2020-03-25, 16:44
Medlem
busknegers avatar
Jag läste lite om skruva mätare och folk ger olika tips och så vidare men oftast är de trådarna/inläggen äldre jag tänkte fråga vart kan man lära sig att skruva mätare på bilar? Jag vill lära mig skruva mätare på alla typer utav bilar? Finns de ett program eller så som klarar alla bilar eller hur funkar det? Vad behövs för att skruva mätare? Vart kan man få tag på de?
Citera
2020-03-25, 17:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskneger
Finns de ett program eller så som klarar alla bilar eller hur funkar det? Vad behövs för att skruva mätare? Vart kan man få tag på de?

Nej, det finns inte ett program för alla mätare.

Du behöver rätt typ av hårdvara för att prata med bilen, och rätt mjukvara för bilen, och på moderna bilar behöver du dessutom servicekoder som är "engångs". Så de flesta mätarskruvarna har hjälp av någon på "insidan".
Citera
2020-03-25, 17:11
Medlem
busknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, det finns inte ett program för alla mätare.

Du behöver rätt typ av hårdvara för att prata med bilen, och rätt mjukvara för bilen, och på moderna bilar behöver du dessutom servicekoder som är "engångs". Så de flesta mätarskruvarna har hjälp av någon på "insidan".

När vi pratar om moderna bilar så pratar vi om 2015 uppåt eller 2010 uppåt? Vart någonstans årsmodell pratar vi? Har du någon länk till någon typ av hårdvara/mjukvara.
Citera
2020-03-25, 17:26
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
När vi pratar om moderna bilar så pratar vi om 2015 uppåt eller 2010 uppåt? Vart någonstans årsmodell pratar vi? Har du någon länk till någon typ av hårdvara/mjukvara.

Alltså, redan en gammal Megan från 2004 kräver engångskoder. Jag tror Volvo började med det innan sekelskiftet?

För att fortsätta på megan-temat så heter Renault prylar CLIP https://www.cnblogs.com/diyobd2/articles/6203668.html
Citera
2020-03-26, 22:26
Medlem
busknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Alltså, redan en gammal Megan från 2004 kräver engångskoder. Jag tror Volvo började med det innan sekelskiftet?

För att fortsätta på megan-temat så heter Renault prylar CLIP https://www.cnblogs.com/diyobd2/articles/6203668.html

Jag har hittat en apparat som man ska kunna backa miltalen med och enligt en kille som sysslar med detta så krävs inga engångskoder dock pratade personen om att radera eventuella felkoder eller så, är de något du vet om eller vad man gör?
Citera
2020-03-26, 22:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag har hittat en apparat som man ska kunna backa miltalen med och enligt en kille som sysslar med detta så krävs inga engångskoder dock pratade personen om att radera eventuella felkoder eller så, är de något du vet om eller vad man gör?

Jag tänker inte hjälpa dig med vad som förefaller vara bedräglig verksamhet.
Citera
2020-03-27, 09:28
Medlem
kimdah2002s avatar
"Problemet" i dagens informationssamhälle är att mätarställningen registreras vid varje servicetillfälle och vid varje besiktning om man skall köpa en bil så kollar man givetvis att mätarställningen inte helt plötsligt är lägre än vid senaste besiktningen t.ex.

För läge sedan (preskriberat vid det här laget) så hade jag en Ford. Där var det bara att lossa glaset till instrumenthuset sticka in handen och "kugga" tillbaka mätarhjulen. Brukade backa mätaren typ 500-1000 mil inför varje besiktning man kunde då också köra med en lägre försäkringsklass. Ja man var ung, dum och snål på den tiden
Citera
2020-03-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
"Problemet" i dagens informationssamhälle är att mätarställningen registreras vid varje servicetillfälle och vid varje besiktning om man skall köpa en bil så kollar man givetvis att mätarställningen inte helt plötsligt är lägre än vid senaste besiktningen t.ex.

För läge sedan (preskriberat vid det här laget) så hade jag en Ford. Där var det bara att lossa glaset till instrumenthuset sticka in handen och "kugga" tillbaka mätarhjulen. Brukade backa mätaren typ 500-1000 mil inför varje besiktning man kunde då också köra med en lägre försäkringsklass. Ja man var ung, dum och snål på den tiden

Är köparen dum så kollas inte det innan men i dagens samhälle så kan det vara väldigt lätt att kolla om den är skruvad, bara kolla upp lite tidigare besiktningar. enda lyckade sättet kan vara om man kör tex 10000 mil om året och drar den tillbaka till 1000 mil istället innan varje besiktning. men då kan man börja fråga sig om det verkligen är värt besväret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in