2021-01-18, 00:16
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Tycker lite synd om Stina - visst, hon har sitt på det torra med flis och familj, men, jag tror hon har magknip nu - kan tänka mig att vissa inom längdskidsfären kommer vara ganska skadeglada ifall det skiter sig - men, går det bra är vi många som kommer få äta upp hatten!

Vem/Vilka skulle vilja att det skiter sig för Stina?
Citera
2021-01-18, 05:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Om man förväntat sig att Stina skulle vara på topp första säsongen så vet man nog inte riktigt vad det innebär att byta till en annan sport.
Det tar tid. År om inte annat.

Det som stressar Stina är väl ändå det faktumet att andra lyckats relativt tidigt i sina nya karriärer som skidskyttar...

Men, vi får väl avvakta lite - denna Covid-19-säsong är väl egentligen inte riktigt rätt säsong att få många tävlingstillfällen, det är ju det hon behöver nu - ut i verkligheten...
Citera
2021-01-18, 05:35
Bannlyst
Citat:
Vem/Vilka skulle vilja att det skiter sig för Stina?

Det finns alltid belackare - jag träffar en hel del personer i mitt jobb och en och annan XC-fantast uttrycker denna kommentar...

Sedan räcker det väl att läsa diverse skidforum för att få denna bild också...

För min egen del saknar jag inte Stina - vi fick ju en ny ängel skickad till oss från skidhimlen...
😎😎😎
Citera
2021-01-18, 07:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Om man förväntat sig att Stina skulle vara på topp första säsongen så vet man nog inte riktigt vad det innebär att byta till en annan sport.

Jag tror ingen förväntade sig att hon skulle vara i topp, men att vara 99:a i division 2 och ha så dåliga åktider tror jag är betydligt sämre än vad ens de mest återhållsamma förväntade sig.

Tycker du att det hon visar är helt i linje med hur du såg på det? Ju sämre resultat desto bättre förutsättningar, är det så du resonerar?
Citera
2021-01-18, 12:25
Medlem
Citat:

Jag tror många hade förväntat sig att hon skulle vara betydligt längre fram i färdighet och talang eftersom hon gjorde själva valet att byta. Att det ska ta flera år, visst om det handlar om när OS guldet ska bärgas. Nu är det ju flera år bort att hon ens kan köra världscupen. Med hennes ålder - således en totalt ointressant utövare om det inte hade varit för historiken som elitskidåkare.

Ditt resonemang hade varit valid om det vore en 18 åring som aldrig tidigare visat elitresultat som vi diskuterade
Citera
2021-01-18, 12:53
Medlem
rainbowias avatar
Hade såklart väntat mig liiite mer av Stina så här långt. Nu var jag förvisso inte riktigt med i den allmänna hybrisen att hon kommer ta OS-guld samt ditten och datten. Fast jag trodde nog hon skulle komma upp i Jörgen Brink-nivå (minst), dvs någon gång, låt oss säga vid 2-3-4 tillfällen i karriären komma topp-10 i världscupen. Skytteresultatet är ganska väntat, kanske t.o.m bättre än väntat. Dock som en snigel på vallen och sköldpadda i spåret. Kommer hon ens ta en plats i "utvecklingslaget" till nästa säsong om det inte sker radikala förbättringar? Ola Ravald spekulerade i att hon är "försiktig" i spåret iom skyttet, fast det kan knappast vara hela sanningen.
Citera
2021-01-18, 14:30
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag tror många hade förväntat sig att hon skulle vara betydligt längre fram i färdighet och talang eftersom hon gjorde själva valet att byta. Att det ska ta flera år, visst om det handlar om när OS guldet ska bärgas. Nu är det ju flera år bort att hon ens kan köra världscupen. Med hennes ålder - således en totalt ointressant utövare om det inte hade varit för historiken som elitskidåkare.

Skitsnack - även om du gärna vill tro det, för att få vatten på din kvarn.
Citera
2021-01-18, 14:40
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Det som stressar Stina är väl ändå det faktumet att andra lyckats relativt tidigt i sina nya karriärer som skidskyttar...

Men, vi får väl avvakta lite - denna Covid-19-säsong är väl egentligen inte riktigt rätt säsong att få många tävlingstillfällen, det är ju det hon behöver nu - ut i verkligheten...

Hon har ju inte tävlat nånting knappt så hittills finns inte mycket att säga. Det enda man kan diskutera är varför åktiderna är så långsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror ingen förväntade sig att hon skulle vara i topp, men att vara 99:a i division 2 och ha så dåliga åktider tror jag är betydligt sämre än vad ens de mest återhållsamma förväntade sig.

