2020-03-15, 10:32
Medlem
Tänkte flytta till Norge pga natur samt att jag känner att det börjar bli lite packad här i Sverige (har ingenting mot invandrare eller svenskar då jag också är invandrare men jag vill vara i lugnare områden där det bor så lite folk som möjligt).
Citera
2020-03-15, 10:59
Medlem
Jag vet faktiskt inte. Men med tanke på att en del svenska ungdomar åker till Norge för att jobba och dra ihop lite slantar så bör skatten vara lägre, annars ser jag ingen mening med att fara till Norge för att jobba. Om det inte är omväxling man är ute efter, eller så är det kanske lättare att få jobb i Norge.
Citera
2020-03-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shlock
Jag vet faktiskt inte. Men med tanke på att en del svenska ungdomar åker till Norge för att jobba och dra ihop lite slantar så bör skatten vara lägre, annars ser jag ingen mening med att fara till Norge för att jobba. Om det inte är omväxling man är ute efter, eller så är det kanske lättare att få jobb i Norge.

Lättare att få skitjobb som betalar bra. Sedan bor ungdomarna i kollektiv och skiter i nöjen (vilket är skitdyrt)
Citera
2020-03-15, 11:14
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pagep
Tänkte flytta till Norge pga natur samt att jag känner att det börjar bli lite packad här i Sverige (har ingenting mot invandrare eller svenskar då jag också är invandrare men jag vill vara i lugnare områden där det bor så lite folk som möjligt).

Den är lägre än Sverige men beror på hur mycket du tjänar. Jag har ca 150000 mer i fickan än en svensk med lik lön så hög lön får du ganska mycket mer.
Citera
2020-03-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Den är lägre än Sverige men beror på hur mycket du tjänar. Jag har ca 150000 mer i fickan än en svensk med lik lön så hög lön får du ganska mycket mer.

Hur mycket lägre om jag får fråga? Har cirka 45k i Sverige men jag ser att ingångslöner i mitt yrke börjar på 65-70k där men och med min erfarenhet så tror jag att jag kan landa på 80 plus eller 100k om jag hittar ett jobb inom den privata sektorn. Jag vill gärna veta innan jag flyttar dit för att vissa månader har jag betalat mer än hälften av min lön här i Sverige och jag vill inte hamna i något land där jag betalar mer än vad jag gör idag.

Tack!
Citera
2020-03-15, 11:59
Bannlyst
Citat:

Har du nånsin varit i Norge? Merparten är fjäll, fjordar och höga berg. Det finns så oerhört mycket mera plats i Sverige. Sen bör du inte enbart fokusera på skatten utan på din köpkraft. Allt kostar en förmögenhet i Norge och netto har du det inte mycket bättre än i Sverige.
Citera
2020-03-15, 12:37
Medlem
Jag har själv varit i Norge och jobbat / bott där så jag känner till systemet väldigt väl.

Deras natur är helt oslagbar, går inte ens att jämföra... Varje dag tittade jag ut genom mitt fönster och det såg ut som en tavla målad av Vincent Van Gogh...

Men deras mat / hushåll och allt kostar så jävla mycket mer än Sverige.

Deras kött däremot smakar så mycket bättre än svenskt kött. Deras kossor är magra men köttet smakar sötare. Svenskt kött är ingenting i jämförelse.

Dock sakna Norge betydligt många andra grejer som Sverige har.

Jag sparar betydligt mer här i Sverige än i Norge och då levde jag som en snål jävla kyrkråtta i Norge. Det säger redan allt.

Normänn är slappa, generellt latare än svenskar - på gott och ont.

Ska du ha nånting fixat så är det bättre att vända dig til en svensk eller bäst, en polack.

Det finns ingen ordning och reda där i Norge. Barnen är bortskämda. Mindre invandring såklart men norrmän håller sig till norrmän. De ser till och med ner på oss etniska svenskar.

Jämför man för- och nackdelar så väger fördelarna mer med att här i Sverige.

Jag saknar bara 2 saker med Norge:

Naturen / fiske (man kan få dina torskar från land dag in och dag ut) och köttet (smaken).

Resten har vi allt här i Sverige. Skulle kanske tipsa dig om Danmark istället om du vill ha svensk ordninh och reda (om du klarar dig fint utan naturen för Danmark är nästan lika platt som Nederländerna och har nästan inga skogar).

Annars prova Finland för de har många sjöar och skogar! Dock har inte Finland samma ordning och reda som Danmark. Dessutom hatar finnar oss svenskar.
Citera
2020-03-15, 13:47
Medlem
macknus avatar
Citat:
Hur mycket lägre om jag får fråga? Har cirka 45k i Sverige men jag ser att ingångslöner i mitt yrke börjar på 65-70k där men och med min erfarenhet så tror jag att jag kan landa på 80 plus eller 100k om jag hittar ett jobb inom den privata sektorn. Jag vill gärna veta innan jag flyttar dit för att vissa månader har jag betalat mer än hälften av min lön här i Sverige och jag vill inte hamna i något land där jag betalar mer än vad jag gör idag.

Tack!

Då kommer du ligga som mig i lön och jag skattar ca 38%.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Har du nånsin varit i Norge? Merparten är fjäll, fjordar och höga berg. Det finns så oerhört mycket mera plats i Sverige. Sen bör du inte enbart fokusera på skatten utan på din köpkraft. Allt kostar en förmögenhet i Norge och netto har du det inte mycket bättre än i Sverige.

Norge är inte så mycket dyrare som vissa tror. Jag bor billigare i Oslo än jag kan göra i Sverige. Mat är ganska likt i pris förutom vissa uddavaror (typ laktosfri osv). Så visst Norge är dyrt men det är även Sverige.
Varit uppe jämförelser på familj med 2 vuxna och två barn som lever på medellön i norden, danskarna hade i snitt ca 11000 mer i månaden efter allt nödvändigt betalt (mat, hem, bil osv). Norskarna ca 9000mer i månaden över. Svenskar kom sämst ut i köpkraft.
Citera
2020-03-15, 14:37
Medlem
Tack för att ni har svarat!
Citera
2020-03-15, 16:19
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton

Jo det har man. Jag har bott i Norge i 10 år och har en standard jag inte skulle kunnat ha varit i närheten av i Sverige, med samma typ av jobb.
Man får helt enkelt ut väldigt mycket mer av lönekostanden i Norge jämfört med Sverige. Visst, en del saker är lite dyrare, men inte så mycket. Och det finns ofta bra och billiga alternativ, om man inte är snobb och måste ha produkter av vissa dyra märken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in