2020-03-22, 04:02
Medlem
Såg rubrik på DI men allt är ju betal så jag kan inte lösa mer.
Citera
2020-03-22, 06:05
Medlem
morkfromorks avatar
är Finder en fond eller menade du fonder generellt?

Generellt så bygger sådana fonder på modell som inte längre fungerar efter ett kraftigt fall så ett uttag gör att du, de andra i fonden, eller förvaltaren får ett felaktigt värde.

Jag tycker det är skandal iallafall, närmast bedrägeri.
Citera
2020-03-22, 06:22
Medlem
kraftfoders avatar
Antagligen är "Finder" ett typo, ska väl stå fonder.
Hittade detta:

Fonder: Flera svenska fondbolag stänger för uttag - DI

STOCKHOLM (Fonder Direkt) Spiltan, Lannebo och SEB stänger fonder för uttag. Handeln med företagsobligationer dras med stora problem, och trots att Riksbanken lovat stödköp på marknaden väljer flera storspelare att kliva av. För kunderna innebär det inlåsning och en tid av väntan, det skriver DI.

Företagsobligationsmarknaden har stått inför svåra problem efter den senaste tidens marknadsturbulens, som slagit hårt mot fonderna i segmentet.

Finansinspektionen, som följt utvecklingen under en tid, kallade på torsdagen till sig fonderna för ett möte. Där diskuterades bland annat svårigheten att sälja innehav, och möjligheten att stänga fonder för uttag - något som det länge spekulerats om på marknaden.

https://fonderdirekt.se/nyheter/2020-03-20-fonder-flera-svenska-fondbolag-st%C3%A4nger-f%C3%B6r-uttag-di/

Marknaden för företagsobligationer har pulveriserats, helt enkelt. (Hörde det på NBC under helgen).
Citera
2020-03-22, 06:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
är Finder en fond eller menade du fonder generellt?

Generellt så bygger sådana fonder på modell som inte längre fungerar efter ett kraftigt fall så ett uttag gör att du, de andra i fonden, eller förvaltaren får ett felaktigt värde.

Jag tycker det är skandal iallafall, närmast bedrägeri.

Visst är det ett problem, det finns massor av säljare men inga köpare. Då stänger man fonden. Det hela är ett problem med tillit mellan aktörerna. Har själv en liten slatt instängt i spiltan ränta, bara att avvakta utvecklingen..
Citera
2020-03-22, 06:45
Medlem
Det här börjar bli riktigt otäckt , snart spärrar dom vanliga konton.
Citera
2020-03-22, 06:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det här börjar bli riktigt otäckt , snart spärrar dom vanliga konton.

Dit är det iof en bit till, då handlar det knappast om att spärra utan konfiskation likt man gjorde på cypern..

Det gäller ett antal räntefonder vars tillgångar inte går att prissätta i dagens marknad för det finns helt enkelt inga köpare villiga att betala mer än en spottstyver av värdet. Då blir det trångt i dörren och många vill ut.
Citera
2020-03-22, 07:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Visst är det ett problem, det finns massor av säljare men inga köpare. Då stänger man fonden. Det hela är ett problem med tillit mellan aktörerna. Har själv en liten slatt instängt i spiltan ränta, bara att avvakta utvecklingen..
Hoppas du inser var problemen ligger nu. Vi diskuterade det innan i en annan tråd. Regeringen har sänkt räntan till minus och förstört sin obligationsmarknad, nu påverkar det de som har fonder ivesterade i obligationer. När folk inser det här, vilket kommer ske inom en snart framtid så tvärvänder blrsen uppåt.

Att människor inte se den vidriga statligt påtvingade skattjaktstrenden är vidrigt. De vill bara ha våra pengar. I Tyskland funderar de på att nationalisera företag, alltså staten beslagtar privata tilllgångar. Detta är så sjukt som det kan bli. BLANKARNA KOMMER BRÄNNA SIG BIG TIME! Köper man inte vid dessa nivåer så är man PRICED OUT!

Förlusterna uppgick till 1100 miljarder bara i mars, när pengarna letar avkastning så blir det megarally i aktier, främst USA.

REGERINGARNA HAR FÖRSTÖRT OBLIGATIONSMARKNADEN! REGERINGARNA HAR EKONOMISKA PROBLEM!
Citera
2020-03-22, 07:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Hoppas du inser var problemen ligger nu. Vi diskuterade det innan i en annan tråd. Regeringen har sänkt räntan till minus och förstört sin obligationsmarknad, nu påverkar det de som har fonder ivesterade i obligationer. När folk inser det här, vilket kommer ske inom en snart framtid så tvärvänder blrsen uppåt.

Att människor inte se den vidriga statligt påtvingade skattjaktstrenden är vidrigt. De vill bara ha våra pengar. I Tyskland funderar de på att nationalisera företag, alltså staten beslagtar privata tilllgångar. Detta är så sjukt som det kan bli. BLANKARNA KOMMER BRÄNNA SIG BIG TIME! Köper man inte vid dessa nivåer så är man PRICED OUT!

