2020-03-25, 14:53
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag visste väl inte att börsen skulle krascha, då hade jag inte köpt fonder för typ ett par månader sedan. Ingen sa det till mig att börsen skulle krascha.

Nej men du eliminerade inte risken strax före ett planerat köp där du skulle behöva pengarna samtidig som det faktiskt var osäkert iom coronan även om såklart ingen hade facit på när eller om.
2020-03-25, 15:12
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Jag har planerat att köpa lägenhet nu. Så jag har sedan nyligen mina pengar investerade på börsen under tiden. Det kändes vettigt att få avkastning på pengarna under tiden, istället för att ha 0% ränta på Swedbank. Så jag flyttade allt till en ISK på Avanza istället.

När alla andra har tjänat så mycket pengar på att bara köpa olika indexfonder så lät det som ett säkert kort, och dumt att fortsätta stå utanför börsen. Jag har lyssnat på olika poddar. Bl.a. Rika Tillsammans har pratat sig varma om indexfonder och sagt att de är bättre än aktivt förvaltade fonder. Så det var det jag köpte. Köpte bland annat fonder med svenska småbolag, Emerging markets och Asien för att sprida mina risker och få avkastning, och de hade avkastat bra historiskt.

Men nu har jag förlorat ungefär 30% av mina pengar! Jag vet inte vad jag ska ta mig till och hur jag ska få tillbaka dem på något sätt! Jag har läst att man ska sitta stilla i båten, men när vänder det?? Mina pengar räcker inte längre till att köpa en lägenhet som jag hade tänkt mig. Just nu är min strategi att hoppas att det snart blir en rekyl upp så jag får tillbaka mina pengar. Men nästan varje gång jag loggar in på Avanza så får jag ont i magen och panik av att se att jag har förlorat ännu mer pengar. Snart måste väl botten vara nådd och priset studsa tillbaka upp igen?

Vad ska jag göra? Hur ska jag få tillbaka mina pengar? Ska jag sälja det jag har och köpa något annat istället? Vad tror ni om att istället köpa och fördela pengarna mellan Biotech, ny energi, teknik och fastigheter?

Man ska aldrig sätta in pengar på börsen om man behöver dem inom 2 år.
2020-03-25, 15:22
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nej men du eliminerade inte risken strax före ett planerat köp där du skulle behöva pengarna samtidig som det faktiskt var osäkert iom coronan även om såklart ingen hade facit på när eller om.
Hur skulle jag ha gjort för att eliminera risken då? Visste inte att det var något mer man behövde göra. Kan jag fortfarande göra det?
2020-03-25, 15:23
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du kan vara lugn över att bostadspriserna kommer ta en rejäl smäll och lägger du skambud kan du nog få lägenheten för -30 till -40% från dagens pris så ingen fara.

Sparpengarna, jag hade samma problem 1999 under IT bubblan och försökte köpa och sälja aktier och förlorade allt.
- baserat på det, försök inte få tillbaka pengarna på aktier just nu.

Sälj fond eller vänta?
Inte ett råd men att vänta tills en uppgång och sälja av är väl vettigt, då kanske du kan minimera förlusten lite?

Mina två cent.
Intressant. Hur lyckades du förlora allt under it-bubblan? Daytradea du och gjorde flera dåliga köp eller?
2020-03-25, 15:27
Medlem
Men snälla ,kan ni flytta denna tramstråd från ekonomidelen, eller ta bort den helt!
2020-03-25, 15:39
Medlem
Välkommen till livet! Det är så här det funkar. Man gör många misstag i livet och du trodde som många andra att man kunde "beställa" pengar på marknaden.

Din förlust är piss i havet jämfört med andras förluster. För att inte tala om folk som har sjukdomar och lever begränsade liv eller lever med plågor.

Det dummaste du kan göra nu är att inte lära dig något av det här.

Citat:
Jag har planerat att köpa lägenhet nu. Så jag har sedan nyligen mina pengar investerade på börsen under tiden. Det kändes vettigt att få avkastning på pengarna under tiden, istället för att ha 0% ränta på Swedbank. Så jag flyttade allt till en ISK på Avanza istället.

