Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-17, 21:57
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Hur kan det vara en gåta att man inte bedömer att den fyra år äldre och notoriskt ojämna Hanna Falk med konstanta ryggproblem som gjort att hon ofta fått avbryta tävlandet på senare år inte har samma potential att utvecklas i en ny sport?

Fast ryggproblemen har hon ju fått ordning på nu. Och bytet behöver ju inte skett just i år för Falk.
Citera
2021-11-17, 22:02
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Hur kan det vara en gåta att man inte bedömer att den fyra år äldre och notoriskt ojämna Hanna Falk med konstanta ryggproblem som gjort att hon ofta fått avbryta tävlandet på senare år inte har samma potential att utvecklas i en ny sport?

Stinas kropp har oxå sagt sitt de senare åren.

Min poäng var dock att en som är en topp-2 sprinter i världen jämfört med en som är topp-10/15 är skillnaden marginell om man tänker på potential för skidskytte. Så marginell att man helt kan bortse från den.
Citera
2021-11-17, 22:13
Medlem
Magda var ingen notorisk vinnare inom längdåkningen när hon gick över till skidskyttet. Men hon bytte till en sport som gynnade fd längdåkare (mer då än nu) och kanske i än större utsträckning passade henne. Det är väl inte omöjligt att det idag finns längdåkare med sämre meriter än Stina Nilsson som skulle ha större möjligheter att bli en framgångsrik skidskytt.
Citera
2021-11-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Stinas kropp har oxå sagt sitt de senare åren.

Min poäng var dock att en som är en topp-2 sprinter i världen jämfört med en som är topp-10/15 är skillnaden marginell om man tänker på potential för skidskytte. Så marginell att man helt kan bortse från den.

Skillnaden är väl att Stinas skador främst har berott på "olyckor" och inte på förslitning/långvarig felträning.

Nu är/var ju inte Stina endast sprinter. Inte Falk heller för den delen. Sen vill jag nog hävda att det är ganska stor kapacitetsskillnad på en topp 10-sprinter och en topp 2-sprinter, en skillnad som även är relevant för skidåkningen i skidskytte. Om man ska prata kapacitet för åkare som främst är sprintåkare tycker jag dessutom man bör titta på hur de lägger upp sina sprinttävlingar och vilka styrkor de har. Från och med säsongen 2016/2017 var Stina enligt mitt sätt att se det mer av en kapacitetssprinter. Falk mer utpräglad sprinter, med starkt fartomslag, men relativt sårbar för hög fart i flera heat och i längre (med sprintmått mätt) backar.

Sen går det givetvis inte att göra jämförelser mellan olika skidåkares hypotetiska karriärbyte i någon form av vakuum. Sådant som personlig profil kommer givetvis alltid ha betydelse även för potentialen i en ny idrott. Jag har exempelvis aldrig upplevt Falk som lika målinriktad och med samma öga för detaljer som Stina, men var och en har givetvis rätt till sin uppfattning.

Om man nu tvunget ska jämföra Stinas karriärbyte med ett hypotetiskt karriärbyte skulle en bättre jämförelse vara om Sundling hade bytt till skidskytte inför denna säsongen efter sina VM-guld eller ännu hellre om Linn Svahn nästa säsong byter till skidskytte istället för att komma tillbaka till längdåkningen efter sin skada.
Senast redigerad av oggson 2021-11-17 kl. 22:36.
Citera
2021-11-17, 22:33
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Det fetade. För mig en gåta, givet samma fiktiva satsning från Falken.

Dels är Falken fyra år äldre än Stina och dels har hon inte stått på pallen individuellt i världscupen sedan mars 2018 (hade Hanna sadlat om till skidskytte efter den säsongen hade hon såklart varit mer intressant). Dessutom dras hon väl med en minst lika stor skadeskuld som Stina numera, efter ryggproblemen.

Stina slutade tvåa i sin sista världscupsprint i längdskidor, i december 2019, och har förhoppningsvis många år kvar som elitidrottare - potentiellt över OS 2030 om motivationen finns. Sedan har ju Stina bättre längdmeriter än Falken både på sprint och distans.
Citera
2021-11-17, 22:50
Medlem
Citat:
Skillnaden är väl att Stinas skador främst har berott på "olyckor" och inte på förslitning/långvarig felträning.

