2020-03-27, 20:59
Medlem
Hej på er kemister!
Jag har en fråga, kan man på något sätt omvandla/fälla ut järn ifrån saltsyra och fånga det i filter, utan att förstöra saltsyran?
Hoppas att någon förstår vad jag menar, annars fråga!
Citera
2020-03-27, 21:10
Bannlyst
Gissar att enda möjligheten är att destillera syran, så att du får ut syran och lämnar kvar järnkloriden som ett salt. Lös saltet i vatten och blanda i finfördelad, mindre ädel metall, typ zink. Då borde du få järn och zinkklorid, men risken är att järnet rostar snabbt och du får en massa oxider istället.
Citera
2020-03-27, 22:28
Medlem
sommarlovs avatar
Om din lösning är saltsyra och järnklorid kan du inte fälla ut det med zink, så fort järnet frigörs, reagerar det med syran.
Man kanske kan oxidera järnet genom att bubbla luft igenom?
Den järnoxiden kanske hinner filteras bort, innan den reagerar igen?
Citera
2020-04-01, 19:59
Medlem
Jobbar på ett ställe där vi betar med saltsyra för att få godset så rent som möjligt innan varmgalvanisering.
Det här badet med saltsyra då 14 m3, den fylls upp järn efter en viss tids användning. Tanken var att försöka fälla ut det här järnkloriden "on demand" med någon form av filtrering, eller kemisk fällning, men helst utan att förstöra syran.
Syran håller ju ett pH värde under 0, så den är väldigt frätande, och vill såklart behålla den surt.
Så, alla idéer är välkomna.

Det finns en produkt på marknaden som heter Pro pHx (googla om det är intressant) men jag kan inte det kemiska, tanken med produkten var att hälla detta i badet, detta skulle då fånga järn på något sätt så att det skulle bli filtrerbart, men jag tycker inte det funkar.
Citera
2020-04-01, 23:49
Medlem
GalFisks avatar
Såhär görs det industriellt (fällning med svavelsyra): https://blog-en.condorchem.com/hydro.../#.XoULhGmeydM
Jag hittade en annan process också, men där ingick hypoklorsyra och klorgas.
Citera
2020-04-02, 21:41
Medlem
Omg, en hel process för att rengöra lite syra
Ska försöka fördjupa mig lite i detta, får se om man fattar 5% av allt det, men dock intressant, tack så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in