Citat:
Ursprungligen postat av
RumpTrollet
Jag vet inte som sagt var och lägger ingen värdering i hans föräldraskap. Jag vet bara att jag är oerhört känslig när det kommer till att dra sådan paralleller. Ni har säkert rätt - men jag väljer att var försiktig med sådana uttalanden.
Jag hade själv en HEMSK far, vilket nu efter 35 ++ år har resulterat i en C-PTSD diagnos (komplex trauma för de som inte vet). Inte en jävla socarnetare / annan vuxen valde att ”se”. Visserligen var detta under sent 80:tal/tidigt 90:tal så jag vet att mycket förändrats. Men ändå. Därför tycker jag att man ska lägga krut att skydda de barn som verkligen behöver det. Och inte dränera Soc i en redan väldigt nedskuren organisation. Inte bara anmäla utefter spekulationer. Men absolut- om man misstänker att barnen far illa så sk man inte tveka.
Men som sagt - ni må ha rätt. Jag vet faktiskt inte hur han är som förälder.
Att vara en dålig förälder som inte är närvarande och låter frun ensam ta hand om barnen, och en dålig förebild som ger barnen dåliga värderingar, och som riskerar att skapa svårigheter för barn i framtiden, är ju inte riktigt samma sak som att vanvårda eller psykiskt/fysiskt misshandla ett barn.
Man kan ju vara en dålig förälder på olika sätt och på olika allvarliga nivåer.
Bara för att din pappa var extremt mycket värre än Anjo. Så betyder inte det att Anjo är en bra pappa.
Och vilka barn som behöver skyddas är svårt att se, därför man ska anmäla till soc om man har oro, och låta soc utreda om det finns skäl för oron.
Ta tex chrippa, utåt såg det bra ut, Jocke och Anjo försvarade honom och sa vilken bra förälder han var, sanningen, soc överväger en LVU av barnet.
Eller ruby franke. Visar upp ett fint liv med glada barn, får kommentarer om vilken fantastisk mamma hon är. Bakom stängde dörrar bands barnen med silvertejp och blev praktiskt taget torterade.
Du kan inte dömma någon baserat på vad du ser. Oavsett om det du ser ser bra ut eller dåligt. Utan vid minsta oro ska man anmäla till socialtjänsten.
Dock ska man inte anmäla till socialtjänsten för att man ogillar Anjo eller liknande.