2020-03-21, 11:39
Medlem
Skohornets avatar
Hur går man enklast till väga för att investera i guld eller silver på papper i Sverige? Om vi tar silver som exempel så har det som bekant rasat med ca 30% i dagarna. Jag hittade en amerikansk ETF (iShares) som följer silverpriset, men den får vi tydligen inte köpa från Sverige längre.

Silverpriset:
graf1

Kollar man på vad jag antog var en svensk motsvarighet så ser ju priset helt annorlunda ut och är långt ifrån lika lockande att köpa:

graf2

Det fysiska sover silvret är ju slut i princip överallt. Dessutom om man köper mynt hos nån av de kända handlarna så ligger ju priset på typ 17-40€ för 1oz mynt, medan spotprice var på 11.7€ sist jag kollade igår.

Så, hur investerar man lättast i guld/silver på papper från Sverige?
Citera
2020-03-21, 11:47
Medlem
Finns silver/guld ute på tradera. Spotpriset har ingenting med silverpriset att göra som du ser själv hos handlarna.
Citera
2020-03-21, 13:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Hur går man enklast till väga för att investera i guld eller silver på papper i Sverige? Om vi tar silver som exempel så har det som bekant rasat med ca 30% i dagarna. Jag hittade en amerikansk ETF (iShares) som följer silverpriset, men den får vi tydligen inte köpa från Sverige längre.

Silverpriset:
graf1

Kollar man på vad jag antog var en svensk motsvarighet så ser ju priset helt annorlunda ut och är långt ifrån lika lockande att köpa:

graf2

Det fysiska sover silvret är ju slut i princip överallt. Dessutom om man köper mynt hos nån av de kända handlarna så ligger ju priset på typ 17-40€ för 1oz mynt, medan spotprice var på 11.7€ sist jag kollade igår.

Så, hur investerar man lättast i guld/silver på papper från Sverige?

Akta dig för "guld på papper", till och med USA har blåst folk med dylika certifikat:
Gold certificates, along with all other U.S. currency, were made in two sizes—a larger size from 1865 to 1928, and a smaller size from 1928 to 1934. The backs of all large-sized notes and also the small-sized notes of the Series of 1934 were orange, resulting in the nickname "goldbacks". The backs of the Series of 1928 bills were green, and identical to the corresponding denomination of the more familiar Federal Reserve Notes, including the usual buildings on the $10 through $100 designs and the less-known abstract designs of denominations $500 and up. With the 1934 issue, the promise to pay was amended with the phrase "as authorized by law", as redemption was now restricted to only certain entities. The phrase "in gold coin" was changed to "in gold" as the physical amount of gold represented would vary with changes in the government price. Both large and small size gold certificates feature a gold treasury seal on the obverse, just as U.S. Notes feature a red seal, silver certificates (except World War II Hawaii and North Africa notes) a blue seal, and Federal Reserve Notes a green seal.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gold_certificate

(De blåste folk på silver också).
Ska man investera i guld, så ska det vara guld, inte papper.
Citera
2020-03-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet

Silverpriset:
graf1

graf2
Graf2 visar ju bara en dag. Om du zoomar ut ska du se att graferna är rätt lika. Ta en titt på Eric Strands silverfond: AuAg Silver Bullet. Förutom silverpriset får man lite exponering mot guld och en del gruvbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in