2020-03-14, 20:25
Medlem
Mod får flytta tråden om det är fel forum.

Jag har sökt till kriminalvårdare och gått vidare i processen, snart kommer de göra bakgrundskoll på mig vilket inkluderar koll i brottsregister och misstankeregister. Där är jag inte med.

Däremot stod det på papperet jag skrev under att de får rätt att göra några andra sökningar som va lite mer abstrakt formulerade.

Jag vet att jag blivit anmäld för ett brott för något år sedan men som lades ner och jag hörde egentligen inget om det. Kan de se det?

Jag fick också för ett tag sen hem ett brev från åklagarmyndigheten att tullen tagit i förvar ett pulver som var adresserat till min adress, det var bara en delgivning där det stod något om "förberedelse till narkotikabrott". Eventuellt har något beställt lite narkotika (mindre än 1g) till min adress. Tänker att jag aldrig hör nåt mer om det men frågan är om Polisen/SÄPO ser det i sin bakgrundskoll för min jobbansökan som kriminalvårdare?
Citera
2020-03-16, 08:44
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken preciserad.

/Mod
Citera
2020-03-16, 11:27
Medlem
Bergakungens avatar
Vid en utvidgad säkerhetsprövning (om det nu är en del av prövningen) kan, utöver belastningsregistret också sökas i misstankeregistret (vilket du visste) och ASP:en, allmänna spaningsregistret. Vad som kan finnas där är ju litet osäkert, men "hänger man med skummisar" (litet vårdslöst uttryckt) kan man finnas i ASP utan att detta meddelas. Misstankeregistret gallras då misstanken upphör eller brottet går ut pga preskription. ASP:en är mer flexibel.

Finns du med i utredningar om brott kan du alltså finnas i båda eller endera av dessa ytterligare register.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in