Nu är/var ju inte Stina endast sprinter. Inte Falk heller för den delen. Sen vill jag nog hävda att det är ganska stor kapacitetsskillnad på en topp 10-sprinter och en topp 2-sprinter, en skillnad som även är relevant för skidåkningen i skidskytte. Om man ska prata kapacitet för åkare som främst är sprintåkare tycker jag dessutom man bör titta på hur de lägger upp sina sprinttävlingar och vilka styrkor de har. Från och med säsongen 2016/2017 var Stina enligt mitt sätt att se det mer av en kapacitetssprinter. Falk mer utpräglad sprinter, med starkt fartomslag, men relativt sårbar för hög fart i flera heat och i längre (med sprintmått mätt) backar.

Sen går det givetvis inte att göra jämförelser mellan olika skidåkares hypotetiska karriärbyte i någon form av vakuum. Sådant som personlig profil kommer givetvis alltid ha betydelse även för potentialen i en ny idrott. Jag har exempelvis aldrig upplevt Falk som lika målinriktad och med samma öga för detaljer som Stina, men var och en har givetvis rätt till sin uppfattning.

Om man nu tvunget ska jämföra Stinas karriärbyte med ett hypotetiskt karriärbyte skulle en bättre jämförelse vara om Sundling hade bytt till skidskytte inför denna säsongen efter sina VM-guld eller ännu hellre om Linn Svahn nästa säsong byter till skidskytte istället för att komma tillbaka till längdåkningen efter sin skada.

Stina kan nästan inte placeras in i skidskytte utifrån vad hon gjorde som längdåkare, men det ska bli kul att få fler svar på det framöver. Jag misstänker att hon inte riktigt gjorde sig rättvisa i spåret ifjol, det skulle hon aldrig erkänna själv dock, men det får vi se i år. Bara en sån sak som publik kanske gör mycket för henne också att krama ur det där extra, men då spekulerar jag bara.

Hon har alltid varit svår att jämföra med andra och slagit till när man kanske inte anat det som mest. Skulle inte förvåna om hon blir en någorlunda unik typ av åkare även i skidskytte. Faktiskt inte ens om hon om några år anses ha största styrkan i skyttet snarare än skidåkningen, av anledningar kopplade till detaljer som du nämner. Är det någon som bokstavligen kan nöta sig till att bli en riktigt bra skytt även i vuxen ålder, då är det nog Stina Nilsson. Men till sist kommer helheten styra, kanske blir det system overload av alla detaljer, eller så balanserar hon det galant.

Falken hade för övrigt blivit en jäkligt bra åkare i skidskytte tror jag. Åkmässigt alltså, skyttet vet jag inte om hon kunnat ha nån talang för.
Citera
2021-11-17, 22:50
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Två helt olika förhållanden. Är man nybörjare i en ny sport finns det givetvis ett större utrymme och acceptans för att göra fel och misstag till en början. Det är när förbättringarna uteblir eller kommer men sedan återgår till hur det var innan som kritik ska utdelas. Men det tycks finnas ett stort tålamod med Stina i tråden. För all del, det kanske blir bra för henne till slut.
...
Det är ju inte riktigt jämförbart anser jag. Det beror nog framförallt från person till person och vilken sport det handlar om. Skulle Stina exempelvis ingå i ett stafettlag på OS och skjuta bort sig fullständigt tror jag inte man ha givit hennes fortsatta satsning en skjuts i rätt riktning. I stafett bör för övrigt säkert skytte premieras före snabbhet i spåren. (Om man inte heter Öberg i efternamn)

I skidskytte är resultatvariansen betydligt större än i längdskidor, särskilt för de sämre/mer oerfarna skyttarna. Stinas resultat i vinter kommer förmodligen innehålla både toppar och dalar, men det är de potentiella topparna som gör henne intressant. Att hon skjuter sämre några veckor ska inte per automatik ses som att hon har blivit sämre.

