2020-03-15, 10:09
Medlem
Att människor dör i Sverige i situationer där polisens tvingas skjuta verkanseld under nödvärnsrätten som juridisk grund torde vara att se som det stora problemet, inte valet av ammunition. Lagstiftningen bör snarare ändras så att polisen ges rätt att skjuta varningsskott innan en nödvärnssituation uppstår. Skulle sedan verkanseld likväl behöva avges ges detta därigenom under mindre stressade former. Målet måste naturligtvis alltid vara att man inte skall behöva nyttja verkanseld under nödvärnsrätten, något som landets poliskår säkerligen står bakom.

Dagens tjänstevapen, SIG-Sauer, har idag ett trycke som är ställt på 6 kg. Sportskyttar är medvetna om att ett sådant trycke i princip är omöjligt att skjuta ett träffsäkert skott med. Syftet att ställa trycket så hårt på polisens vapen var att minska risken för vådaskott under stressade situationer, något som snarare har sin orsak i brister inom vapenhantering och utbildning.

Rikspolisstyrelsen bör av denna anledning överväga att byta ut SIG-Sauer mot österrikiska Glock, en enkel och tillförlitlig pistol som används inom Försvarsmakten som har ett trycke som är mycket säkrare i jämförelse mot dagens tjänstepistol. Därtill bör krav på ”vaktladdning” föreligga, det vill säga att patron enkom får finnas i magasinet. Att göra mantelrörelse är ur psykologiskt hänseende en offensiv handling och torde inverka avskräckande på de flesta ogärningsmän. Idag får polisen ha patron i patronläget på grund av risken för vådaskott vid mantelrörelse, något som snarare borde öka risken för vådaskott vid övrig hantering. Kalibern och krutladdning är inte viktigast i detta hänseende alltså. Typ av ammunition (och laddningsrutin*) är där emot ofantligt viktigt att anpassa till det arbetspass och i vilken miljö Polisen ifråga skall arbeta.

*) laddningsrutin kan i vissa fall t.ex. vara följande:

1. Röd (lös)
2. Helmantlad (icke expanderade)
3. Hålspets (expanderande)
4. Som 3. Upp till fullt magasin

Idag har Polisen Hålspetsammunition av fabrikat Speer Gold Dot i hela magasinet. Från första till sista kulan och 6 kilos avtryck. Ni förstår själva...

Paul/ Skjutledare i Västsverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Wut! Har du en tråd att länka?

Jag tror att jag hörde det i P1, möjligen förra helgen.
Någon öststatsdissindent som blev attackerad med hammare när han låg och sov.
Jag hade nog redan börjat fyllna till, för jag minns inte alla detaljer.
(Det betyder dock inte att det nödvändigtvis var sent på dagen, jag har lite aparta vanor...)

(Admin, jag försökte med PM, men Smurfen var för ung, så ursäkta OT...)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsok
Småtjuvar? Vad gör vi med de som gör miöjonbedrägerier, saknar reaktioner på miljöbrott där flera miljoner tjänat på bekostnad av tungmetaller som ger fosterskador i framtiden. Kan vi inte skjuta dessa personer också? Vi lägger ner stora resurser på gatukriminaliteten, som GW sa så skulle tingsrätten bli överfull om bedrägerierna skulle åtalas på samma sätt. Där försvinner pengar som skulle kunna finansiera många stadskassor.
Nu är det ju ett faktum att det är skillnad på folk och folk. Det är ju inget nytt och så kommer det alltid att vara.
Citera
2020-03-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yungyeey
Så förtjänar inte samhällets avskum en rättegång och straffas, möjligtvis rehabiliteras?

Det hade kunnat sluta annorlunda om polisen visste vad de höll på med när det kommer till Hand to hand combat.

