Citat:
Ursprungligen postat av
oggson
Skillnaden är väl att Stinas skador främst har berott på "olyckor" och inte på förslitning/långvarig felträning.
Nu är/var ju inte Stina endast sprinter. Inte Falk heller för den delen. Sen vill jag nog hävda att det är ganska stor kapacitetsskillnad på en topp 10-sprinter och en topp 2-sprinter, en skillnad som även är relevant för skidåkningen i skidskytte. Om man ska prata kapacitet för åkare som främst är sprintåkare tycker jag dessutom man bör titta på hur de lägger upp sina sprinttävlingar och vilka styrkor de har. Från och med säsongen 2016/2017 var Stina enligt mitt sätt att se det mer av en kapacitetssprinter. Falk mer utpräglad sprinter, med starkt fartomslag, men relativt sårbar för hög fart i flera heat och i längre (med sprintmått mätt) backar.
Sen går det givetvis inte att göra jämförelser mellan olika skidåkares hypotetiska karriärbyte i någon form av vakuum. Sådant som personlig profil kommer givetvis alltid ha betydelse även för potentialen i en ny idrott. Jag har exempelvis aldrig upplevt Falk som lika målinriktad och med samma öga för detaljer som Stina, men var och en har givetvis rätt till sin uppfattning.
Om man nu tvunget ska jämföra Stinas karriärbyte med ett hypotetiskt karriärbyte skulle en bättre jämförelse vara om Sundling hade bytt till skidskytte inför denna säsongen efter sina VM-guld eller ännu hellre om Linn Svahn nästa säsong byter till skidskytte istället för att komma tillbaka till längdåkningen efter sin skada.
Stina kan nästan inte placeras in i skidskytte utifrån vad hon gjorde som längdåkare, men det ska bli kul att få fler svar på det framöver. Jag misstänker att hon inte riktigt gjorde sig rättvisa i spåret ifjol, det skulle hon aldrig erkänna själv dock, men det får vi se i år. Bara en sån sak som publik kanske gör mycket för henne också att krama ur det där extra, men då spekulerar jag bara.
Hon har alltid varit svår att jämföra med andra och slagit till när man kanske inte anat det som mest. Skulle inte förvåna om hon blir en någorlunda unik typ av åkare även i skidskytte. Faktiskt inte ens om hon om några år anses ha största styrkan i skyttet snarare än skidåkningen, av anledningar kopplade till detaljer som du nämner. Är det någon som bokstavligen kan nöta sig till att bli en riktigt bra skytt även i vuxen ålder, då är det nog Stina Nilsson. Men till sist kommer helheten styra, kanske blir det system overload av alla detaljer, eller så balanserar hon det galant.
Falken hade för övrigt blivit en jäkligt bra åkare i skidskytte tror jag. Åkmässigt alltså, skyttet vet jag inte om hon kunnat ha nån talang för.