2020-03-26, 18:13
Medlem
zepofans avatar
Kanske en kryptisk fråga, men jag ska försöka förklara utan bild.
En in/utfart från ett bostadsområde går mellan en villatomt och ett flerfamiljshus, utfarten "ägs" av föreningen vars hus ligger bakom dessa två hus. Utfarten ansluter till en vanlig kommunal gata, en T-korsning alltså. Så länge jag kan minnas så har boende i flerfamiljshuset rakt över alltid parkerat sina bilar på vägen, även mitt i korsningen. Min undran är, räknas detta som en "vanlig" korsning, dvs. att parkeringsförbud råder 10 m åt vart håll i korsningen eller finns det någon annan regel iom att det rör sig om en privat utfart?
Citera
2020-03-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kanske en kryptisk fråga, men jag ska försöka förklara utan bild.
En in/utfart från ett bostadsområde går mellan en villatomt och ett flerfamiljshus, utfarten "ägs" av föreningen vars hus ligger bakom dessa två hus. Utfarten ansluter till en vanlig kommunal gata, en T-korsning alltså. Så länge jag kan minnas så har boende i flerfamiljshuset rakt över alltid parkerat sina bilar på vägen, även mitt i korsningen. Min undran är, räknas detta som en "vanlig" korsning, dvs. att parkeringsförbud råder 10 m åt vart håll i korsningen eller finns det någon annan regel iom att det rör sig om en privat utfart?
Regeln om stoppförbud 10 meter åt varje håll gäller korsningar mellan vägar, inte mellan utfarter. Om avstickaren är klassad som gata eller väg och har ett namn, då kvittar det vem som är väghållare, men är det en in/utfart till en gård så är det inte en väg det handlar om.
Citera
2020-03-26, 18:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Regeln om stoppförbud 10 meter åt varje håll gäller korsningar mellan vägar, inte mellan utfarter. Om avstickaren är klassad som gata eller väg och har ett namn, då kvittar det vem som är väghållare, men är det en in/utfart till en gård så är det inte en väg det handlar om.
Jag misstänkte att det kunde ligga till så eftersom det aldrig, mig veterligen, lappats några bilar i korsningen. Sen kan man ju tycka att de som parkerar mitt framför utfarten borde kunna tänka lite själva, det blir ganska trångt för både sopbilen och snösvängen.
Citera
2020-03-26, 18:43
Medlem
Citat:
Jag misstänkte att det kunde ligga till så eftersom det aldrig, mig veterligen, lappats några bilar i korsningen. Sen kan man ju tycka att de som parkerar mitt framför utfarten borde kunna tänka lite själva, det blir ganska trångt för både sopbilen och snösvängen.
Om in/utfartsvägen hör till en förening eller samfällighet så gäller civilrättsliga regler för parkering, det kan inte utfärdas felparkeringsavgift där utan endast kontrollavgift, det senare kräver å andra sidan även det en korrekt skyltning.
Citera
2020-03-26, 18:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om in/utfartsvägen hör till en förening eller samfällighet så gäller civilrättsliga regler för parkering, det kan inte utfärdas felparkeringsavgift där utan endast kontrollavgift, det senare kräver å andra sidan även det en korrekt skyltning.
"Felparkeringen" är inte på föreningens utfart utan på den kommunala gatan, mitt emot utfarten.
Citera
2020-03-26, 19:00
Medlem
Citat:
"Felparkeringen" är inte på föreningens utfart utan på den kommunala gatan, mitt emot utfarten.

Så var det ja! Men det jag skrev om den föreningsägda vägen äger giltighet även om det inte var aktuellt. Den kommunala gatan har ingen ltf om parkering?
Citera
2020-03-27, 08:19
Medlem
miikoss avatar
Beror på.

1. Det kan vara en fastighetsutfart. I deta fallet så gäller inte reglerna om 10 meter. Utan ett generellt stoppförbud som hindrar annan trafik. Om de får parkera mitt emot utfarten, beror på om fordon kan åka in uch ut ifrån fastigheten eller ej.

Det tar oftast inte parkeringsvakter med tång i, om man inte blockerar hela utfarten på samma sida som utfarten. Men man kan tipsa kommunen om det är ett problem,

2. Om det istället är en korsning mällan kommunal väg och enskild väg, så gäller stoppförbud i meter ifrån korsningen.
Kommunalparkeringsvakt eller polisman beivrar.

Kan vara svårt att se skillnaden. Är det samma material på marken? Höjdskllnad, som trottoarkant?

Men om det är centralt i en tätort, så är det oftast en fastighetsutfart, eftersom alla vägar i regel är komunala (eller statlliga) där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in