2020-03-21, 23:01
Medlem
Det här kanske kommer bli dumma frågor men jag förstår inte hur dessa går ihop, hur skiljer trigger giltig och order giltig sig?

https://www.avanza.se/kundservice.html/1121/standard-stop-loss-order-salj/?categoryId=1169

Om jag sätter triggerdatumet på 23e mars och order giltig på 7 dagar, vad innebär det egentligen? Om väl triggern aktiveras den 23e är väl saker färdiga och klara? Vad mer finns det att göra om beställningen går igenom? Den triggas väl inte fler gånger? Vad gör då order giltig för något egentligen om beställningen skett och är färdig? Det enda svaret jag kan komma på tror jag inte är rätt för det verkar inte logiskt.

Tacksam för svar.
Citera
2020-03-22, 00:50
Medlem
Triggern och ordern är separerade, ordern läggs när triggern utlöses. Om triggern utlöses den 23:e mars läggs en order som är giltig till 30:e mars. Når inte priset triggernivån annulleras triggern och ordern läggs aldrig ut på marknaden. Når priset triggernivån läggs en order och om den ordern inte går till avslut inom 7 dagar annulleras ordern.

Hoppas jag skrev så att det går att förstå, är inte helt nykter. Godnatt!
Senast redigerad av Aquarius9292 2020-03-22 kl. 00:57.
Citera
2020-03-22, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquarius9292
Triggern och ordern är separerade, ordern läggs när triggern utlöses. Om triggern utlöses den 23:e mars läggs en order som är giltig till 30:e mars. Når inte priset triggernivån annulleras triggern och ordern läggs aldrig ut på marknaden. Når priset triggernivån läggs en order och om den ordern inte går till avslut inom 7 dagar annulleras ordern.

Hoppas jag skrev så att det går att förstå, är inte helt nykter. Godnatt!
Okej, jag antog att ordern utlöses direkt när aktiepriset når triggernivån. Blir resultatet oftast så eller borde man förutsätta en fördröjning om x antal dagar? Godnatt på dig med!
Citera
2020-03-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Okej, jag antog att ordern utlöses direkt när aktiepriset når triggernivån. Blir resultatet oftast så eller borde man förutsätta en fördröjning om x antal dagar? Godnatt på dig med!

Om man lägger ordern bra går den i regel igenom direkt. Man måste tänka på spreaden och vilken typ av affär man gör. Om kursen rör sig uppåt aktiveras triggern av köpkursen, så vill man sälja när aktien går upp till ett visst pris är det bra att lägga säljordern något under triggerpriset för ett snabbt avslut p.g.a. spreaden. Vill man köpa när aktien når upp till ett visst pris kan det vara bra att lägga köpordern något över triggerpriset, för att öka sannolikheten att ordern går till avslut. Om kursen rör sig hastigt hinner inte ordern alltid att gå till avslut om den ligger på samma pris som triggern.

När kursen rör sig neråt utlöses triggern av säljkursen. Vill man sälja när kursen når ner till ett visst pris (stop loss), så är det bra att lägga säljpriset i ordern något under triggerpriset för att ha lite marginal vid hastiga kursrörelser. Vill man köpa när kursen når ner till ett visst pris kan det vara bra att lägga köpordern något över triggerkursen p.g.a. spreaden för ett snabbt avslut.

Sammanfattat, lämna lite marginal mellan triggerpriset och orderpriset, marginalen ska vara på rätt sida om triggern beroende på vilken typ av affär du gör. Det är i alla fall mina tips för att användingen av trigger ska gå smidigt med snabba avslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in