2020-03-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikMedin
Kamremmen är kaputt!
Som extra bonus, så har du krökta ventiler också
Nah, tror inte det är kamrem, har varit med om en bil där kamremmen gick av och den lätt någonting helt annat.
Citera
2020-03-17, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Bilen på länken har en felaktig vevaxelgivare och kan därför inte synka tändningen. I övrigt låter motorn helt som den ska när man drar runt den på starten.

Om din bil låter som den du länkade till är iaf ditt batteri och din kamrem (eller kedja) ok. Har du stått och gnidit på starten länge, ta ut ett stift - är det torrt, testa att banka lite lätt på bränslepumpen. De brukar iofs inte ge sig mitt under färd, brukar vara att bilen inte startar på morgonen.
Kan ett batteri ge upp mitt under färden? Alla lampor och instrumentpanel tänds och fungerar bra på min bil.
Citera
2020-03-17, 23:48
Medlem
Om motorn plötsligt lägger av vid färd och sedan låter orytmisk vid startförsök, så är jag ganska säker på kamremshaveri, framförallt med tanke på årsmodell på bil.(struntat i service).
Citera
2020-03-17, 23:50
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mousi
Kan ett batteri ge upp mitt under färden? Alla lampor och instrumentpanel tänds och fungerar bra på min bil.

Inte så att motorn stannar. Det kan kanske hända att man får en rejäl kortis i batteriet så att det brinner upp, men då märker man ju så att säga det efteråt.
Citera
2020-03-18, 00:22
Medlem
+Mekar inte med bilar men med Motorcyklar
Det första du måste göra är att leta fram säkringsboxen samt finna ut hur det är säkrat.
Vanligen finns det ett set olika kretsar med en för " Ignition " tändningen
Om batteriet är friskt strålkastare lyser OK med helljus och tutor och whatnot.
Så verkar laddningskretsen var OK ..
EN voltmeter a 100 lappen kan vara bra att skaffa
Dom tycker jag Funkar ..men det går med andra
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521

Mäter du lite på säkringarna framför och efter spänning och resistans ..Plocka ut dom när du mäter resistans
Se efter om det finns skit ärgat och gör rent + kanske lite koppar pasta när du sätter tillbaks dom
ser om alla är hela och sitter på plats
Kan också mäta spänningen över batteripolerna .12 .14 V skall det vara ca.
Hittar du ngn kass säkring skiftar du den och provar igen .brinner säkringen ..direkt har man hittat ett fel
och letar i den kretsen får man klura på det.
Elfel kan vara svårt . Men det behöver inte vara det alla gånger.
Börja med det Sätt upp Beteckningen på Bilen Årsmodell så hittar man / jag krets schemat på nätet
Så kan man försöka men börja enligt ovan annars har man ingen chans.
Jag förutsätter här att bilen bara tvärdog utan rök gnissel eller rassel a la som det låter när man skakar en verktygslåda med lösa hylsor i Jaeehh du fattar vad jag menar Då man har direkta indikationer på mekaniska fel
Som ( vad jag känner till ) inte brukar komma som en blixt från klar himmel : Man har tokvarvat utan olja
Körsträckan kam vara av intresse.och annat. Oljeförbrukning
Kan inte den bilen eller vet hur mycket elektronik den har men de flesta har en diagnosport
sök på det

wikipedia diagnosuttag bilar ( jag lyckas inte få dit länken )

Skall inte behöva kosta mycket att koppla in sig där för att få information.
Har du tur känner du ngn polare du kan låna av eller som kommer gör det.
Citera
2020-03-18, 12:00
Medlem
Har liknande problem.
Citera
2020-03-18, 12:40
Medlem
Hade en 940 -92 under massor av år. Två gånger under alla dessa år tvärdog den, ena gången var det bränslereläet,andra gången generatorn. Ett nytt relä och en senare då en beg generator löste det hela till en i bilsammanhang billig kostnad.
Citera
2020-03-18, 14:23
Medlem
zoombos avatar
Går startmotorn med markant högre varvtal än tidigare vid startförsök så har du kamremsbrott och ventilsallad. Denna motor har kamrem.
Citera
2020-03-18, 16:42
Medlem
vilken motor har du? är det en såkallad non interference engine så skadas inte motorn av kamremsbrott, då är det bara att kränga på en ny rem och köra vidare, om det nu är det felet.

låter soppa pumpen? när du slår på tändningen sitt med dörren öppen och lyssna noga på läget innan du startar den så bör du höra ett litet surrande ljud, det är pumpen som bygger upp tryck.

du kan kolla mycket själv om du är lite händig, gamla bilar brukar vara rätt enkla och ha och göra med. om inte bör du ringa någon som kan lite om bilar så kanske han kan lista ut problemet?
Citera
2020-03-18, 21:57
Medlem
zoombos avatar
Det florerar många hobbytekniker här som inte verkar ha någon större erfarenhet och insyn i hur motorer fungerar. Tragiskt att då ens ge "råd" som är helt uppåt väggarna.
Mitsubishis motorer var rätt avancerade redan när den här modellen fanns och det är rätt trångt under huven.

Det är ganska lätt att undersöka om man råkat ut för kamremsbrott - vilket mycket tyder på. Börja där.
Citera
2020-03-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det florerar många hobbytekniker här som inte verkar ha någon större erfarenhet och insyn i hur motorer fungerar. Tragiskt att då ens ge "råd" som är helt uppåt väggarna.
Mitsubishis motorer var rätt avancerade redan när den här modellen fanns och det är rätt trångt under huven.

Det är ganska lätt att undersöka om man råkat ut för kamremsbrott - vilket mycket tyder på. Börja där.
Hur kan jag undersöka om det är kamremmen som gått av? Vart ska jag kolla?
Kan inte så mycket om bilar, speciellt Mitsubishi.
Citera
2020-03-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Bilen vevar men startar inte. Alla lampor tänds och lyser, inklusive halv och helljus samt radio och blinkers. Bilen har tillräckligt med olja och bensin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in