Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-15, 16:05
  #1
Medlem
När en svart tucspenna målar på ett vitt blött papper eller när färgen börjar ta slut så blir det lila ?? Hur är detta möjligt när svart inte ska innehålla några andra färger till skillnad från vita ??
Citera
2020-03-15, 16:12
  #2
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HCHANNELH
När en svart tucspenna målar på ett vitt blött papper eller när färgen börjar ta slut så blir det lila ?? Hur är detta möjligt när svart inte ska innehålla några andra färger till skillnad från vita ??
Den är ljust svart? Underliggande färg skiner igenom?
Citera
2020-03-15, 16:13
  #3
Medlem
(FB) "Svart är ingen färg"
Citera
2020-03-15, 16:41
  #4
Medlem
Sereenas avatar
Svart är ju en blandning av pigment som absorberar olika våglängder, när dessa pigment blöder ut så separeras dom och du ser dom enskilda färgerna (då det separerade pigmentet reflekterar vissa våglängder, i dit fall "lila").
Citera
2020-03-16, 23:52
  #5
Medlem
GalFisks avatar
Japp, svart verkar oftast antigen vara kolbaserat, eller en blandning av väldigt koncentrerat rött och blått färgämne. Det senare ändrar färg när det tunnas ut. Har man solglasögon som blockerar blått, ser det mörkbrunt ut.
Citera
2020-03-17, 02:12
  #6
Medlem
Jag vet inte vad du använde för tuschpenna, men jag prövade just med en Ryon Märk Gigant, på en tygtrasa fuktad av tre olika lösningsmedel: vatten, aceton och sprit.

På den vattenfuktade ytan blev fläcken rätt svag, men jag skulle snarare kalla den grå än blå eller röd. Acetonfläcken är djupsvart, ända ut till kanterna! Och på den spritfuktade delen av tyget är den såsom ett mellanting mellan de förutnämnda!

Vi skall vänta och se hur de ter sig imorgon, men jag emotser ingen större förändring..!

(Som kontroll gjorde jag en fläck på den torra trasan, mittemellan de tre lösningsmedelsexemplen! Den är nu djupsvart; nästan lika mörk som acetonexemplaret! Well, well, vi får se..!)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback