2020-03-23, 18:24
Medlem
Hade tänkt att öppna ett konto för min enskilda näringsverksamhet som jag sysslar med på hobbynivå men som förhoppningsvis snart kommer att expandera.

Har sökt en del men hittar inget aktuellt då de flesta trådar och listor är gammal.

IOM att det i dagsläget inte finns överdrivet med intäkter vill jag ju ha en hyfsat billig lösning men samtidigt bra möjligheter vid ev. expansion.

Ni småföretagare får gärna tipsa om de banker ni testat och varit nöjda med.

Mvh
Citera
2020-03-23, 18:42
Medlem
Absolut inte SEB. De har avgifter på precis allt. Jag skulle rekommendera Handelsbanken om du väljer mellan de traditionella bankerna.
Citera
2020-03-23, 18:47
Medlem
Du kan strunta helt i dyra företagslösningar, öppna ett extra konto bara och använd det för in och utbetalningar. Helt gratis hos de flesta banker.
Min bankkontakt rådde mig att göra så när jag startade firma. Idag, femton år senare kör jag med samma lösning + ett gratis kort. Har inte kostat mig ett öre och aldrig varit några problem med betalningar in och ut. SKV har också dessutom kollat mig ett par gånger och inte heller haft något att anmärka på.
Citera
2020-03-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Du kan strunta helt i dyra företagslösningar, öppna ett extra konto bara och använd det för in och utbetalningar. Helt gratis hos de flesta banker.
Min bankkontakt rådde mig att göra så när jag startade firma. Idag, femton år senare kör jag med samma lösning + ett gratis kort. Har inte kostat mig ett öre och aldrig varit några problem med betalningar in och ut. SKV har också dessutom kollat mig ett par gånger och inte heller haft något att anmärka på.
För en enskild firma går det mycket väl att gör så, ett extra transaktionskonto som det kopplas bankgironummer till och eventuellt ett Visa/MC-kort.
Om ts funderar på att göra AB av det blir det annorlunda, då måste det vara helt separerat från den privata delen på banken.
Citera
2020-03-23, 19:40
Medlem
okej tack för snabba svar!

Förmodligen så kommer det inte bli ett AB på flera år men jag utesluter inte det.

Anledningen till att jag vill ha ett separat konto och bank för firma och privata ekonomin är för att slippa råka blanda in privata swish, insättningar och lån från och till vänner med företaget.

Räcker det då med ett nytt privat konto på en annan bank?
Citera
2020-03-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf-1337
okej tack för snabba svar!

Förmodligen så kommer det inte bli ett AB på flera år men jag utesluter inte det.

Anledningen till att jag vill ha ett separat konto och bank för firma och privata ekonomin är för att slippa råka blanda in privata swish, insättningar och lån från och till vänner med företaget.

Räcker det då med ett nytt privat konto på en annan bank?

Så länge du har en EF, gör det enkelt för dig: Ett extra transaktionskonto på samma bank som du har sedan tidigare privat. Till detta konto kopplar du åtminstone ett bankgironummer.
Citera
2020-03-23, 20:33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så länge du har en EF, gör det enkelt för dig: Ett extra transaktionskonto på samma bank som du har sedan tidigare privat. Till detta konto kopplar du åtminstone ett bankgironummer.

Om banken har möjlighet att koppla till ett bankgirokonto. Det har verkligen inte alla banker som riktar sig till privatpersoner.

Det går dock att ha ett extra konto för firman utan bg-koppling. Men kan vara krångligt ibland för kunderna.
Citera
2020-03-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om banken har möjlighet att koppla till ett bankgirokonto. Det har verkligen inte alla banker som riktar sig till privatpersoner.

Det går dock att ha ett extra konto för firman utan bg-koppling. Men kan vara krångligt ibland för kunderna.
Så länge inte ts avser att företrädelsevis syssla med kontantaffärer så är det nästan nödvändigt med bankgiro, går bra på alla etablerade banker.

Var går det inte med bankgiro?
Citera
2020-03-24, 13:05
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så länge inte ts avser att företrädelsevis syssla med kontantaffärer så är det nästan nödvändigt med bankgiro, går bra på alla etablerade banker.

Var går det inte med bankgiro?

På en hel del nischbanker inriktade på privatkunder. Ikanobanken, ICA-banken och så vidare. Att få företagskonto på en bank utan att ha sina privataffärer där kan vara ganska svårt. Vad än bankerna själva påstår.
Citera
2020-03-24, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
På en hel del nischbanker inriktade på privatkunder. Ikanobanken, ICA-banken och så vidare. Att få företagskonto på en bank utan att ha sina privataffärer där kan vara ganska svårt. Vad än bankerna själva påstår.
Ok, har för egen del LF Bank. Samma bank för allt.
Citera
2020-03-25, 09:23
Medlem
Kör precis samma i Nordea. Och funkar prima att öppna ett extra konto och köra allt via företaget där.
Citera
2020-03-25, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaLnAk
Kör precis samma i Nordea. Och funkar prima att öppna ett extra konto och köra allt via företaget där.
Är det inte risk att de kollar ens privatkonto samtidigt om man har sitt företag på samma bank?

Har nämligen mycket swish in och ut som inte har med företaget att göra.

Det är inte svart inkomst men det kan ju lätt se ut så?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in