2020-03-25, 09:33
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/arbeidssokere-og-stillinger-statistikk/nyheter/142-000-flere-ledige-siste-uke

Rätt intressant att det är i Oslo som arbetslösheten är högst.

Ledigheten er nå høyest i Oslo, med 12,7 prosent av arbeidsstyrken. Nordland er nå fylket med lavest arbeidsledighet, med 8,6 prosent av arbeidsstyrken.
Senast redigerad av Trixton 2020-03-25 kl. 09:35.
Citera
2020-03-25, 09:42
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad tänkte du jobba som? Med tanke på att arbetslösheten gått upp från offciella 2% till 10% på ett par veckor kan det nog bli tufft att få jobb. Sjuksköterska, undersköterska eller läkare kan få jobb snabbt, men inte någon annan.
Oljepriset har kolapsat också och hämtar det inte upp sig snabbt så blir det nog raskt 250000 fler arbetslösa i första vändan.

Det är värsta arbetslösheten sedan andra världskriget tyckte jag de sa.

Det är onekligen är rätt intressant utveckling vi ser just nu.
Rika Norge "tappar allt" om oljan försvinner.

Man har i åratal sagt att nu är det en ny tid och det är öppna gränser som gäller. Det behövdes inte mer än ett virus så slog alla länder igen sina gränser. Där ser man, det går om man vill.

Dessutom så kunde EU bekänt färg i dessa tider. Tusentals miljarder euro har gått till ett fåtal korrupta överbetalda fascister och när samarbetet verkligen gällde visade sig att det är var land för sig själv. UK är ute. Jag gissar att fler länder kommer lämna EU när dammet lagt sig. Ekonomiskt samarbete - ja. Överstatlighet och lämna ifrån oss vår suveränitet - nej.

Det bästa som kan hända är nog om vi kommer in i en depression. Då kommer parasiter lämna och vi kommer ha anledning att sparka ut kriminella och dödkött. Efter det kommer vi få kavla upp armarna och åter göra Sverige fantastiskt igen. Förrädare, kulturmarxister och småhattar behöver rensas ut.

Det som oroar är den 100% kontroll som myndigheterna kommer försöka få över oss. Ansiktsigenkänning, scanning innan man får handla osv, vi måste stå emot det förtrycket.
Citera
2020-03-25, 09:46
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiFB
Källa på att arbetslösheten har gått från 2% till 10% på ett par veckor? Oavsett vad så är väl detta en global kris?

Alla som är permiterad räknas in som arbetslösa så sjunker fort igen när det normaliseras.
Citera
2020-03-25, 09:48
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Rätt intressant att det är i Oslo som arbetslösheten är högst.

Ledigheten er nå høyest i Oslo, med 12,7 prosent av arbeidsstyrken. Nordland er nå fylket med lavest arbeidsledighet, med 8,6 prosent av arbeidsstyrken.

Turism, pubar, restaurang och hotell som permitterat och det är det mest av i Oslo.
Citera
2020-03-25, 10:09
Medlem
grey.eagles avatar
Var än man läser i Norsk oljemedia är ett enda ord som ekar Kutt

https://sysla.no/offshore/
Citera
2020-03-25, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Alla som är permiterad räknas in som arbetslösa så sjunker fort igen när det normaliseras.
Aha, är läget i Norge så att stora delar inom arbetskraften kan gå hem ifall dom vill? Pga coronaviruset? Vilka områden omfattas det?

Kan tycka det är intressant hur det står så mycket i norsk media om arbetslösheten men inte så mycket i andra länder.
Citera
2020-03-25, 10:23
Medlem
Ni som bor och jobbar i Norge, varslade eller permitterade. Planer på och flytta tillbaka till Sverige nu med ekonomisk kris ?
Citera
2020-03-25, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiFB
Aha, är läget i Norge så att stora delar inom arbetskraften kan gå hem ifall dom vill? Pga coronaviruset? Vilka områden omfattas det?

Kan tycka det är intressant hur det står så mycket i norsk media om arbetslösheten men inte så mycket i andra länder.

Alle områder som ikke regnes som kritiske, og som ikke kan ha hemmakontor (grovt sett). Permitteringene regnes som arbeidsløse nu, da staten dekker kostnadene. Men de har ikke mistet jobben, de skal tilbake i jobb når corona utbruddet er under kontroll.
Citera
2020-04-08, 17:01
Medlem
HK1997s avatar
Funderar på att ta mig in i Norge och skita i inreseförbudet. Jag planerar att bila in i Norge varav sista milen före gränsen ska jag köra längst via små enskilda vägar för att undvika ev polis eller militär.

Målet är att söka jobb på plats i Norge. Det krävs ett påskrivet anställningsavtal för att kunna ta sig in i landet men för att ha ett påskrivet anställningsavtal måste jag ta mig in i landet varav ett dödläge uppstår.

Planerar att bryta dödläget genom att kanske bli illegal invandrare för första gången.

Har pengar och flera extra sommardäck ifall det skulle behövas mfl reservdelar ifall.

Vad tror ni om detta?
Hur övervakad är enskilda vägarna som leder in i landet?
Eventuella konsekvenser?
Risk/avkastning?
Citera
2020-04-08, 20:04
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Funderar på att ta mig in i Norge och skita i inreseförbudet. Jag planerar att bila in i Norge varav sista milen före gränsen ska jag köra längst via små enskilda vägar för att undvika ev polis eller militär.

Målet är att söka jobb på plats i Norge. Det krävs ett påskrivet anställningsavtal för att kunna ta sig in i landet men för att ha ett påskrivet anställningsavtal måste jag ta mig in i landet varav ett dödläge uppstår.

Planerar att bryta dödläget genom att kanske bli illegal invandrare för första gången.

Har pengar och flera extra sommardäck ifall det skulle behövas mfl reservdelar ifall.

Vad tror ni om detta?
Eventuella konsekvenser?
Risk/avkastning?

Anställningsavtal kan du få i posten.

Konsekvensen om du blir stoppad, är att du får vända igen. Vilket är en stor risk.
Citera
2020-04-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Ni som bor och jobbar i Norge, varslade eller permitterade. Planer på och flytta tillbaka till Sverige nu med ekonomisk kris ?

Jag pendlar. Funderar på att tjänstledigt ett år och söka jobb i Sverige. Varför? Den norska kronkursen är kass och sen tar man bot förmånliga avdrag för boende och resor mm. Lönar sig helt enkelt inte längre.
Citera
2020-04-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997

Vad tror ni om detta?
Eventuella konsekvenser?
Risk/avkastning?

Norsk polis och militär bevakar gränsen och även småvägar. Främst är det norrmän som sniter över till fots eller cykel för att handla billigare cigaretter och liknande. De smyger flr att slippa 14 dagar karantän som annars krävs om man varit utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in