Tycker du att det hon visar är helt i linje med hur du såg på det? Ju sämre resultat desto bättre förutsättningar, är det så du resonerar?

99:a i lägre division på vad, två tävlingar? Säger väl inte så mycket egentligen då orsakerna till det kan vara flera.
Om hon fortsätter att prestera på den här nivån däremot, då är det en helt annan sak.
Men innan dess kanske man ska vänta med att dra för stora slutsatser och faktiskt ge henne en chans. Rom byggdes inte på en dag.

Citat:

Ditt resonemang hade varit valid om det vore en 18 åring som aldrig tidigare visat elitresultat som vi diskuterade

Då har man nog fått det hela om bakfoten. Sådant här tar tid, och nån talang lär knappast visa sig på två ynka tävlingar, ja om hon nu inte skulle ha en extraordinär talang förstås.
Bara för att hon bytte sport så innebär det inte att man ska förvänta sig att hon ska prestera si och så bara för att Stina är Stina.
Hon ville testa på nåt annat, oavsett hur bra/dåligt det kommer gå.

Ingen vet hur lång tid det kommer ta innan hon får tävla på världscupen. Flera år säger du, men det vet vi absolut ingenting om.
Citera
2021-01-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Skitsnack - även om du gärna vill tro det, för att få vatten på din kvarn.

Mycket som inte är logiskt i era resonemang. Du menar att man inte ska förvänta sig mycket och att det är två olika sporter osv. Samtidigt tror du snart hon kan köra världscupen givet hennes låga nivå? Tror du även åkaren på plats 98 snart tar plats i världscupen? Eller är Stina mer speciell dvs har någon fördel som man ändå ska ha förväntning på? Du får nog bestämma dig.
Citera
2021-01-18, 17:35
Medlem
Citat:
Mycket som inte är logiskt i era resonemang. Du menar att man inte ska förvänta sig mycket och att det är två olika sporter osv. Samtidigt tror du snart hon kan köra världscupen givet hennes låga nivå? Tror du även åkaren på plats 98 snart tar plats i världscupen? Eller är Stina mer speciell dvs har någon fördel som man ändå ska ha förväntning på? Du får nog bestämma dig.

Om man vunnit så mycket som Stina gjort är man speciell. Det krävs en mental inställning som jag med 99% säkerhet kan säga att plats 98 inte har.
Citera
2021-01-18, 17:36
Medlem
Citat:
Hon har ju inte tävlat nånting knappt så hittills finns inte mycket att säga. Det enda man kan diskutera är varför åktiderna är så långsamma.

99:a i lägre division på vad, två tävlingar? Säger väl inte så mycket egentligen då orsakerna till det kan vara flera.
Om hon fortsätter att prestera på den här nivån däremot, då är det en helt annan sak.
Men innan dess kanske man ska vänta med att dra för stora slutsatser och faktiskt ge henne en chans. Rom byggdes inte på en dag.

Då har man nog fått det hela om bakfoten. Sådant här tar tid, och nån talang lär knappast visa sig på två ynka tävlingar, ja om hon nu inte skulle ha en extraordinär talang förstås.
Bara för att hon bytte sport så innebär det inte att man ska förvänta sig att hon ska prestera si och så bara för att Stina är Stina.
Hon ville testa på nåt annat, oavsett hur bra/dåligt det kommer gå.

Ingen vet hur lång tid det kommer ta innan hon får tävla på världscupen. Flera år säger du, men det vet vi absolut ingenting om.

Nej jag tror inte ens hon kommer hålla på i flera år. Det var ju andra som menade att hennes satsning måste få ta flera år och att vi ska betrakta henne som ett blåbär (fast ändå inte?!?)

Vad jag menar är att mycket snart måste hon Framförallt visa upp åktider i paritet med Stina Nilssons tidigare kapacitet samt kontinuerligt förbättrat skytte. Annars kan hon ju absolut fortsätta lattja med skidskytte men förtjänar inget medieutrymme eller några förhoppningar. Hon lär väl få betala själv vad det lider också.
Citera
2021-01-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amak
Om man vunnit så mycket som Stina gjort är man speciell. Det krävs en mental inställning som jag med 99% säkerhet kan säga att plats 98 inte har.

Oook... jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen. Vi får vänta och se. Jag ger henne året ut. Blir positivt överraskad om hon skulle blomma ut om några år helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in