• 1
  • 2
2020-03-17, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Om det är en misstagsbetalning kan avsändaren vända sig till sin bank, som kontaktar din bank som uppmanar dig att skicka tillbaka pengarna. Om du behåller pengar du vet är inte dina begår du ett brott och kan bli polisanmäld. Det är ett brott som är mycket lätt att bevisa då pappersspåret finns hela vägen.

Jag skulle inte spendera pengar som inte var mina om jag inte hade möjlighet att skicka tillbaka dem. Det kan väldigt lätt bli en väldigt tråkig situation av det hela.

Hur ska de bevisa att han vet att det inte är hans pengar?

Låååååååååååång väg att gå innan det blir brottsligt, gör vad du vill med pengarna.
Säg sen om nån påpekar - du visste inte, pengar är borta.

Då ska dem bevisa att du uppenbart insåg att 1500kr på ditt konto inte var dina.
OM du förde över exakt 1500kr i närtid mellan konton...så är det negativt, men inte säkert det fäller dig och du får betala.

Hur ofta får du in pengar på kontot?
Citera
2020-03-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Detta är tamejfan helt sjukt, är snorpank har inte haft pengar alls på flera månader. Mitt i dessa coronatider har jag inte ens kunnat köpa hem toapapper.

Varför denna toapappersfixering, inte så att Corona ger diarre eller så?
Citera
2020-03-17, 08:26
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Ibland. Googla Corona diarré
Citera
2020-03-17, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Jo, det stod faktiskt som en faktor att Corona kunde ge diarre...
Citera
2020-03-17, 08:33
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Hur ska de bevisa att han vet att det inte är hans pengar?

Låååååååååååång väg att gå innan det blir brottsligt, gör vad du vill med pengarna.
Säg sen om nån påpekar - du visste inte, pengar är borta.

Då ska dem bevisa att du uppenbart insåg att 1500kr på ditt konto inte var dina.
OM du förde över exakt 1500kr i närtid mellan konton...så är det negativt, men inte säkert det fäller dig och du får betala.

Hur ofta får du in pengar på kontot?

Han har fått ett brev från sin bank om att det inte är hans pengar. Det är beviset på att han har blivit informerad.

Han är fortfarande återbetalningsskyldig om han använder pengarna. Det är inte så kul att hamna hos kronofogden för att man fått idiotråd på Flashback om att "gör vad du vill med pengarna".
Citera
2020-03-17, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Han har fått ett brev från sin bank om att det inte är hans pengar. Det är beviset på att han har blivit informerad.

Han är fortfarande återbetalningsskyldig om han använder pengarna. Det är inte så kul att hamna hos kronofogden för att man fått idiotråd på Flashback om att "gör vad du vill med pengarna".

Han har inte fått något brev? Läser genom, och kan inte se nåt sådant...

Och nej, han hamnar inte hos Fogden. Varför skulle han göra det?
Kommer det ett krav, nekar han, de skickar kanske det vidare, han nekar.

De måste gå via tingsrätten för att få tillbaka pengarna.
Eftersom det skulle bli ett småmål, så kan han max bli tvingad betala tillbaka pengarna. Hamnar inte ens hos Fogden, bara om han inte betalar tillbaka....

Kan inte bli dömd att betala motpartens kostnader heller.
Skippa eget ombud. Behövs inte för detta.
Senast redigerad av Garre74 2020-03-17 kl. 09:09.
Citera
2020-03-17, 09:32
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Tja allesammans!

Detta är tamejfan helt sjukt, är snorpank har inte haft pengar alls på flera månader. Mitt i dessa coronatider har jag inte ens kunnat köpa hem toapapper.

Använder oftast nordea men har swedbank också som ekar tomt, loggade in för skoj skull nyss bara för att kolla och jag säg att jag fått en insättning på 1500kr som var titulerad "Europabetalning" HAHA, överförde genast pengarna till mitt andra konto men nu undrar jag vart fan kommer dom ifrån?

Varifrån pengarna kommer kan jag inte upplysa dig om.

Juridiskt handlar det om condictio indebiti.

Från Lawline.se:

"Synen på condictio indebiti är i vissa fall felaktig

Det finns hos vissa en något felaktig syn på principen om condictio indebiti som ofta handlar om att man i princip skulle få behålla en betalning från en bank/större företag om dessa betalar ut en summa pengar till dig och sedan inte inom en relativ snar period sedan kräver tillbaka pengarna. Detta är inte korrekt; myten kan dessutom vara relativt farlig eftersom att den riskerar att få människor att göra av med pengar som de inte har rätt till och därmed hamna i betalningsproblem. Nedan följer därför en förklaring av principen."

https://lawline.se/answers/vad-inneb...ictio-indebiti

https://www.konsumenternas.se/betala...ing-av-misstag
Senast redigerad av trottwell 2020-03-17 kl. 09:40.
Citera
2020-03-17, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Så det var dit mina pengar försvann...
hahahah
Citera
2020-03-17, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Varifrån pengarna kommer kan jag inte upplysa dig om.

Juridiskt handlar det om condictio indebiti.

Från Lawline.se:

"Synen på condictio indebiti är i vissa fall felaktig

Det finns hos vissa en något felaktig syn på principen om condictio indebiti som ofta handlar om att man i princip skulle få behålla en betalning från en bank/större företag om dessa betalar ut en summa pengar till dig och sedan inte inom en relativ snar period sedan kräver tillbaka pengarna. Detta är inte korrekt; myten kan dessutom vara relativt farlig eftersom att den riskerar att få människor att göra av med pengar som de inte har rätt till och därmed hamna i betalningsproblem. Nedan följer därför en förklaring av principen."

https://lawline.se/answers/vad-inneb...ictio-indebiti

https://www.konsumenternas.se/betala...ing-av-misstag

Absolut, det är inte bara att behålla pengarna.

1500kr på ett konto som alltid är tomt.

11500kr på ett konto som alltid har mellan 9-12000kr den här på en månad.
Det är inte självklart man reagerar på en summa plus på 1500kr i det läget.

Det finns flera domslut, HD, där anställda fått behålla lön, tillägg osv för att inte styrkts att den anställde borde förstått att summan var fel utan bara använt pengarna.
Citera
2020-03-17, 15:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BfgaT8a
Smart att skriva det här så det går att googla. Du kan således inte ens försöka i god tro att pengarna är dina egna.

Ha! Ha! Fet chans!

Vad ska jag googla för att hitta denhär tråden? Och dessutom är ju TS anonym!
Citera
2020-03-17, 21:06
Medlem
Blir säkerligen återbetalningsskyldig om pengarna används och den som saknar dom anmäler det till banken.

Men är en liten summa så inte säkert att man märker det.

Hade själv en jobbarkompis som istället för sin månadslön på drygt 60000kr istället fick in runt 600000 en månad från företaget, där var det lite svårare att inte upptäcke det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in