2020-03-16, 06:51
Medlem
Tänkte skapa en diskussion kring hur folk kommer ändra sitt beteende, vad kommer ni köpa mindre av och vad kommer ni köpa mer av? Även bra om ni kan ge bakgrundsfakta

Ålder: 31 år
Bostadsort: Stockholm
Inkomst: 41 000 kr / mån
Familj: 1 barn
Bransch: IT

--------------------------------------------------------------------------------

Kommer minska konsumtionen inom

Energianvändning
Kommer ha lite lägre temperatur hemma och använda tofflor mm för att hålla nere energikostnaden. Kommer inte heller göra några onödiga bilturer utan kommer försöka t ex handla en gång per vecka eller dylikt

Renovering / Bygg
Kommer inte göra någonting estetiskt hemma, självklart går ett fönster sönder kommer det lagas men kommer inte göra någonting i stil med att måla om eller annat som görs av estetiska skäl

Utemat
Kommer inte äta några luncher ute, tidigare snittat ca 2000 kr i månaden på luncher ute och detta kommer gå till noll.

Resor utrikes
Detta konto kommer såklart vara på 0 hela detta året, tidigare reste vi ca 1-3 ggr per år.

Kläder
Strumpor och kalsonger kommer handlas, resten kommer vara på absolut 0

Gym / friskvård
Sagt upp gymkortet, kommer springa och göra övningar hemma men absolut inte vara på något träningsscentrum

Nöjen ute (bio, ta en öl etc)
Kommer bli 0 här med

Kollektivt resande
Blir inga kollektiva resor, får bita i den extra kostnaden det blir att åka bil

--------------------------------------------------------------------------------

Kommer öka konsumtionen inom

Matinköp
Då vi inte längre kommer äta någoting ute kommer vårt matkonto gå upp, både de vanliga inköpen men även saker som att köpa en yogurth på lunchen istället för en lunch för 120 kr

Bensin
Blir mer bilkörande så av förklarliga skäl ökar detta konto

Amortering
Få ner huslånet är av största prio för oss (vi har 60 % belåning)

Citera
2020-03-16, 07:03
Medlem
Juggernawts avatar
Lever redan ett närmast eremitiskt liv så blir inte många ändringar. Kanske sluta heja på postgubben genom fönstret och spola fram i filmer där det hostas.
Citera
2020-03-16, 07:13
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Tänkte skapa en diskussion kring hur folk kommer ändra sitt beteende, vad kommer ni köpa mindre av och vad kommer ni köpa mer av? Även bra om ni kan ge bakgrundsfakta

Ålder: 31 år
Inkomst: 41 000 kr / mån
Familj: 1 barn
Bransch: IT

Energianvändning
Kommer ha lite lägre temperatur hemma och använda tofflor mm för att hålla nere energikostnaden. Kommer inte heller göra några onödiga bilturer utan kommer försöka t ex handla en gång per vecka eller dylikt

Renovering / Bygg
Kommer inte göra någonting estetiskt hemma, självklart går ett fönster sönder kommer det lagas men kommer inte göra någonting i stil med att måla om eller annat som görs av estetiska skäl

Utemat
Kommer inte äta några luncher ute, tidigare snittat ca 2000 kr i månaden på luncher ute och detta kommer gå till noll.

Resor utrikes
Detta konto kommer såklart vara på 0 hela detta året, tidigare reste vi ca 1-3 ggr per år.

Kläder
Strumpor och kalsonger kommer handlas, resten kommer vara på absolut 0

Gym / friskvård
Sagt upp gymkortet, kommer springa och göra övningar hemma men absolut inte vara på något träningsscentrum

Kommer bli 0 här med

Kollektivt resande
Blir inga kollektiva resor, får bita i den extra kostnaden det blir att åka bil

Matinköp
Då vi inte längre kommer äta någoting ute kommer vårt matkonto gå upp, både de vanliga inköpen men även saker som att köpa en yogurth på lunchen istället för en lunch för 120 kr

Bensin
Blir mer bilkörande så av förklarliga skäl ökar detta konto

Amortering
Få ner huslånet är av största prio för oss (vi har 60 % belåning)

Intressant! Funderade på detta igår. Blir till att dra in på en del. Ju mer vi drar in desto kostsammare för stora delar av vår ekonomi dock. Kopierade ditt och fyller i.

Ålder: Strax över 40 år
Inkomst: 70-110 kkr / mån
Familj: 2 barn
Bransch: Bank/Finans/Försäkring

Energianvändning
Lyckligtvis går vi mot varmare tider i Sverige (sommar). Ställer också ner temperaturen.

