Citat:
Ursprungligen postat av
Pagep
Hur mycket lägre om jag får fråga? Har cirka 45k i Sverige men jag ser att ingångslöner i mitt yrke börjar på 65-70k där men och med min erfarenhet så tror jag att jag kan landa på 80 plus eller 100k om jag hittar ett jobb inom den privata sektorn. Jag vill gärna veta innan jag flyttar dit för att vissa månader har jag betalat mer än hälften av min lön här i Sverige och jag vill inte hamna i något land där jag betalar mer än vad jag gör idag.
Tack!
Då kommer du ligga som mig i lön och jag skattar ca 38%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Edmonton
Har du nånsin varit i Norge? Merparten är fjäll, fjordar och höga berg. Det finns så oerhört mycket mera plats i Sverige. Sen bör du inte enbart fokusera på skatten utan på din köpkraft. Allt kostar en förmögenhet i Norge och netto har du det inte mycket bättre än i Sverige.
Norge är inte så mycket dyrare som vissa tror. Jag bor billigare i Oslo än jag kan göra i Sverige. Mat är ganska likt i pris förutom vissa uddavaror (typ laktosfri osv). Så visst Norge är dyrt men det är även Sverige.
Varit uppe jämförelser på familj med 2 vuxna och två barn som lever på medellön i norden, danskarna hade i snitt ca 11000 mer i månaden efter allt nödvändigt betalt (mat, hem, bil osv). Norskarna ca 9000mer i månaden över. Svenskar kom sämst ut i köpkraft.