Angående Stinas eventuella medverkan i OS, så är hon ju främst aktuell för sprint + jaktstart och eventuellt masstarten. Distansloppet och stafetten tror jag någon annan tar hand om oavsett. Däremot kanske man låter henne åka en världscupstafett, för att få erfarenhet om någon skulle bli sjuk under OS.
Citera
2021-11-18, 07:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Det fetade. För mig en gåta, givet samma fiktiva satsning från Falken.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Två helt olika förhållanden. Är man nybörjare i en ny sport finns det givetvis ett större utrymme och acceptans för att göra fel och misstag till en början. Det är när förbättringarna uteblir eller kommer men sedan återgår till hur det var innan som kritik ska utdelas. Men det tycks finnas ett stort tålamod med Stina i tråden. För all del, det kanske blir bra för henne till slut.

Då får du gärna förklara varför du ser Stina som en person med en på förhand större potential och fallenhet för skidskytte än Falk.

Det är ju inte riktigt jämförbart anser jag. Det beror nog framförallt från person till person och vilken sport det handlar om. Skulle Stina exempelvis ingå i ett stafettlag på OS och skjuta bort sig fullständigt tror jag inte man ha givit hennes fortsatta satsning en skjuts i rätt riktning. I stafett bör för övrigt säkert skytte premieras före snabbhet i spåren. (Om man inte heter Öberg i efternamn)

Ni har ju redan fått flera bra svar redan. Men några saker har jag att lägga till.

Även om man kanska kan anse att Stinas och Falks kapacitet som sprintåkare inte skilde sig åt så mycket och det där för inte skulle spela någon roll för hur bra de skulle lyckas som skidskyttar som rainbowia anser så menar jag att de åkte sprint på helt olika sätt. Stina kunde egentligen åka på helt olika sätt och ändå vinna medan Falk var mer begränsad i hur hon åkte sprint. I distans har ju Stina helt andra meriter än Falk och hon var en väldigt bra hängåkare och förmågan att kunna utnyttja ryggar är viktig i de flesta lopp i skidskytte. Stina var ju också en åkare som ofta analyserade banan i förväg och la upp flera olika race-planer. Stina kan ju också fokusera på detaljer väldigt mycket och det tror jag är viktigt för att bli en bra skidskytt. Stina drivs ju också av utmaningar och att byta från längd till skidskytte innebär ju en stor utmaning. Av dessa skäl så menar jag att Stina har mycket större potential för att bli en bra skidskytt. Sedan om hon kommer att realisera den potentialen är en annan sak men jag har fortfarande gott hopp om att hon kommer lyckas med det.

Det jag reagerade mot i vad katw ursprungligen skrev (med rainbowias understöd) var att att om man uttrycker att man hejar på alla svenskar så skall kan man tydligen tycka att alla svenskar är lika intressanta att följa. Om man råkar tycka att svenskarna är olika intressanta att följa, ja då anklagas man för att man ägnar sig åt känslomässigt dravel. (För övrigt är jag en av få härinne som har intresserat sig för och diskuterat svenskarna i IBU-cupen långt före Stina bytte till skidskytte så mitt skidskytteintresse handlar inte om att jag har känslomässigt investerat i Stina).
Senast redigerad av Alkibiades 2021-11-18 kl. 07:18.
Citera
2021-11-18, 09:16
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Just variansen i skyttet innebär att bra placering i cuperna kommer att vara svår för Stina, och ska man vara krass så hade ju hon och Jean-Marc tränat ett bra tag innan det kom ut, så i praktiken har hon hållit på med skidskytte i två år. Med den skytteförmåga hon uppvisar nu så känns det som att hon har långt kvar innan hon kan utmana Tiril och company

Enligt min erfarenhet kan man efter två år se om en åkare har talang för skyttet, och vid det laget ska man hålla hyggligt jämn tävlingskvalitet för att vara nåt att satsa på. Åkare som inte presterar efter två års skytte med puls tenderar att harva på med ojämna resultat även fortsättningsvis
Citera
2021-11-18, 17:08
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Just variansen i skyttet innebär att bra placering i cuperna kommer att vara svår för Stina, och ska man vara krass så hade ju hon och Jean-Marc tränat ett bra tag innan det kom ut, så i praktiken har hon hållit på med skidskytte i två år. Med den skytteförmåga hon uppvisar nu så känns det som att hon har långt kvar innan hon kan utmana Tiril och company

Enligt min erfarenhet kan man efter två år se om en åkare har talang för skyttet, och vid det laget ska man hålla hyggligt jämn tävlingskvalitet för att vara nåt att satsa på. Åkare som inte presterar efter två års skytte med puls tenderar att harva på med ojämna resultat även fortsättningsvis

Så här skrev Ludvig Holmberg för SportExpressen den 2 april 2020.
Citat:
Nu skriver SVT att schweizaren Jean-Marc Chabloz, 52, har synts bredvid Stina Nilsson på skjutvallen i Östersund. Och det bekräftar han när SportExpressen ringer upp.

