Citat:
Ursprungligen postat av
951002
Tack!
Du är ganska pro-btc har jag märkt. Jag börjar också bli det ju mer jag läser om det. Men jag tycker att det vore bra om vi kunde leka djävulens advokat här. Vad talar för att bitcoin aldrig kommer slå genom?
Det största hotet tror jag är reglering och förbud. Att det inte skulle går köpa Bitcoin, förbjudet att använda det i handel så det bara blir en svart marknad av det. Detta scenario är många rädd för.. men jag tror och hoppas att det är omöjligt att få alla länder i världen att gå med på det, samtidigt så är det fler och fler länder som skapar legala ramverk för användning och investering i BTC inklusive USA så det ser inte riktigt så dåligt ut just nu, men det kanske ändras när politikerna förstår potentialen.
Förutom det så tror jag det bara kan fortsätta växa sakta men säkert, som den mest säkra sparformen och anonyma betalningar och överföringar vilket det inte finns något alternativ till i världen idag.
Ett annat hot kan vara att Bitcoin blir för centraliserat på något område och därmed misslyckas som projekt. Bitcoin kan misslyckas med att skala till en massmarknad på ett decentraliserat vis vilket bara skapar en ny typ av fractional reserve banking där bitcoins på din bank faktiskt inte finns på riktigt, precis som med fiat. För att Bitcoin ska lyckas här så behövs en stor medvetenhet om att man behöver själv kunna äga och verifiera sina Bitcoin eller kräva full reserve banking audit.