2020-03-23, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det trodde jag också men efter att ha ruinerat snart tre batterier på några få år på detta sätt så har jag slutat med detta!
Jag har flera fordon som bara används säsongsvis så jag brukade ta in alla batterier i garaget och koppla på min (äkta) C-Tek och sen flytta laddaren efter några dagar till nästa batteri osv. men detta har bokstavligt talat sugit musten ur batterierna så jag laddar nu bara upp den ca varannan månad eller så. Visst funkar dom men kapaciteten har halverats eller så.

Men då har ju inte laddaren fått sitta mer än nån dag och sköta underhållsladdningen...

Kanske det funkat bättre om du låtit laddaren sitta kvar på ett batteri under längre period...?

Jag har låtit mina Ctek (har totalt 4-5 stycken olika) sitta året runt på några batterier, eller hela vintern på sommarbilen. Har aldrig blivit nåt knas på batterierna av den anledningen.
Citera
2020-03-23, 14:16
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men då har ju inte laddaren fått sitta mer än nån dag och sköta underhållsladdningen...

Kanske det funkat bättre om du låtit laddaren sitta kvar på ett batteri under längre period...?

Jag har låtit mina Ctek (har totalt 4-5 stycken olika) sitta året runt på några batterier, eller hela vintern på sommarbilen. Har aldrig blivit nåt knas på batterierna av den anledningen.

Mja, några dagar kanske inte stämmer när jag tänker efter. Den satt oftast kvar i några veckor innan jag skiftade, ibland längre än så och det kan inte vara en slump att tre relativt fräscha batterier tappat så mycket av sin kapacitet på så kort tid så jag kommer inte att göra om detta misstag. På ett av batterierna la en cell av helt under vinterladdningen....

Det här är en av C-teks minsta laddare - om det nu ska spela nån roll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in