2020-03-28, 15:20
Medlem
konan-babarens avatar
Jag tänkte vika ett gigantiskt stort pappersflygplan som klarar av att flyga med mej som passagerare.

Det jag undrar är vilken modell som kommer att fungera bäst, samt vilken storlek det blir på pappret.
Citera
2020-03-28, 16:44
Medlem
Vem skall kasta planet hade du tänkt? Skall du bygga en jätterobot till det?

Skämt åsido: det kommer inte att gå, då papper har alldeles för låg styvhet. Vingarna kommer bara att vika sig.

Fast jag utesluter inte att det skulle gå att bygga ett segelflygplan av papper över en stomme av metall eller glasfiber. Att använda regnfria dagar...
Citera
2020-03-28, 17:55
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vem skall kasta planet hade du tänkt? Skall du bygga en jätterobot till det?

Skämt åsido: det kommer inte att gå, då papper har alldeles för låg styvhet. Vingarna kommer bara att vika sig.

Fast jag utesluter inte att det skulle gå att bygga ett segelflygplan av papper över en stomme av metall eller glasfiber. Att använda regnfria dagar...

Nä, Ingen robot. Den här gången...

Men allvarligt, hur stort plan kan man göra då utan att vingarna viker sig? Jag väger ca 70 kg.

Tänkte starta från ett lodrätt stup uppe på ett berg.

Edit: Ja, jag kommer att använda hjälm!
Senast redigerad av konan-babaren 2020-03-28 kl. 17:59.
Citera
2020-03-28, 19:52
Medlem
Kan fungera- Om du som Teskedsgumman kan bli lite som en tesked!
Citera
2020-03-28, 22:33
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Kan fungera- Om du som Teskedsgumman kan bli lite som en tesked!

Ok boomer.
Citera
2020-03-29, 14:25
Medlem
konan-babarens avatar
Hm. Jag får nog tänka om lite om inte vanligt papper är styvt nog.
Säg att jag viker planet av en lite tunnare typ av kartong då?

Fast det blir otympligt. Jag tänkte att det skulle vara så smidigt som möjligt att ta med sig.
Citera
2020-03-29, 14:36
Medlem
Skaffa dig en glidskärm! Den kan vikas ihop till ett litet paket, och är betydligt tåligare än någon konstruktion av papper/papp/fiberplattor!

(Jag rekommenderar inte att du syr den själv, även om du skulle kunna få tag på ritningar!)
Citera
2020-03-29, 16:24
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Skaffa dig en glidskärm! Den kan vikas ihop till ett litet paket, och är betydligt tåligare än någon konstruktion av papper/papp/fiberplattor!

(Jag rekommenderar inte att du syr den själv, även om du skulle kunna få tag på ritningar!)

Nja, en sån kostar alldeles för mycket!
Sen tror jag att man kommer upp i mycket högre hastighet med ett pappersflygplan. Mera action!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in