2020-03-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Du får min röst direkt. Handikappade och exempelvis gravt utvecklingsstörda som inte kan få jobb ska försörjas med skattemedel. Detta då står utan egen förskyllan. Latmaskar som TS får klara sig på egen hand.
Bra att det finns några fler vettiga personer härinne. Börjar bli trött på själviska latmaskar som ts och de här idioterna som vill ha pengar bara för att deras föräldrar avlat fram dem..
Citera
2020-03-18, 20:44
Medlem
Skullknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men snälla.. som sagt, medborgarlön har testats i Finland, och det var ingen succé.
Antar att du bara läste rubriken där, och det är allt du känner till om medborgarlön. Några personer fick medborgarlön i Finland och det resulterade bland annat i att de mådde bättre. Ingen trodde att de plötsligt skulle få jobb genom att få medborgarlön.

Citat:
Och ska barnbidrag mm inte betalas ut om medborgarlön införs? Alltså finns det inte speciellt många myndigheter vi skulle kunna ta bort isf. Nog du som borde läsa på.. och VARFÖR i helvete ska folk få pengar bara för att existera? Tycker nog att det då är bättre att myndighetspersonerna som du vill spara in på isf hellre ska få behålla sin lön(särskilt eftersom de iaf utför nåt i utbyte).
Du argumenterar som en 9-åring.

Du kan börja med att läsa på här:
https://www.basinkomstpartiet.org/26...asinkomst.html
Citera
2020-03-18, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullknight
Antar att du bara läste rubriken där, och det är allt du känner till om medborgarlön. Några personer fick medborgarlön i Finland och det resulterade bland annat i att de mådde bättre. Ingen trodde att de plötsligt skulle få jobb genom att få medborgarlön.

Argumentet för baslön var just att det skulle leda lättare till jobb om du läser på om Finlands experiment. Att slöfockarna skulle må bättre för att ännu färre krav än tidigare ställdes på dem, var inget mål.

TS skulle också säkert må bättre med medborgarlön. Det är dock inget jag vill min dyra skatt ska gå till. Ser mycket hellre isåfall att TS får jobba för sin tillvaro eller hans föräldrar får försörja honom (annars får han klara sig på egen hand). Om TS skulle må sämre av att jobba, bekommer mig föga.
Senast redigerad av Christianbadass 2020-03-18 kl. 22:05.
Citera
2020-03-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Du skall dock komma dit också. I nuläget är det Du som försöker övertyga Fsk om att du är för sjuk för att jobba, när det i själva verket är din läkare samt arbetsförmedlingen som bör stå för den övertygelseprocessen. Börja med att övertyga såväl din läkare samt arbetsförmedlingen om att du är för sjuk för att jobba. Därefter så kommer arbetsförmedlingen och fsk börja försöka övertyga Dig om att acceptera en sk "Varaktig Sjukersättning". Så gjorde de med mig i alla fall och efter 2 års trilskande och letande efter jobb som jag kunde utföra utan att hamna på kollisionskurs med ledningen första dagen på jobbet (autist, med extremt kontrollbehov) så accepterade jag till slut deras förslag och tog den sjuka pensionen.

Arbetsförmedlingen har inte i uppdrag att ’övertyga’ Försäkringskassan om att TS ska få ersättning från Försäkringskassan.
Citera
2020-03-18, 22:15
Medlem
Skullknights avatar
Citat:
Argumentet för baslön var just att det skulle leda lättare till jobb om du läser på om Finlands experiment. Att slöfockarna skulle må bättre för att ännu färre krav än tidigare ställdes på dem, var inget mål.
Experiment och argument är två olika ting.

Att medborgarlön får folk att må bättre är ett faktum. Ni kan fortfarande hata medborgarlön, men det förändrar inte fakta.
Citera
2020-03-19, 00:08
Medlem
Citat:
Experiment och argument är två olika ting.

Att medborgarlön får folk att må bättre är ett faktum. Ni kan fortfarande hata medborgarlön, men det förändrar inte fakta.

Jag skulle också må bra om jag fick en miljon utan motkrav, är du beredd att ge mig den?
Citera
2020-03-19, 06:25
Medlem
Skullknights avatar
Citat:
Jag skulle också må bra om jag fick en miljon utan motkrav, är du beredd att ge mig den?
Skulle det ha något med medborgarlön att göra? Du får ta och vässa dina argumentförsök lite åtminstone, annars bör du lägga ner.
Senast redigerad av Skullknight 2020-03-19 kl. 06:27.
Citera
2020-03-19, 08:28
Medlem
Citat:
Skulle det ha något med medborgarlön att göra? Du får ta och vässa dina argumentförsök lite åtminstone, annars bör du lägga ner.

