2020-03-19, 13:34
Medlem
volvo 240s avatar
Hej, jag har två bilar och ställer av den ena på vintern. Eftersom jag är blind så blir det ju bara åka av när någon annan kan köra så ibland får de stå endel så jag underhållsladdar dom. Har en C-techladdare. Så hur ofta och hur länge tycker ni jag bör ladda dom, och det är ju olika batterier. En Cadillac Deville -96 och en Volvo S90 -98 De har larm och klocka osv som drar ström. Nu kör jag ett dygns laddning var tredje ånad, är det för mkt el för lite, vad anser ni?
Citera
2020-03-19, 14:04
Bannlyst
Plugga i laddaren och låt den stå på underhållsladdningsprogrammet, svårare än så är det inte.
Citera
2020-03-19, 14:18
Medlem
SergeantCortezs avatar
Underhålls laddning går ut på att inte ladda för mycket eller för lite. Använd en multimeter och läs av spänningen.
Citera
2020-03-19, 15:19
Medlem
paerras avatar
En c-tek kan vara påkopplad hela vintern. Har det på min mc som har en GPS tracker som drar lite ström.
Citera
2020-03-19, 15:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantCortez
Underhålls laddning går ut på att inte ladda för mycket eller för lite. Använd en multimeter och läs av spänningen.
Tänk om det vore så enkelt att se hur mycket energi det finns i ett batteri.
Citera
2020-03-19, 17:42
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantCortez
Man kan inte ladda ett blybatteri för mycket, om du har en bra laddare, och inte en klassisk som fortsätter tills batteriet havererar!
Citera
2020-03-20, 08:10
Medlem
PeterNosters avatar
Man får se upp med laddarna så att de har minne d.v.s. att de vid strömavbrott kommer igång igen efter strömavbrottet.

Jag har en med demens.
Citera
2020-03-20, 16:42
Medlem
Jag har en CTEK som är (nästan) ständigt är ansluten till någon av mina hobbybilars batterier.
CTEK:en "vandrar" således mellan 3 batterier hela tiden.
Citera
2020-03-20, 19:09
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag har en CTEK som är (nästan) ständigt är ansluten till någon av mina hobbybilars batterier.
CTEK:en "vandrar" således mellan 3 batterier hela tiden.
Gör typ samma, fast min billiga C-Tek har tappat funktionen på knappen så det är svårt att välja mellan de olika lägena, så på bilarna alternerar jag och låter den sitta nåt dygn då och då.
Eftersom de står varmt klarar de sig rätt bra ändå.
Citera
2020-03-20, 21:37
Medlem
Jula har en Hamron laddare för 299 kr och har fått bra betyg från de som köpt den.

Jula har ibland drive på den till och då till lägre pris.
Köper nog en sådan när min CTEC lägger av.
Har liksom Generalknase problem med knappen som börjar ge upp.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-608201/
Citera
2020-03-20, 21:54
Medlem
killawifes avatar
Jag har en ctekkoppling med en batteriindikator på som visar statusen på batteriet. Grön för ok, gul för halvladdat och röd för urladdat. Kan ju vara värt att investera i för att se om batterierna behöver laddas.
Citera
2020-03-23, 10:55
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
En c-tek kan vara påkopplad hela vintern. Har det på min mc som har en GPS tracker som drar lite ström.

Det trodde jag också men efter att ha ruinerat snart tre batterier på några få år på detta sätt så har jag slutat med detta!
Jag har flera fordon som bara används säsongsvis så jag brukade ta in alla batterier i garaget och koppla på min (äkta) C-Tek och sen flytta laddaren efter några dagar till nästa batteri osv. men detta har bokstavligt talat sugit musten ur batterierna så jag laddar nu bara upp den ca varannan månad eller så. Visst funkar dom men kapaciteten har halverats eller så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in