Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag tror inte de var lyckligare på 50-talet, visst "alla" hade jobb och en familj kunde överleva på en lön. Många kvinnor som "gick hemma" blev totalt understimulerade och uttråkade.
Sen kom nästa generation och gjorde revolt mot att gå i pappas och mammas fotspår, jobba på fabrik i 30-40 monotona år lockade inte de unga, de experimenterade med droger och brände bh:ar. Nästa generation, 70-talet, blev helt androgyna förutom Tom Jones haha. Nämen vafan det där går upp och ner.
Jag har inte sett någon statistik, men jag tror inte kvinnor var lyckligare på 50-talet, överlag.
Det som gör oss olyckliga nu är alla val och distraktioner. Men det finns en ny motvåg av folk som går "offline" flyttar till landet, bor kollektivt (i modern tappning) osv.
Statestiken är tydlig . Kvinnor har blivit mindre lyckliga i alla åldersgrupper de senaste 20åren, nedgången har pågott sen 70talet (därför den är populär att prata om i usa o storbritanien, med koppling till 2wave feminism)
Män har blivit något lyckligare (men det är en mycket liten ökning så den får nog säga ligga inom felmarginalen)
Om det visade sig att feminism var orsaken till kvinnors ”relativa” nedgång i lycka, skulle du fortfarande kalla dig feminist ?
Men det är naturligtvis bra att du är lyckligare än vad din mamma och mormor va i din ålder.
Dina antaganden saknar tyvärr underlag i statestiken.
Ett som inte gör det är. (Subgrupper som drar ner snittet bland kvinnor)
Kvinna utan barn 30-40år
Kvinna utan barn och partner (40+ år)
Det finns några till men med mindre avvikelse som påverkar, tex sysselsättning , men understimulerad i hemmet är inte värre än överstimulerad i karriären)