Är samma princip, lön för ingen prestation. Out of topic dessutom med medborgarlön.
Citera
2020-03-19, 08:47
Medlem
Citat:

Jo, jag har läst artiklarna.Och jo, syftet var att de arbetslösa skulle komma ut i jobb men så blev det inte. Så som sagt, ingen succé frpn statens sida. Och vad ni enskilda slöfockar VILL och mår bäst av skiter alla utom ni själva och er familj i. Vi andra ser vad som är bäst för landet, och det är INTE att börja dela ut ännu mer gratisprngar än vad som redan görs i form av tex socbidrag som du verkar gå på.
Så lägg ner medborgarlönsidiotin, det är en UTOPI som aldrig klmmer hända, tack och lov.

Skaffa dig en utbildning eller jobb istället för att skylla ifrån dig på skattesmitare(som står för sitt eget uppehälle och mer därtill, betydligt mer än vad man kan säga om bidragstagare)
och att du inte får medborgarlön.
Väx upp kort sagt och ta ansvar för ditt EGET liv.
Citera
2020-03-19, 09:08
Medlem
Eeries avatar
Citat:

Det var en dålig länk. Har du något som beskriver hur de tänker finansiera medborgarlönen och vad den landar på?

Här är ett hyfsat seriöst försök att räkna på vad en medborgarlön kan tänkas landa på. https://cornucopia.cornubot.se/2012/...lternativ.html

Dock finns det många sätt att räkna på en medborgarlön baserat på om det ska vara en fast summa i medborgarlön likt dagens bidrag eller en del av en fastställd pott som motsvarar dagens bidrag. För ensamstående ungdomar som bor hemma skulle medborgarlön fungera men för medelålders ensamstående föräldrar och andra skulle det vara en grov förlustaffär som skulle tvinga dem från hus och hem jämfört med dagens bidragssystem. Hur hanterar man det, extra medborgarlön som man kvalificerar sig för? Då blir det ju som idag till slut.
Citera
2020-03-19, 11:40
Medlem
Citat:
Du får min röst direkt. Handikappade och exempelvis gravt utvecklingsstörda som inte kan få jobb ska försörjas med skattemedel. Detta då står utan egen förskyllan. Latmaskar som TS får klara sig på egen hand.

Utan förskyllan? Det är väl föräldrarna som väljer att fostra odugliga livsindivider och missfoster som skall stå för deras äckliga existens.

Nej, handikappade eller utvecklingsstörda skall inte ha rätt att bli försörjda med skattemedel. Ni kan väl skapa något parti där det ingår att det är frivilligt att försörja dessa individer. Hur stor % andel tror du är villiga att betala för handikappade skall kunna leva?
Citera
2020-03-19, 15:46
Medlem
Skullknights avatar
Citat:
Är samma princip, lön för ingen prestation. Out of topic dessutom med medborgarlön.
Att en individ skänker pengar till en annan är inte medborgarlön. Eller menar du att de flesta av oss fått medborgarlön av mormor någon gång?

Citat:
Jo, jag har läst artiklarna.Och jo, syftet var att de arbetslösa skulle komma ut i jobb men så blev det inte. Så som sagt, ingen succé frpn statens sida. Och vad ni enskilda slöfockar VILL och mår bäst av skiter alla utom ni själva och er familj i. Vi andra ser vad som är bäst för landet, och det är INTE att börja dela ut ännu mer gratisprngar än vad som redan görs i form av tex socbidrag som du verkar gå på.
Så lägg ner medborgarlönsidiotin, det är en UTOPI som aldrig klmmer hända, tack och lov.
Ingen som förespråkar medborgarlön tror att några enstaka personer plötsligt ska få anställning om dessa ges pengar utan motprestation.

Jag gav dig ett en länk med argument för medborgarlön som visar varför människor vill ha det. Men förstår om det blir lättare för dig om du ignorerar den och spyr ut halmgubbar istället.

Citat:
Skaffa dig en utbildning eller jobb istället för att skylla ifrån dig på skattesmitare(som står för sitt eget uppehälle och mer därtill, betydligt mer än vad man kan säga om bidragstagare)
och att du inte får medborgarlön.
Väx upp kort sagt och ta ansvar för ditt EGET liv.
Du kanske borde skaffa dig ett jobb själv, och framförallt en utbildning så att du inte framstår som en 9-åring, och skaffa dig gärna lite intellekt så kanske du begriper att inte alla människor förespråkar ett socialdarwinistiskt samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in