2020-03-25, 16:20
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag har planerat att köpa lägenhet nu. Så jag har sedan nyligen mina pengar investerade på börsen under tiden. Det kändes vettigt att få avkastning på pengarna under tiden, istället för att ha 0% ränta på Swedbank. Så jag flyttade allt till en ISK på Avanza istället.

När alla andra har tjänat så mycket pengar på att bara köpa olika indexfonder så lät det som ett säkert kort, och dumt att fortsätta stå utanför börsen. Jag har lyssnat på olika poddar. Bl.a. Rika Tillsammans har pratat sig varma om indexfonder och sagt att de är bättre än aktivt förvaltade fonder. Så det var det jag köpte. Köpte bland annat fonder med svenska småbolag, Emerging markets och Asien för att sprida mina risker och få avkastning, och de hade avkastat bra historiskt.

Men nu har jag förlorat ungefär 30% av mina pengar! Jag vet inte vad jag ska ta mig till och hur jag ska få tillbaka dem på något sätt! Jag har läst att man ska sitta stilla i båten, men när vänder det?? Mina pengar räcker inte längre till att köpa en lägenhet som jag hade tänkt mig. Just nu är min strategi att hoppas att det snart blir en rekyl upp så jag får tillbaka mina pengar. Men nästan varje gång jag loggar in på Avanza så får jag ont i magen och panik av att se att jag har förlorat ännu mer pengar. Snart måste väl botten vara nådd och priset studsa tillbaka upp igen?

Vad ska jag göra? Hur ska jag få tillbaka mina pengar? Ska jag sälja det jag har och köpa något annat istället? Vad tror ni om att istället köpa och fördela pengarna mellan Biotech, ny energi, teknik och fastigheter?

Vore intressant att veta hur mycket pengar det rör sig om för din del. Hur mycket ligger du minus räknat från toppen?

Var hade du tänkt köpa din lägenhet? Stockholm?

Tänker att om du kanske tänkt köpa en lägenhet i Borås eller Värnamo, då kanske det inte är så stor skada skedd i dagsläget utan du kan relativt snabbt jobba ihop det du förlorat.

Lycka till!
2020-03-25, 16:34
Medlem
Hur mycket pengar handlar det om? Är det handpenningen du sparat ihop till eller hela lägenheten? Oavsett vilket bör du ju om du har ett stabilt jobb kunna låna ihop till resten om det nu krisar, bankerna borde vara ganska schyssta med amorteringarna nu. Och i annat fall kanske du kan låna resten av handpenningen av föräldrar eller liknande?
2020-03-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Intressant. Hur lyckades du förlora allt under it-bubblan? Daytradea du och gjorde flera dåliga köp eller?

När det började gå ned försökte jag byta till andra aktier som också gick ned och komission tog resten. Fånga en fallande kniv ärr svårt.

Glad nybörjare såklart
2020-03-25, 16:44
Medlem
Man vinner eller förlorar i alla spel. Du förlorade den här ggn. Börsen är ett spel med vissa risker. Bättre lycka nästa gång. Varför inte prova V75?
2020-03-25, 16:49
Medlem
Johala10s avatar
Ja, så går det när man är girig
2020-03-25, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasse
Vafan är det här för trolltråd
Tror faktiskt TS är seriös med tanke på åldern på hans konto.

Borde fan vara lagstiftat att utföra IQ-test innan man får investera i aktier/fonder.
2020-03-25, 17:30
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Lätt att vara efterklok men man ska aldrig lägga in hela sitt kapital vid samma tidpunkt utan man ska istället sprida insättningarna för att minska exponering mot topp/dal.

