Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-26, 05:28
  #1
Medlem
carltellin88s avatar
Funderar på att uppgradera till Win10. Kommer jag fortfarande kunna installera samma programvara som jag använt till Win7 en del 32-bit en del 64-bit? En del crackade. Kommer det att funka lika bra? Rör sig om allt från Office till Adobe till småprogram som Nero.
Citera
2020-03-26, 07:03
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det bör inte vara några problem. Men om det uppstår ett problem så finns det lösningar för detta.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.68...-gamla-program
Citera
2020-03-26, 07:38
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Funkar de för w7 ska de funka för w10.

Men du kanske inte vet om något av dina program är för äldre windows, med som w7 har stöd för.
Det stödet KAN saknas i w10.
Citera
2020-03-27, 07:57
  #4
Medlem
De senare versionerna av Windows 10 fungerar dåligt med exempelvis Adobe Photoshop CS 2 och där finns ingen lösning vad jag vet. Nyare än så fungerar "felfritt".

Generellt så är Adobes program väldigt känsliga där jag haft stora utmaningar med att hitta versioner (främst av Lightroom) som fungerar felfritt med min version av Windows 10 samt grafikkort/drivrutiner.

Just den dåliga kompabiliteten med äldre program/hårdvara har gjort att många företag hållt kvar i Windows 7 så länge det varit möjligt (eller ligga kvar på 2-3 år gammal Windows 10).

Att köra Windows 10 är lite som att spela rysk roulette. Man vet aldrig vad en uppdatering förstör härnäst. Ibland raderas filer... ibland din användarprofil och i vissa fall försvinner hårddiskar. Nyligen slogs sökfunktionen ut.

Jag ralierar lite, men vill du ha en stabil version av Windows 10, så gör du ofta bäst i att installera allt offline, installera ShutUp10 och sen uppdatera manuellt via https://catalog.update.microsoft.com/

Glöm inte att välja en äldre version såsom 1803/1809 av W10 såvida du inte vill vara ett försöksdjur hos Microsoft.
Citera
2020-03-29, 08:14
  #5
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
De senare versionerna av Windows 10 fungerar dåligt med exempelvis Adobe Photoshop CS 2 och där finns ingen lösning vad jag vet. Nyare än så fungerar "felfritt".

Generellt så är Adobes program väldigt känsliga där jag haft stora utmaningar med att hitta versioner (främst av Lightroom) som fungerar felfritt med min version av Windows 10 samt grafikkort/drivrutiner.

Just den dåliga kompabiliteten med äldre program/hårdvara har gjort att många företag hållt kvar i Windows 7 så länge det varit möjligt (eller ligga kvar på 2-3 år gammal Windows 10).

Att köra Windows 10 är lite som att spela rysk roulette. Man vet aldrig vad en uppdatering förstör härnäst. Ibland raderas filer... ibland din användarprofil och i vissa fall försvinner hårddiskar. Nyligen slogs sökfunktionen ut.

Jag ralierar lite, men vill du ha en stabil version av Windows 10, så gör du ofta bäst i att installera allt offline, installera ShutUp10 och sen uppdatera manuellt via https://catalog.update.microsoft.com/

Glöm inte att välja en äldre version såsom 1803/1809 av W10 såvida du inte vill vara ett försöksdjur hos Microsoft.

Tack, bra inlägg. Precis sån här trams som jag var lite orolig för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback