• 1
  • 2
2020-03-29, 18:33
Medlem
Nu ni i min lilla låda. Snöade in på brödrecept i helgen, och fick oväntat fram ett jävla mästerverk.. här i coronatider skänker jag nu det enda brödrecept ni någonsin behöver om ni nu ska stayla litegrann

50 g jäst
5dl vatten 37 grader
2,5 tsk salt
0,5 dl olja (raps/ el solros)
2 dl Havregryn
3 msk sirap el honung
9 dl vetemjöl
Smörad rund form till sockerkaka typ 30cm
Frön, solros, sesam, vallmo wtf

Fixa degen dvs blanda jäst, vatten olja salt honung, sen i med det torra. Knåda el använd apparaten på hyllan. Jäs 30 min, rulla 10 bollar, lägg i smörad bröad form, tre i mitten de andra runtom, jäs 30 min, pensla ytan med ett vispat ägg o strössla fröna. Grädda 35 minuter i 200 grader, i mitten typ

Gör som jag gjorde o briljera!!!
Senast redigerad av Soldanella 2020-03-29 kl. 18:38. Anledning: Stavfel
Citera
2020-03-29, 23:02
Medlem
morkfromorks avatar
För min del - köttbullar.

Jag har provat otaliga ingredienser, det går nästan inte misslyckas.
Citera
2020-04-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Sorry. A iransk mat. Läste lite olika recept o allt verka va gott som fan med ris och långkok. Grädde och lamm va ju en höjdare. Jag fick alla dessa recept av en iranier som skilt sej så dom va väl fruns antar jag.
Låter gott, har du recept att dela?
Citera
2020-04-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soldanella
Skulle jag kunna göra men just nu är jag en av dom som har "tur" nog att få jobba o komma in i Norge så hemma igen om tre veckor först.Jobbar tre veckor ledig en vecka.
Citera
2020-04-17, 19:25
Medlem
Kör på, köp förresten deras makrill i tomatsås, ska vara fin som tusan, men hamburgare ska vara dyrt.. håll hårt i passet🇸🇪
Citera
2020-04-17, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soldanella

Iransk/persisk mat är enkel.
Googla så hittar du massor av recept.
Citera
2020-04-17, 22:20
Medlem
EastClintfoods avatar
Koka egen buljong, lära sig göra fina dumplings och därefter laga god wonton soppa.

https://highheelgourmet.files.wordpr...ourmet-2-1.jpg

Köttpiroger, calzones ja allt sånt som kräver lite tid och behärskning
Citera
2020-04-18, 11:49
Medlem
Nationbots avatar
Indisk mat.. oftast långa listor på ingredienser (mycket smaker) och bökiga tillagnings följdordningar som tar timmar

https://recipes.timesofindia.com/art...picid=64125467
Citera
2020-04-25, 20:04
Medlem
Lite tips på saker att snöa in på om du har mer tid över:
Buljong och fonder - kalv, fisk, ramen mm. Listan kan göras lång. Koka stora mängder och frys in i kuber.

Vinprovning - både urval och dryckens effekt får tiden att gå.

Ägg - koka ägg under olika lång tid för att hitta den optimala tiden för just dig.

Rekonstruera skräpmat - välj ut en riktigt slafsig rätt och försök att återskapa den i hemmet. Endast perfektion är gott nog.

Fermentering - syrade grönsaker, surdeg och fan vet vad.

Hängmöra kött

Finns mycket mer, detta är bara några av grejerna jag sysslat med sen jag övergav min lite mer yrkesrelaterde spistid.
Citera
2020-04-26, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yarasama
Lite tips på saker att snöa in på om du har mer tid över:
Buljong och fonder - kalv, fisk, ramen mm. Listan kan göras lång. Koka stora mängder och frys in i kuber.

Vinprovning - både urval och dryckens effekt får tiden att gå.

Ägg - koka ägg under olika lång tid för att hitta den optimala tiden för just dig.

Rekonstruera skräpmat - välj ut en riktigt slafsig rätt och försök att återskapa den i hemmet. Endast perfektion är gott nog.

Fermentering - syrade grönsaker, surdeg och fan vet vad.

Hängmöra kött

Finns mycket mer, detta är bara några av grejerna jag sysslat med sen jag övergav min lite mer yrkesrelaterde spistid.

Har du också en köttyl hemma?
Lite nördigt men kul.
Citera
2020-04-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Har du också en köttyl hemma?
Lite nördigt men kul.
Har tyvärr varken plats eller ekonomi för det tyvärr, men när en dröm om att läget kommer ändras i framtiden. Håller på att fila på en provisorisk kyl, inspirerad av Alex the french guy (youtubekanal som kan vara värd att kolla in om du letar efter nya områden att snöa in på!). Så länge snyltar jag plats ur kylen på jobbet!
Jag antar att du själv har en kyl, får man fråga vilken modell och hur nöjd du är med den? Köksprylar för professionellt bruk är ju ofta avskräckande dyra för privatpersoner
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in