2020-03-22, 19:05
Medlem
Lasermopsens avatar
Nu i dessa coronatider snackas det mycket om att man ska vara noga med rengöring av kroppen o undvika att ta i för mycket saker.

Jag tänkte göra en desinfektionlösning o fylla i en pumpflaska som man pumpar upp tryck i så kan man spruta med dusch-effekt.

Jag funderar på vilket desinfektionsmedel som skulle funka bra o tänkte på en blandning av Klorin och T-Röd... Ca en liter tänkte jag blanda till. För det första, det står att Klorin inte ska blandas med andra medel, men det gäller väl sura medel, jag är medveten om att Klorin kan frigöra klorgas. Men T-Röd kan väl knappast vara någon fara?

Vilka proportioner rekommenderar ni att blanda det?

Sen får det inte heller bli för långvarig giftig effekt på ytorna, för t.ex. katter. Alltså inte att man sprutar direkt på dom, men på den yta man har sprayat på.
Citera
2020-03-22, 19:07
Medlem
TonyFlygares avatar
Varför räcker det inte med bara klorin?
Citera
2020-03-22, 19:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermopsen
Nu i dessa coronatider snackas det mycket om att man ska vara noga med rengöring av kroppen o undvika att ta i för mycket saker.

Jag tänkte göra en desinfektionlösning o fylla i en pumpflaska som man pumpar upp tryck i så kan man spruta med dusch-effekt.

Jag funderar på vilket desinfektionsmedel som skulle funka bra o tänkte på en blandning av Klorin och T-Röd... Ca en liter tänkte jag blanda till. För det första, det står att Klorin inte ska blandas med andra medel, men det gäller väl sura medel, jag är medveten om att Klorin kan frigöra klorgas. Men T-Röd kan väl knappast vara någon fara?

Vilka proportioner rekommenderar ni att blanda det?

Sen får det inte heller bli för långvarig giftig effekt på ytorna, för t.ex. katter. Alltså inte att man sprutar direkt på dom, men på den yta man har sprayat på.

Klorin fördärvar ytor, såvida vi inte pratar kakel/klinker/rostfritt/emaljerat/plast. Sprayar du klorlösning på en tapet eller målad yta ger det ofelbart fläckar.

Fyll din pumpflaska med enbart rödsprit. Funkar utmärkt. Har det själv för rengöring av ytor som exempelvis kommer i kontakt med rå kyckling. (Köksytor). Bara att spraya och torka av. Jättebra i köket för att lösa fett också.
Citera
2020-03-22, 19:17
Medlem
sommarlovs avatar
Blanda aldrig klorid med andra ämnen, det är lätt hänt att det skapas väldigt giftiga klorerade ämnen!
Speciellt inte alkohol, under vissa förhållanden uppstår kloroform, vilket är mycket giftigare än vad folk anar...
Citera
2020-03-23, 01:14
Medlem
Flashshits avatar
Kloroform!
Den gudagåva till människan, har jag ätit massor av...
Fanns i "blå Opal", bästa halstabletten som någonsin producerats!
Tog man 10st på en gång så försvann känseln i svalg, hals och nacke och det kändes som om huvudet svävade fritt från kroppen.

Blå Opal

Förbjöds när Island behövde rätta sig efter EU-regler, tragiskt!
Saknar de verkligen!
Citera
2020-03-23, 01:50
Medlem
Klorin luktar f-n, bättre att ta spolarvätska eller Renat och lite olja. Men vad ska du sprita dig för när det räcker med tvål och vatten?
Citera
2020-03-23, 03:41
Medlem
Så länge du inte sprayar din röra mot en kombatant i ett krig för då hamnar du i Haag för brott mot Genèveprotokollet som hanterar förbud mot kvävande, giftiga eller annars skadliga gaser, eller bakteriologiska krigsmetoder.

Du kan alltså råka skapa väteklorid. Vissa kallar det kryddig luft, andra kallar det giftgas á la 1915.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in