Läste precis en nyhet i tidningen att kronan blir svagare och svagare. Detta har väl skett i flera år tycker jag, men jag gissar att den blir extra svag just nu om dom skriver en nyhet om det.
Iaf, förut har jag alltid tänkt att en globalfond mer eller mindre fungerar som diversifiering, eftersom fonden köper aktier i olika länders valutor. Right?
Men hur gör man om man inte vill ha alla sina pengar i en globalfond iomed corona? Finns det "valutafonder"? Typ som innehåller 20% USD, 20% EUR, 20% CNY etc.
Eller finns det obligationsfonder eller räntefonder som fungerar på samma sätt?
Helt enkelt nåt som man kan använda för pengarna man inte vill ha i aktier, och vars enda fokus är att diversifiera valuta så man inte har allt i SEK.
Öppna ett så kallat valutakonto hos din vanliga bank och för över pengarna dit som Euro eller US Dollar i princip utan växlingsavgift. Du kan ha två konton, ett för varje av dessa två valutor, när du sedan behöver pengar i svenska kronor så gör du bara en överföring till ditt vanliga konto!
Öppna ett så kallat valutakonto hos din vanliga bank och för över pengarna dit som Euro eller US Dollar i princip utan växlingsavgift. Du kan ha två konton, ett för varje av dessa två valutor, när du sedan behöver pengar i svenska kronor så gör du bara en överföring till ditt vanliga konto!
Swedbank öppnar inte valutakonton för privatpersoner.