Renovering / Bygg
Enda planerna är numera att måla om lite inomhus. Renoveringen av badrum får vänta.

Utemat
Inga uteluncher på ett tag. Har dessutom blivit beordrad att jobba hemifrån närmaste tiden.

Resor utrikes
Räknar med att de resor som varit planerade och bokade inte blir av. Tråkigt som fasen, men det är inte så mycket att göra.

Kläder
Kavajer, skjortor och skor kan vänta. Fyller dock på med strumpor och kalsonger vid behov.

Gym / friskvård
Detta har inte varit någon jättekostnad för min del. Sparar 0 kr här 🤭

Blir inga utebesök. Däremot bjuder vi istället hem vänner. Kan bli trevligt

Kollektivt resande
Blir mer bil och noll kollektivt.

Matinköp
Eftersom restaurangbesöken blir färre blir det enklare att handla smart och planera veckorna. Matinköpen blir större, men kan bekostas helt och hållet av de uteblivna restaurangbesöken. Blir fler fryslådor av typ grytor.

Bensin
Blir mer bilkörande så av förklarliga skäl ökar detta konto (Lät stå från TS)

Amortering
Ändrar inte min amortering. Amorterar mellan 5-6 kkr i månaden. Ids inte röra den idag.
Citera
2020-03-16, 07:29
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Kan du säga varför du kommer dra ner på det mesta? Äta ute, gå på gym, resa kollektivt osv. fattar jag. Du vill inte bli smittad. Men värme och kläder är inte solklart. Är det på grund av det ekonomiska läget?
Citera
2020-03-16, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Kan du säga varför du kommer dra ner på det mesta? Äta ute, gå på gym, resa kollektivt osv. fattar jag. Du vill inte bli smittad. Men värme och kläder är inte solklart. Är det på grund av det ekonomiska läget?

Kommer jobba mer hemma samt inte göra några nöjen ute och därmed minskar behovet av kläder, går självklart inte runt naken hemma men kan gå i mjukisbyxor 5 dagar i sträck. Energi är någonting som gör mycket för plånboken (sänka med 2 grader hemma) och det gör jag för att spara pengar som jag hellre lägger på amortering.
Citera
2020-03-16, 07:40
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Kan inte svara åt TS, men för min del är det så. Detta kommer att slå otroligt hårt mot Sveriges ekonomi.
Citera
2020-03-16, 07:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
det gör jag för att spara pengar som jag hellre lägger på amortering.
Ok, jag förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Kan inte svara åt TS, men för min del är det så. Detta kommer att slå otroligt hårt mot Sveriges ekonomi.
Ja, det kommer inte bli roligt. Jag kommer också att dra ner rejält på alla utgifter. Det tragiska är att hur mkt jag än drar ner kommer det inte kompensera för hur mkt jag har gått back, men jag kämpar på.

Tycker otroligt synd om affärsidkare, företag, flygbolag osv osv.
Citera
2020-03-16, 08:10
Medlem
TVn har gått sönder så den skall ersättas. Den behövs liksom i Coronatider.

Kommer handla mat givetvis, men här finns en del hemma som behöver ätas upp av stapelvaror och det blir ju bra så man minimerar besöken hos ICA.

Annars vet jag inte... våren är på väg till Skåne så det blir besök hos plantshopen som vanligt om några veckor...

Annars shoppas det inte så mycket vanligtvis heller, jag tror inte det blir någon stor förändring.

Jag är inte särskilt nojjig, lite orolig över äldre närstående.
Citera
2020-03-16, 08:28
Medlem
Duerfs avatar
I princip oförändrat. Jag är inte särskilt materialistisk av mig. Jag har det jag behöver och trivs med innan Corona och behöver inget speciellt nu.

Jag kanske går ut och käkar på restaurang lite mer sällan, mest för att mina vänner förmodligen kommer vara mindre beredda att gå ut.
Citera
2020-03-16, 10:58
Medlem
Överväger att bunkra upp med mat för två veckor, jäkla drygt att pyssla med sånt när man är sjuk.

Det var nog allt.
Citera
2020-03-16, 11:06
Medlem
På kort sikt: Färre besök på "publika" ställen typ restauranger, affärer, etc.
På längre sikt: Ingen förändring.
Citera
2020-03-16, 11:48
Medlem
Har definitivt inga planer på att lyxkonsumera, resa eller dylikt. Det enda jag kommer spendera pengar på är mat, mediciner och räkningar. Det mest basala helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in