2020-07-12, 23:24
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsson777
Jag laddade ner från googles sida.
En version anpassad för debian/ubuntu.

Du kan installera Chrome/Chromium ifrån den medföljande storen
Citera
2020-07-13, 21:40
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish

mycket enklare och öppna terminalen och skriva in:
Kod:
sudo apt-get install chromium-browser
Citera
2020-07-14, 20:44
Avstängd
Citat:

Chrome finns inte i store, däremot Chromium. Två olika saker.
Citera
2020-07-16, 20:40
Medlem
triptykens avatar
Har en sjukt gammal dator som jag kör KDE neon på - det viktiga är helt enkelt att inte banka in Kmail/Kontact i den eftersom Akonadi (som är databasen som ligger bakom) är tung som faen.

KDE Plasma är lättviktigt som faen numer och man kan göra den ännu lättare genom att gå in i settings och stänga av en massa effekter som blur och kontrast (och gör du det, personligt tips: skaffa ett o-genomskinligt skrivbordstema)

Angående Chrome/Chromium: Canonical har tagit bort den helt nu och skickar den istället som en snap i snapstore (från 20.04) vilket är i o m kontroversen kring just snap-store litet av en het potatis.
Citera
2020-07-16, 22:32
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Chrome finns inte i store, däremot Chromium. Två olika saker.

Beror ju helt på vilken distro som OP kör. Och vilka repos han har
Citera
2020-07-16, 22:33
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
mycket enklare och öppna terminalen och skriva in:
Kod:
sudo apt-get install chromium-browser

Absolut är det så Men alla är inte bekväma med att sitta i terminalen - tråkigt nog.
Citera
2020-07-16, 23:35
Avstängd
Citat:
Beror ju helt på vilken distro som OP kör. Och vilka repos han har

Vg läs innan du postar. Distron var Debian/Ubuntu och där finns bara Chromium i store. Vill man ha Chrome så får man tanka den från Google.
Citera
2020-07-18, 00:44
Bannlyst
Citat:
Hej
Det är en laptop som har 12-15 år på nacken.
Jag ska genast kolla upp lubuntu.

Skriv vad det sitter för CPU i maskinen? Det är stor skillnad på Pentium 4 och Pentium D.. Så åldern behöver inte betyda att datorn är värdelös. Är det 64 bitars CPU?
Citera
2020-07-19, 14:54
Medlem
DigglerNicks avatar
Citat:
Vilken distribution kräver minst resurser? Datorn är väldigt gammal och slö.
Det behöver också vara en lättförstålig version eftersom jag är en noob.
Tack

Jag skulle rekommendera Ubuntu med XFCE fönsterhantering.

LÄNK

Denna distro har skött sig väldigt väl i min mening, sen är den otroligt lågt resurskrävande!
Sen finns det ju Distros som tex DMS (Damns Small Linux), där du mer eller mindre kan köra skiten på en miniräknare eller potatis! Men lite klass skall det allt vara.

System Requirements:
Citera
2020-07-19, 14:57
Medlem
DigglerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Har en sjukt gammal dator som jag kör KDE neon på - det viktiga är helt enkelt att inte banka in Kmail/Kontact i den eftersom Akonadi (som är databasen som ligger bakom) är tung som faen.

KDE Plasma är lättviktigt som faen numer och man kan göra den ännu lättare genom att gå in i settings och stänga av en massa effekter som blur och kontrast (och gör du det, personligt tips: skaffa ett o-genomskinligt skrivbordstema)

Angående Chrome/Chromium: Canonical har tagit bort den helt nu och skickar den istället som en snap i snapstore (från 20.04) vilket är i o m kontroversen kring just snap-store litet av en het potatis.

Hade ingen aning om att KDE vart så långt i framkant att de slåss med den lilla Musen (XfCE)!
Men du verkar ha något-sådär rätt, även om musen kräver mindre så gör den mindre än KDE

LÄNK
Senast redigerad av DigglerNick 2020-07-19 kl. 14:59.
Citera
2020-07-26, 12:53
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigglerNick
Hade ingen aning om att KDE vart så långt i framkant att de slåss med den lilla Musen (XfCE)!
Men du verkar ha något-sådär rätt, även om musen kräver mindre så gör den mindre än KDE

LÄNK

Det viktiga här är att inte installera Akonadi och Kmail, Akonadi är menad att hantera sjuka mängder email och liknande så är grymt tungviktigt.
Sen finns det en hel del sneaky knep man kan använda för att få Kwin att inte leka loss för hårt. Man går in i system settings och klickar bort en hel del effekter som Blur och Background Contrast (för att det ska se tjusigt ut brukar jag plocka ett opakt tema). Om man sen ska lirka siiiiista lilla biten ur det om man har en äldre dator och ska spela FPS spel så kan man slå av alla former av compositing (alt+shift+F12, kan ändras som allt annat i System Settings).

Man kan om man har en total jävla potatis och inte vill leta filer stänga av Baloo också

Det roliga är att Xfce och KDE folk har börjat snacka nu (I och med Linux Application Summit) om att försöka hjälpa varandra litet, Xfce har för få utvecklare (alla har för få men dom har väldigt få), så tanken är att gräva om saker KDE har hittat för att lätta Plasma viktmässigt, kan appliceras eller göras för Xfce med.
Citera
2020-07-26, 13:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
...

Det roliga är att Xfce och KDE folk har börjat snacka nu (I och med Linux Application Summit) om att försöka hjälpa varandra litet, Xfce har för få utvecklare (alla har för få men dom har väldigt få), så tanken är att gräva om saker KDE har hittat för att lätta Plasma viktmässigt, kan appliceras eller göras för Xfce med.

XFCE samt andra skrivbordshanterare har under lång tid haft ett samarbete med KDE och Gnome samt med olika distar för att bättre integrera varandras appar och speciallösningar, det är inget nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in