Nu får du väl antingen sitta kvar eller bita i det sura äpplet och realisera förlusten, helt eller delvis.
Jo, men jag kände mig stressad och ville inte missa mer av uppgången. Sedan tänkte jag inte ha pengarna länge på börsen, utan bara tills lägenheten köps, så ville få maximal utväxling på mina pengar fram tills dess.
2020-03-25, 17:31
Medlem
Badassmfokas avatar
Du hade en extremt dålig timing och det finns ingen här som kan berätta för dig hur du ska få tillbaka pengarna. En klen tröst är att det finns många som är mycket äldre än dig och som borde veta bättre som förlorat ännu mer..

Finns enligt min ödmjuka åsikt inget som pekar på att botten skulle vara nådd i och med att det verkar som stoppen och bromsandet av handel och verksamhet är långt från över. Samma med viruset.

Coronaviruset har nyligen börjat ta fart och kan vara ett globalt problem lång tid framöver.
Om jag var du skulle jag sålt allt om jag behövde pengarna, om jag inte behöver pengarna för att överleva inom ett år skulle jag låta de vara för vem vet det kanske inte blir mycket värre än såhär om du har tur.
Om jag skulle gissa blir 2020 verkligen inget bra år för ekonomin varken i Sverige, Europa, USA eller globalt. Min tro är att detta virus bara var utlösaren av redan existerande gigantiska problem med det korrupta ohållbara ekonomiska systemet som skulle kunna kollapsa totalt, köp lite BTC och ETH certifikat vet ja!
2020-03-25, 17:34
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Är du seriös?

Du kanske skulle ha sålt av sitt innehav? Du behövde ju pengarna för bostadsköp och vi hade ett okänt virus som börjat spridas. Då har du ju ingen risk.

Du chansade, du förlorade.

Som sagt ingen idé att vara efterklok men varför sitter i aktier med pengar du strax kommer behöva.
Trodde vi pratade om att eliminera risk men fortfarande få avkastning på pengarna. Jag hade ju tidigare mina pengar på Swedbank, men där får man ju noll procent ränta. Hur kul är det? Inflationen äter upp ens besparingar och man får ingen avkastning. Det var ju därför jag flyttade pengarna från första början. Men du föreslår alltså att jag ska flytta tillbaka dem dit trots det? Som sagt, det är 0% avkastning där.
2020-03-25, 17:38
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suspiria88
Du kan inte ha läst Rika tillsammans- bloggen speciellt noggrant. Alla seriösa investerare vet att man inte ska ha pengar du kommer att behöva inom ca 5 år på börsen. Aktier ökar mycket riktigt på lång sikt, men kan även gå ner 40-60% på mkt kort sikt.

Hade jag varit dig skulle jag låta de vara kvar i aktier tills de stigit igen, vilket kan ta några år. Satsa på att spara mer pengar under tiden men ha dem på bankkonto om du behöver dem inom ett par år. Sparar du långsiktigt är det ett perfekt läge att köpa ännu mer aktier nu. Jag skulle dock inte satsa på enskilda aktier utan breda fonder.

Låter som sunk cost fallacy. Varför ska jag ha pengarna kvar i fonderna men nya pengar ska jag bara ha på banken utan avkastning. Hur korkad är inte den logiken? Antingen tror man väl på börsen eller inte. Du låter ju minst sagt ambivalent.

Sedan har jag ju redan köpt breda fonder, inte enskilda aktier. Har fonder för Asien, Emerging markets, svenska småbolag, m.m.
2020-03-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Hur ska jag då ta ut mina pengar? Jag ska ju flytta och köpa lägenhet. Tills dess måste jag få tillbaka mina pengar som jag blivit snodd på. Det verkar inte funka att sitta stilla i båten ju. Min fonder tappar bara mer och mer i värde. Ska jag köpa Biotech, ny teknik, fastigheter istället?
Du måste börja med att inse och förstå att dina pengar numera inte är dina pengar, utan någon annans pengar.
2020-03-25, 18:34
Medlem
Trolltråd? Det är en elimentär regel att pengar man vet att man behöver inom det närmaste året/åren skall man inte ha på börsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in