2021-08-06, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Kan vara så att mixen är den bästa. Men under corona har Sverige varit underbart och Lund där jag bor knappt påverkat alls. Det finns ingen med munskydd här och inga inskränkningar i mitt liv, utom att bion varit stängd länge.
Kom tillbaka från Beijing till min ”hemstad” igår kväll(bor i mindre ort i södra kina),det är en märkbar skillnad på Corona restriktioner, betydligt striktare i Beijing. Kan tänka mig samma gäller i Sverige med Stockholm t.e.x
Citera
2021-08-06, 09:51
Medlem
Hur är det i Phuket ? Bangla Road öde ?
Citera
2021-08-06, 10:36
Medlem
cerns avatar
Över 22.000 patienter blev friskförklarade senaste dygnet så det går åt rätt håll ser det ut som.
Citera
2021-08-06, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Över 22.000 patienter blev friskförklarade senaste dygnet så det går åt rätt håll ser det ut som.
Är det Astra Zenecas vaccin som används i huvudsak i Thailand? Rapporteras det något i media om blodklumpar i blodet som man här i Väst helst undviker att prata om?
Citera
2021-08-06, 11:04
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Är det Astra Zenecas vaccin som används i huvudsak i Thailand? Rapporteras det något i media om blodklumpar i blodet som man här i Väst helst undviker att prata om?
Nu är det mest Astra Zeneca för att folket börjar bojkotta Zinovac och snart blir det mera Moderna och Pfizer-vaccin här också.

Inga rapporter om blodklumpar i blodet eller dödliga bieffekter efter vaccination. Det är mest folk från 60 år och uppåt som har fått Astra-vaccinet.
Citera
2021-08-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco

Hur många fall rör det sig om? Hur många procent?
Citera
2021-08-06, 16:15
Medlem
Taskin är live på Clubhouse just nu. Han går under namnet "Tony" i gruppen och pratar om framtiden i Thailand!
Citera
2021-08-07, 01:32
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Jag älskar Sverige och har stor respekt för alla svenskar som bor där.

Grejen för mig med Sverige är dock att det är trygghetens och bekvämlighetens land. Vill man ha ett tryggt och bekvämt liv med vanliga rutiner så är Sverige en utmärkt plats. Där har man oftast ett 8-17 jobb och sen har man sin taco-kväll och Idol på Tv sen så gör man samma sak igen.
Sen tar man en utlandsresa när man ska "gå utanför Comfort Zone och vill ha det bättre".
Pröjsa räkningar och betalar hög skatt för att ha ett bekvämt och behagligt liv gör man i Sverige och det konceptet köper jag men själv är detta inte nog för mig. Jag nöjer mig inte med ett bekvämt vardagligt liv.

Jag vet att det är fint med svensk sommar och alla är så otroligt peppade på sommar i Sverige och laddar upp extremt mycket sommarbilder.
Farsan tar massa bilder från bryggan där han badar och äter glass.. "Helt otroligt vilken supervärme och så superbra det är i Sverige osv"
Ja jag har förstått att det är superfint med sommaren och härligt i Sverige men själv har jag nyss kommit hem från djungeln efter att ha kört motocross i terrängen i 38 graders hetta sen har jag frossat färska skaldjur, druckit öl och plöjt fisk-buffe för 100kr, bär pikéskjorta, T-shirt och shorts året runt!
Som AlexxxZ sa är det mera kaotiskt och jag tycker det är också mera vilda västern här men det får mig att "leva" mera även under Covid-19 tider.

Det kommer bli bättre här igen men det kommer dröja länge.

Det var en bra sammanfattning över Sverige kontra Thailand vad gäller för- och nackdelar. Just nu väger plussidan över för Sverige just för att vi har ett ordnat liv här. Utmärkt och fri sjukvård som har kunnat ta hand om alla som varit sjuka i Covid till exempel och nu tillgång till vaccin för alla. Det är ju lite lustigt ändå, att Sverige som är så välordnat har varit så fritt att leva i under pandemin och vi har mer eller mindre kunnat leva som vanligt här. För egen del har den största inskränkningen varit att restaurangerna stängde klockan 20:00 under ett halvår och att det var en begränsning på max 4 personer vid varje bord.

I Thailand, som ju är mera vilda västern och oorganiserat, så är det mycket striktare regler med utegångsförbud med mera. Man kunde kanske vänta sig mera "låt gå-mentalitet" och "strunt samma" i Thailand och slappare regler kring pandemin, men icke. Thailand är mycket mer strikt än Sverige. När tror du förresten att det blir bättre igen i Thailand? Dröja länge säger du, hur länge tror du och vad är avgörande? Jag skulle väl tro att vaccinationstakten kommer att spela stor roll och det lär väl inte bli bättre förrän majoriteten av alla i Thailand är fullvaccinerade.
Citera
2021-08-07, 05:09
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Det var en bra sammanfattning över Sverige kontra Thailand vad gäller för- och nackdelar. Just nu väger plussidan över för Sverige just för att vi har ett ordnat liv här. Utmärkt och fri sjukvård som har kunnat ta hand om alla som varit sjuka i Covid till exempel och nu tillgång till vaccin för alla. Det är ju lite lustigt ändå, att Sverige som är så välordnat har varit så fritt att leva i under pandemin och vi har mer eller mindre kunnat leva som vanligt här. För egen del har den största inskränkningen varit att restaurangerna stängde klockan 20:00 under ett halvår och att det var en begränsning på max 4 personer vid varje bord.