Förlusterna uppgick till 1100 miljarder bara i mars, när pengarna letar avkastning så blir det megarally i aktier, främst USA.

Det var exakt samma problem som startade finanskrisen 2008, aktörerna vågar inte lita på varanda i tider av oro. Detta gäller på världsbasis och jag ser det som fullt normalt. Sitter till ca 80% helt likvid så jag bidar bara tiden och väntar på att denna storm skall ebba ut.

Problem är det mest för "sitt lugnt i båten"-folket. De har verkligen blivit svårt lurade

Blankarna fyller en viktig funktion, de påskyndar de förlopp som ändå hade skett. Vi skall högst troligt ner i källaren så att köpa på dessa nivåer är att lura sig själv BIG TIME.
Citera
2020-03-22, 07:15
Bannlyst
Citat:
Det var exakt samma problem som startade finanskrisen 2008, aktörerna vågar inte lita på varanda i tider av oro. Detta gäller på världsbasis och jag ser det som fullt normalt. Sitter till ca 80% helt likvid så jag bidar bara tiden och väntar på att denna storm skall ebba ut.

Problem är det mest för "sitt lugnt i båten"-folket. De har verkligen blivit svårt lurade

Blankarna fyller en viktig funktion, de påskyndar de förlopp som ändå hade skett. Vi skall högst troligt ner i källaren så att köpa på dessa nivåer är att lura sig själv BIG TIME.
Ja för dem är det problem men tro mig att det vänder. Det kommer vara en VÄLDIGT ointuitiv uppgång. Detta har inget med värdering eller något annat att göra. Problemet är regeringssidan och de får ingen avkastning i obligationer. De pengar kommer direkt flyttas till aktier när krisen blir tydlig. Dow jones 35.000 nästa år utan problem.

Själv handlar jag kortsiktigt så jag är helt opartisk faktiskt. Likvid gör analysögat starkare.

Nej nej, omkring här ska man köpa. Källaren är vi snart på. Max 17200 i dowen men sen upp.
Citera
2020-03-22, 07:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja för dem är det problem men tro mig att det vänder. Det kommer vara en VÄLDIGT ointuitiv uppgång. Detta har inget med värdering eller något annat att göra. Problemet är regeringssidan och de får ingen avkastning i obligationer. De pengar kommer direkt flyttas till aktier när krisen blir tydlig. Dow jones 35.000 nästa år utan problem.

Själv handlar jag kortsiktigt så jag är helt opartisk faktiskt. Likvid gör analysögat starkare.

Jag tror inte på någon när det gäller pengar. Allra minst folk som skriver med versaler i uppenbar affekt över stora förluster.

Du får tro vad du vill men vill du övertyga andra så belägger du det med orsakerna bakom dina påståenden. Min inställning baserar jag på att det bara blir värre och värre för varje dygn. Senaste är att de har kraftig smittspridning i NY och att Australienska delstater börjar stänga gränser mellan sig...

Jag anser att sannolikheten är högre att vi får se Dow på 10 000 än på 35 000 i närtid...

Det sista du är är opartisk
Citera
2020-03-22, 07:22
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte på någon när det gäller pengar. Allra minst folk som skriver med versaler i uppenbar affekt över stora förluster.

Du får tro vad du vill men vill du övertyga andra så belägger du det med orsakerna bakom dina påståenden. Min inställning baserar jag på att det bara blir värre och värre för varje dygn. Senaste är att de har kraftig smittspridning i NY och att Australienska delstater börjar stänga gränser mellan sig...

Jag anser att sannolikheten är högre att vi får se Dow på 10 000 än på 35 000 i närtid...

Det sista du är är opartisk
10.000 ser vi inte på flera år. Finns inget som talar för mer krasch än vad det är. Belägg? Regeringarna har förstört sina räntemarknaden med minusräntepolitiken. Vill du ha källa eller vad? Krisen är inte på privata sidan, regeringen har groteska ekonomiska problem. De inför kapitalkontroll, stängda gränser för att förhindra kapitalflykt, förbjuder privata från att äga guld och inflr snart kontantlöst samhälle. Totalitär kontroll.

Men jag bryr mig inte, jag kommer ha rätt snart ändå.
Citera
2020-03-22, 07:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
10.000 ser vi inte på flera år. Finns inget som talar för mer krasch än vad det är. Belägg? Regeringarna har förstört sina räntemarknaden med minusräntepolitiken. Vill du ha källa eller vad? Krisen är inte på privata sidan, regeringen har groteska ekonomiska problem. De inför kapitalkontroll, stängda gränser för att förhindra kapitalflykt, förbjuder privata från att äga guld och inflr snart kontantlöst samhälle. Totalitär kontroll.

Men jag bryr mig inte, jag kommer ha rätt snart ändå.

Du belägger ingenting, du bara snattrar. Detta är en pandemi, virus vill sprida sig och det gör det effektivt oavsett hur mycket stödpaket etc regeringar runt jorden kastar ut. Smittan finns snart i varenda land på jorden och antalet smittade och döda stiger exponentiellt. Med dessa förutsättningar vill du hävda att börsen skall upp?

Tyvärr, du övertygar inte mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in