När alla andra har tjänat så mycket pengar på att bara köpa olika indexfonder så lät det som ett säkert kort, och dumt att fortsätta stå utanför börsen. Jag har lyssnat på olika poddar. Bl.a. Rika Tillsammans har pratat sig varma om indexfonder och sagt att de är bättre än aktivt förvaltade fonder. Så det var det jag köpte. Köpte bland annat fonder med svenska småbolag, Emerging markets och Asien för att sprida mina risker och få avkastning, och de hade avkastat bra historiskt.

Men nu har jag förlorat ungefär 30% av mina pengar! Jag vet inte vad jag ska ta mig till och hur jag ska få tillbaka dem på något sätt! Jag har läst att man ska sitta stilla i båten, men när vänder det?? Mina pengar räcker inte längre till att köpa en lägenhet som jag hade tänkt mig. Just nu är min strategi att hoppas att det snart blir en rekyl upp så jag får tillbaka mina pengar. Men nästan varje gång jag loggar in på Avanza så får jag ont i magen och panik av att se att jag har förlorat ännu mer pengar. Snart måste väl botten vara nådd och priset studsa tillbaka upp igen?

Vad ska jag göra? Hur ska jag få tillbaka mina pengar? Ska jag sälja det jag har och köpa något annat istället? Vad tror ni om att istället köpa och fördela pengarna mellan Biotech, ny energi, teknik och fastigheter?
2020-03-25, 15:44
Medlem
Vafan är det här för trolltråd
2020-03-25, 15:47
Medlem
meganegerdases avatar
Lätt att vara efterklok men man ska aldrig lägga in hela sitt kapital vid samma tidpunkt utan man ska istället sprida insättningarna för att minska exponering mot topp/dal.

Nu får du väl antingen sitta kvar eller bita i det sura äpplet och realisera förlusten, helt eller delvis.
2020-03-25, 15:51
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Hur skulle jag ha gjort för att eliminera risken då? Visste inte att det var något mer man behövde göra. Kan jag fortfarande göra det?

Är du seriös?

Du kanske skulle ha sålt av sitt innehav? Du behövde ju pengarna för bostadsköp och vi hade ett okänt virus som börjat spridas. Då har du ju ingen risk.

Du chansade, du förlorade.

Som sagt ingen idé att vara efterklok men varför sitter i aktier med pengar du strax kommer behöva.
Senast redigerad av Bbobi 2020-03-25 kl. 15:54.
2020-03-25, 15:52
Medlem
Du kan inte ha läst Rika tillsammans- bloggen speciellt noggrant. Alla seriösa investerare vet att man inte ska ha pengar du kommer att behöva inom ca 5 år på börsen. Aktier ökar mycket riktigt på lång sikt, men kan även gå ner 40-60% på mkt kort sikt.

Hade jag varit dig skulle jag låta de vara kvar i aktier tills de stigit igen, vilket kan ta några år. Satsa på att spara mer pengar under tiden men ha dem på bankkonto om du behöver dem inom ett par år. Sparar du långsiktigt är det ett perfekt läge att köpa ännu mer aktier nu. Jag skulle dock inte satsa på enskilda aktier utan breda fonder.
2020-03-25, 15:58
Medlem
Pojkekorvs avatar
Du har inte tänkt att det är en hyffsad risk att bostadspriserna också dras ner nu i ekonomin?

Först förlorar TS 30 procent av sitt kapital.
Sedan köper han en lägenhet det det kvarvarande av sitt kapital
1 år senare så har lägenhetspriserna fallit med 30 procent. Och vips så har han förlorat 51 procent.

Nej jag har inga tips, men du börja ju tänka på att bostadspriserna såklart kan & kommer påverkas av världsläget och ekonomin.
2020-03-25, 16:03
Avstängd
Citat:

Men varför skall du inte kunna köpa lägenheten - varför skall inte den också sjunka 30%.

Du har råd att köpa lägenhet men i den allmänna coronakaosen tappar du 30% -
då finns det 30% mindre pengar på markanden o då kan inte säljaren få ut det han vill
ha o måste säknka priset med 30% eller behålla

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in