– Jag har träffat henne på sidan om, kan man säga, som privatperson. Det har inte varit på något uppdrag, säger Chabloz.

– Jag har varit på vallen med mina elever och hon har varit här också, och då har jag kunnat titta på henne lite och… det har sett väldigt spännande ut.

Det låter ju inte direkt som att de hade ett nära samarbete vid den tidpunkten och om Stina hade tränat en längre tid med Chabloz, på skjutvallen i Östersund, så hade nyheten sannolikt läckt ut långt tidigare. De andra eleverna måste ju ha känt igen Stina direkt och sedan spridit nyheten vidare till vänner och bekanta.

Nej, har du ingen källa som visar på motsatsen, ser jag ditt påstående som ren spekulation. Dessutom har ju pandemin varit en ständig faktor ända sedan nyheten om Stinas skidskyttesatsning kom ut, så träningsmöjligheterna har ju knappast varit optimala, vilket man måste ta i beaktande när man utvärderar Stinas utveckling.

https://www.expressen.se/sport/skidskytte/hjalpte-stina-nilsson-i-hemlighet-trader-fram/
Citera
2021-11-18, 17:24
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ni har ju redan fått flera bra svar redan. Men några saker har jag att lägga till.

Även om man kanska kan anse att Stinas och Falks kapacitet som sprintåkare inte skilde sig åt så mycket och det där för inte skulle spela någon roll för hur bra de skulle lyckas som skidskyttar som rainbowia anser så menar jag att de åkte sprint på helt olika sätt. Stina kunde egentligen åka på helt olika sätt och ändå vinna medan Falk var mer begränsad i hur hon åkte sprint. I distans har ju Stina helt andra meriter än Falk och hon var en väldigt bra hängåkare och förmågan att kunna utnyttja ryggar är viktig i de flesta lopp i skidskytte. Stina var ju också en åkare som ofta analyserade banan i förväg och la upp flera olika race-planer. Stina kan ju också fokusera på detaljer väldigt mycket och det tror jag är viktigt för att bli en bra skidskytt. Stina drivs ju också av utmaningar och att byta från längd till skidskytte innebär ju en stor utmaning. Av dessa skäl så menar jag att Stina har mycket större potential för att bli en bra skidskytt. Sedan om hon kommer att realisera den potentialen är en annan sak men jag har fortfarande gott hopp om att hon kommer lyckas med det.

Det jag reagerade mot i vad katw ursprungligen skrev (med rainbowias understöd) var att att om man uttrycker att man hejar på alla svenskar så skall kan man tydligen tycka att alla svenskar är lika intressanta att följa. Om man råkar tycka att svenskarna är olika intressanta att följa, ja då anklagas man för att man ägnar sig åt känslomässigt dravel. (För övrigt är jag en av få härinne som har intresserat sig för och diskuterat svenskarna i IBU-cupen långt före Stina bytte till skidskytte så mitt skidskytteintresse handlar inte om att jag har känslomässigt investerat i Stina).

Mycket överdrivna och subjektiva bedömningar hos er klädda snyggt med Stina Nilsson-glasögon. Nåja, håller här så länge, tyckte bara det blev en orimlig obalans i tråden av all eufori (vilket förvisso är kul och jag är medveten att jag själv går bananas när det gäller mina egna personliga favoriter).
Citera
2021-11-18, 18:04
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Mycket överdrivna och subjektiva bedömningar hos er klädda snyggt med Stina Nilsson-glasögon. Nåja, håller här så länge, tyckte bara det blev en orimlig obalans i tråden av all eufori (vilket förvisso är kul och jag är medveten att jag själv går bananas när det gäller mina egna personliga favoriter).

Vilken "eufori" är det du syftar på? Var det något som förekom i tråden under förra säsongen, eller är det något du har reagerat på inför denna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in