Har läst tråden, och den var lika intressant som jag först trodde. Har tagit en massa anteckningar, så jag hoppas att du inte har några invändningar om jag kommer med lite förslag eller konstiga frågor.
Hur går det med dessa? Du har väl inte haft ihjäl dem än? Skulle va kul att höra lite mer utförligt om vad du kommit fram till och/eller om du tänker utöka flocken.
Jag har inte sett detta irl själv, och jag kan missminna mig om hur enkelt det var, men jag såg en dokumentär för ett tag sedan där man avlade fram kaniner enbart för köttets skull. (Pälsen är väl en bonus, men det var inte det man fokuserade på.) Tycker det kan låta som en vettig idé att utforska närmare. Dem förökar ju sig som...ehm...kaniner gör och de växer till sig mycket fort, och äter förhållandevis lite (tror jag).
Hur går det med dessa? Du har väl inte haft ihjäl dem än? Skulle va kul att höra lite mer utförligt om vad du kommit fram till och/eller om du tänker utöka flocken.
Citat:
Sen är det som du också säger; de äter allt möjligt, vilket borde betyda att man bör odla något som ger riklig skörd men som samtidigt är busenkelt att driva upp. Vet att du är förtjust i vete, så överge inte den planen, men fundera på hur du kan skifta om ration mellan ägg och veteproduktion. Ägg är ett superlivsmedel, vete är det inte ur näringssynpunkt, och ingen vad jag vet har dött av att äta en mer LCHF-baserad kost.Ägg ger dessa...6-8 ägg plockas dagligen...Trodde inte de skulle äta så mycket; över kg varje dag går åt; på sikt skulle det innebära att 400 kg foder måste odlas. Sen är frågan hur många hönor är optimalt ha, just nu känns 11 hönor lite mycket då de ger mer ägg än man egentligen behöver
Jag har inte sett detta irl själv, och jag kan missminna mig om hur enkelt det var, men jag såg en dokumentär för ett tag sedan där man avlade fram kaniner enbart för köttets skull. (Pälsen är väl en bonus, men det var inte det man fokuserade på.) Tycker det kan låta som en vettig idé att utforska närmare. Dem förökar ju sig som...ehm...kaniner gör och de växer till sig mycket fort, och äter förhållandevis lite (tror jag).