Nej vi skall inte lägga miljoner i rättegångar och rehabilitering på avskum. I bästa fall kanske dom lallar omkring med anställning på Samhall om 15 år. Nej för att skydda samhället och för att spara pengar är det bra om dom avlivas
Citera
2020-03-15, 10:15
Medlem
Bra jobbat Polisen! Klarar vi inte av att ge kriminella ordentliga straff så får vi skjuta av några så kanske det skrämmer bort en del kriminella från gatan.
Citera
2020-03-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Varför lär sig inte svenska polisen krav maga, systema eller något liknande .. då hade dom lätt kunnat avväpna personen innan något hände.
Det är för farligt att gå i närkamp med en knivbeväpnad oavsett hur bra du är på självförsvar
Citera
2020-03-15, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Nu är det ju ett faktum att det är skillnad på folk och folk. Det är ju inget nytt och så kommer det alltid att vara.
Ja spädbarnsdöd är inget jämfört med att bilen blir stulen. Lägg mer resurser på bedrägerier så finns det pengar att hämta till statskassan. Bedrägerier ger miljonbelopp, kolla JS bygg. Flera miljoner som kan läggas å gatuvåld o kriminalitet.
Citera
2020-03-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Eric var pga dålig tränade poliser. I Eirc fallet var det ren nödvärn. I Eric fall kan man känna sympati med Eric som blev offer. Det här fallet rör dej som en person som angriper polisen med ett stickvapen ( Kniv, Bajonett, Väja osv ) och dessutom försöker råna bila av människor. Troligen hade rånare åkt ut och in på olika anstalter och kostat samhället miljoner hittills.
Och polisbefälet med amfetaminmissbruk? Vi har inte sett filmen från dödsskjutningen än, poliserna är inte drogtestas än. Inför drogtest på poliserna så kommer de vara mer trovärdiga, missbruk bland anställda som hanterar narkotika förekommer alltid. Posten är enda verksamhet som drogtesta.
Citera
2020-03-15, 10:37
Bannlyst
Citat:
Och polisbefälet med amfetaminmissbruk? Vi har inte sett filmen från dödsskjutningen än, poliserna är inte drogtestas än. Inför drogtest på poliserna så kommer de vara mer trovärdiga, missbruk bland anställda som hanterar narkotika förekommer alltid. Posten är enda verksamhet som drogtesta.

Väl sånt som händer. Men var det polischefen kula som dödade Eric?
Citera
2020-03-15, 10:38
Medlem
1335991s avatar
Helt ok för min del,då sparar vi
skattepengar i form av rättegång,fängelsestraff osv,osv.

Däremot tycker jag synd om GM´s familj.

Jag tycker också synd om den kollega som sköt,
för jag kan tro att kollegan inte alls mår bra idag.
Är ju aldrig meningen att folk ska dö,
då polisen avlossar sina tjänstevapen.

Den jag tycker minst synd om är GM som
avled,hade GM lytt order från poliserna,
så hade han inte heller blivit skjuten.
Man har ett eget ansvar,
oavsett varifrån man kommer i världen.
Citera
2020-03-15, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Helt ok för min del,då sparar vi
skattepengar i form av rättegång,fängelsestraff osv,osv.

Däremot tycker jag synd om GM´s familj.

Jag tycker också synd om den kollega som sköt,
för jag kan tro att kollegan inte alls mår bra idag.
Är ju aldrig meningen att folk ska dö,
då polisen avlossar sina tjänstevapen.

Den jag tycker minst synd om är GM som
avled,hade GM lytt order från poliserna,
så hade han inte heller blivit skjuten.
Man har ett eget ansvar,
oavsett varifrån man kommer i världen.

Hur kan du tycka synd om GM familj? Du vet inte om dom lever på bidrag sysslar med kriminalitet.
Senast redigerad av 53280 2020-03-15 kl. 11:03.
Citera
2020-03-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ja spädbarnsdöd är inget jämfört med att bilen blir stulen.
Blev han skjuten för att han försökte stjäla en bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in