2020-03-15, 13:42
Medlem
Jag får felkod på ett glödstift på min passat 2.0 tdi b8. Jag har mätt stiften och då är det två som är kassa. Kan jag då utesluta att det är relät som är dåligt och inte stiften?
Citera
2020-03-15, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zambrotta
Jag får felkod på ett glödstift på min passat 2.0 tdi b8. Jag har mätt stiften och då är det två som är kassa. Kan jag då utesluta att det är relät som är dåligt och inte stiften?

Utesluta går väl inte, men är 2 trasiga så är det väl bara byta dessa. Osannolikt att relät skulle vara trasigt samtidigt.

Nu har du redan mätt, annars är ju det enkelt att köra plus och minus på glödstiften så ser man ju skicket direkt på de om de blir röda direkt i princip. Dock ska man ju inte köra 12v på t.ex. dina då de är väl 4,4v så då kommer de glöda en gång och gå sönder vilket kanske inte är så bra. Men har man tillgång till 4v så är det ju inga problem.

Tänk på att inte dra åt de nya för hårt, är väl 15 Nm eller dylikt de ska dras med bara. Är väl Bosch som sitter original på de om du vill köra samma igen.

Lycka till.
Senast redigerad av or99 2020-03-15 kl. 15:31.
Citera
2020-03-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Utesluta går väl inte, men är 2 trasiga så är det väl bara byta dessa. Osannolikt att relät skulle vara trasigt samtidigt.

Nu har du redan mätt, annars är ju det enkelt att köra plus och minus på glödstiften så ser man ju skicket direkt på de om de blir röda direkt i princip. Dock ska man ju inte köra 12v på t.ex. dina då de är väl 4,4v så då kommer de glöda en gång och gå sönder vilket kanske inte är så bra. Men har man tillgång till 4v så är det ju inga problem.

Tänk på att inte dra åt de nya för hårt, är väl 15 Nm eller dylikt de ska dras med bara. Är väl Bosch som sitter original på de om du vill köra samma igen.

Lycka till.

Ok, tack för svar. Man brukar inte byta alla på en gång eller går det vra att byta två?
Citera
2020-03-15, 16:20
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ok, tack för svar. Man brukar inte byta alla på en gång eller går det vra att byta två?
De kostar ju inte så mycket och är du där ändå och rotar så byt alla.
Citera
2020-03-15, 21:10
Medlem
Fuzzs avatar
Lättast att mäta glödstift är med en testlampa. (med glödlampa i och inte diod) sätt lampans klämma på plus och spetsen på glödstiftet lyser den är glödstiftet helt.

Beror på vilka stift du har finns del de vanliga samt de som kan mäta cylindertryck.
Vanliga kostar några hundra styck medans de andra kan kosta upp emot 2000:- är det de dyra brukar jag byta det som är trasigt

Släpper inte stiften lätt (de som är hela) låt de vara då det är risk att förstöra gängorna i toppen.
Finns repsatser (insatsgänga) för det men kan vara svårt att komma åt på plats.
Citera
2020-03-17, 13:22
Medlem
Citat:

Har ett eller två gått sönder är det väl dumsnålt att bara bytta dessa istället för alla 4. De återstående har väl inte länge kvar innan de också går sönder.

Lycka till.
Citera
2020-04-14, 21:03
Medlem
Jag var inne på trodo och skulle köpa stift. Då står det "erfoderligt antal:3" på vissa stift. Vad menas med det? Och på nåt av dem stod det till vilka cylindrar de passar, ska inte alla fyra vara lika?

https://www.trodo.se/glodstift/vw-pa...10kw-68941-cid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in