerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in