I Thailand, som ju är mera vilda västern och oorganiserat, så är det mycket striktare regler med utegångsförbud med mera. Man kunde kanske vänta sig mera "låt gå-mentalitet" och "strunt samma" i Thailand och slappare regler kring pandemin, men icke. Thailand är mycket mer strikt än Sverige. När tror du förresten att det blir bättre igen i Thailand? Dröja länge säger du, hur länge tror du och vad är avgörande? Jag skulle väl tro att vaccinationstakten kommer att spela stor roll och det lär väl inte bli bättre förrän majoriteten av alla i Thailand är fullvaccinerade.
Man ska komma ihåg att bara Bangkok i storstadsområdet har mera invånare än hela Sverige.
Hade bara Stockholm eller Skåne haft så många invånare så skulle pandemin sett annorlunda ut där också så striktare restriktioner här är nödvändigt annars hade det sett väldigt skumt ut.

Först måste antalet smittade personer minska och friskförklarade öka sen måste det avta helt.
Sen har vi en ekonomisk situation i Thailand som är mycket infekterad. Demonstrationerna är jättestora i Bangkok nu och folk är riktigt förbannade på regimen.

Mina thailändska kompisar pratar ibland om "bra tider" där turismen var riktigt stor, pengar och business blomstrade i Thailand och de spenderade pengar hela tiden och de kunde även gå minus och tänka "det är ingen fara". Den tiden råder inte nu då affärsverksamheter stängs på löpande band.
Minst 5 år innan det är hyfsat reparerat och kommer tillbaka som det var 2018.
Citera
2021-08-07, 08:38
Medlem
Citat:
Man ska komma ihåg att bara Bangkok i storstadsområdet har mera invånare än hela Sverige.
Hade bara Stockholm eller Skåne haft så många invånare så skulle pandemin sett annorlunda ut där också så striktare restriktioner här är nödvändigt annars hade det sett väldigt skumt ut.

Först måste antalet smittade personer minska och friskförklarade öka sen måste det avta helt.
Sen har vi en ekonomisk situation i Thailand som är mycket infekterad. Demonstrationerna är jättestora i Bangkok nu och folk är riktigt förbannade på regimen.

Mina thailändska kompisar pratar ibland om "bra tider" där turismen var riktigt stor, pengar och business blomstrade i Thailand och de spenderade pengar hela tiden och de kunde även gå minus och tänka "det är ingen fara". Den tiden råder inte nu då affärsverksamheter stängs på löpande band.
Minst 5 år innan det är hyfsat reparerat och kommer tillbaka som det var 2018.

Helt korret! En annan sak jag reflekterat över under åren som gått sen jag flyttade hit är att medelklassen har blivit betydligt rikare. Tittar man på vägarna så ser man Yamaha X-max lite över allt, så var det inte för 5 år sen. Givetvis är de på lån, men man märker att folk i Bangkok har blivit rikare.

Som du säger, det kommer ta år innan det är tillbaka till "normalt". Personligen så tror jag vi inte ens sett det värsta än, det kommer bli värre och värre.
Citera
2021-08-07, 09:14
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stray-
Helt korret! En annan sak jag reflekterat över under åren som gått sen jag flyttade hit är att medelklassen har blivit betydligt rikare. Tittar man på vägarna så ser man Yamaha X-max lite över allt, så var det inte för 5 år sen. Givetvis är de på lån, men man märker att folk i Bangkok har blivit rikare.

Som du säger, det kommer ta år innan det är tillbaka till "normalt". Personligen så tror jag vi inte ens sett det värsta än, det kommer bli värre och värre.
Thailändarna är väldigt duktiga på att ta saker på avbetalning och gillar att flasha med dyra prylar.
I Thailand värdesätter man mera lycka som pengar, guld och ja materiell lycka överlag.
Det är en ganska dum ide att köpa en lyxig motorcykel när man inte har råd med bensinen och thailändarna gör oftast detta klassiska misstaget.
I Sverige har man en större kunskap och värdesätter mest trygghet och bekvämlighet framför materiella ting.

I Bangkok lever många trångt tyvärr. Familjer på över 5 personer kan bo på en liten yta på 30kvm. Det är detta som gör att Covid-19 har lätt att sprida sig till flera invånare.
Citera
2021-08-07, 10:01
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Mmm...tror du på rapporterade siffror så ser det bra ut ja.

Verkligheten kanske ser annorlunda ut.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in